هر ایرانی نگهبان زبان فارسی

1397/2/25 ۱۱:۱۸

هر ایرانی نگهبان زبان فارسی

اردیبهشت بهشت آیین، ماه رویدادهای فرهنگی است و از جمله بیست و پنجم این ماه، روز بزرگداشت مقام فردوسی پاکزاد و پاکنهاد و روز پاسداشت زبان ارجمند و کم نظیر فارسی است. باید بدانیم که زبان فارسی تنها یک زبان نیست، بلکه جریانی است پویا و ماندگار از لطیف‌ترین اندیشه‌های برین بشری که فرهنگ آفرین و تمدن ساز بوده و ریشه در اندیشه‌های الهی و انسانی قوم ایرانی دارد؛ قومی که از دیرباز بر مدار مروت و مدارا حرکت کرده و یاریگر ستمدیدگان و ضعیفان بوده است. این زبان موزون و سرشار از واژه‌های شاعرانه و دل انگیز، دو موضوع ارجمند را به تکامل رسانده است؛ نخست خط و دیگری شعر.

 

یدالله گودرزی: اردیبهشت بهشت آیین، ماه رویدادهای فرهنگی است و از جمله بیست و پنجم این ماه، روز بزرگداشت مقام فردوسی پاکزاد و پاکنهاد و روز پاسداشت زبان ارجمند و کم نظیر فارسی است.

باید بدانیم که زبان فارسی تنها یک زبان نیست، بلکه جریانی است پویا و ماندگار از لطیف‌ترین اندیشه‌های برین بشری که فرهنگ آفرین و تمدن ساز بوده و ریشه در اندیشه‌های الهی و انسانی قوم ایرانی دارد؛ قومی که از دیرباز بر مدار مروت و مدارا حرکت کرده و یاریگر ستمدیدگان و ضعیفان بوده است. این زبان موزون و سرشار از واژه‌های شاعرانه و دل انگیز، دو موضوع ارجمند را به تکامل رسانده است؛ نخست خط و دیگری شعر.

زیباترین خطوط موجود در جهان در زبان فارسی پدید آمده است و تجربه خطوط دیگر در این زبان به تکامل رسیده است. خط نستعلیق و شکسته نستعلیق مظهری است از زیبااندیشی و زیبانگری ایرانیان.

در حوزه شعر نیز این زبان آفاق بیکرانی را درنوردیده و جهان‌های تازه و بکری را آفریده که در کمتر زبانی دیده می‌شود. زبان فارسی آنقدر ظرفیت و انعطاف داشته که توانسته با وجود رویداد‌های گران و بنیان افکن که بر این سرزمین رفته است همچنان خود را حفظ کند و در مسیر تاریخ جریان یابد.

زبان فارسی در دوره معاصر به اوج پختگی و تعادل و تراز رسیده است و نثر درخشان و پرمایه امروزی را می‌توان در آثار بزرگانی همچون زرین کوب، یوسفی، فروغی، دانشور و دیگر کسان دید. این جریان بسامان و درست متأسفانه در سال‌های اخیر دچار مشکلات و مخاطراتی شده به گونه‌ای که حیات زبان فارسی را درخطر انداخته است. در گذشته، نویسندگان و کاتبان دارای تبحر و تخصص بودند، آثار گذشته را می‌خواندند،

با سواد و ادیب بودند، بر زبان و خط و دستور و زبان فارسی تسلط داشتند و پس از کسب این تخصص‌ها دست به قلم می‌بردند، اما امروزه به‌دلیل فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان، هر کسی اقدام به نوشتن می‌کند و با کمترین آشنایی نسبت به زبان و ادبیات، کلمات درست و نادرست و تصحیف شده را کنار هم می‌چیند و برای افراد بی‌شماری ارسال می‌کند. بیش از نود درصد این نگارندگان سرمست! اطلاعی از بدیهیات نویسندگی ندارند و آثارشان، مخلوقات بی‌سر و شکلی است که در دراز مدت می‌تواند چهره زبان را دگرگون کرده و از شکل بیندازد. از طرفی با ورود فناوری‌های جدید، سیل و خیل واژه‌های بیگانه وارد زبان فارسی شده و سبب تغییر هویت زبان می‌شود. در این میان گرایش عده‌ای از مردم به واژه‌های انگلیسی و متأسفانه متوسل شدن برخی از نخبگان و کارشناسان به این واژه‌ها به‌دلیل توهم تأثیرگذاری، وضعیت کنونی را بغرنج‌تر کرده است، براین همه، بی‌عملی و انفعال عجیب دستگاه‌های فرهنگی را باید افزود، انگار نه انگار که وجود دارند و وظایفی مهم بر دوش می‌کشند.

با وجود قوانین مصوب مجلس درباره زبان فارسی (مثل قانون ممنوعیت به کار‌گیری اسم‌ها و عنوان‌ها و اصطلاحات بیگانه) به آنها عمل نمی‌شود و قوه قضائیه هم مجازات‌های وضع شده برای عمل نکردن به این قوانین را اعمال نمی‌کند!

متأسفانه غفلت از زبان فارسی که غفلت از یک فرهنگ و تاریخ پربار است همچنان ادامه دارد؛ این در حالی است که بسیاری از موضوعاتی که دغدغه دستگاه‌ها و مسئولان است در صورت خدشه و نابودی قابل بازیابی است اما اگر خط و زبان فارسی نابود شود یک فرهنگ و ادبیات و تاریخ نابود شده و دیگر قابل بازیابی نخواهد بود.

 این روز بزرگ را ارج می‌نهیم و «آیین سخن» فردوسی را پاس می‌داریم.

منبع: روزنامه ایران

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: