ارج‌نامه‌ي ذبيح‌الله صفا» تدوين شد

1389/8/10 ۰۳:۳۰

ارج‌نامه‌ي ذبيح‌الله صفا» تدوين شد

علي ‌آل ‌داوود «ارج‌نامه‌ي ذبيح‌الله صفا» را به سفارش مركز پژوهشي ميراث مكتوب تدوين كرده است


علي ‌آل ‌داوود «ارج‌نامه‌ي ذبيح‌الله صفا» را به سفارش مركز پژوهشي ميراث مكتوب تدوين كرده است.
به گفته‌ي اكبر ايراني - رييس مركز پژوهشي ميراث مكتوب -، «ارج‌نامه‌ي ذبيح‌الله صفا» در ادامه‌ي مجموعه‌ي ارج‌نامه‌هايي است كه براي بزرگان و مفاخر فرهنگي – ادبي معاصر ايران تأليف شده است. در اين ارج‌نامه نيز به سياق ساير ارج‌نامه‌ها‌ي كه براي شخصيت‌هاي ديگر تأليف شده است، خدمات علمي – فرهنگي ذبيح‌الله صفا تبيين مي‌شود و همچنين در بخش‌هايي ديگر، زندگي‌نامه، اسناد و مدارك و تصاوير و همچنين مقاله‌هايي در نقد آثار وي ارائه مي‌شود.
اخيرا از اين مجموعه، «ارج‌نامه‌ي محمد معين» تأليف محمد غلامرضايي منتشر شده است.
ذبيح‌الله صفاي شهميرزادي سال 1290 در شهميرزاد سمنان به دنيا آمد. تحصيلات ابتدايي و متوسطه را در همان‌جا و بابل گذراند. سپس به تهران آمد و تحصيلات خود را تا درجه‌ي دكتري ادامه داد و به استادي دانشكده‌ي ادبيات رسيد. با نوشتن مقالات ادبي و تاريخي در مجلاتي همچون «مهر»، «ايران امروز» و «تعليم و تربيت»، استعداد خود را نشان داد. وي مديريت سال اول مجله‌ي «سخن» و مديريت سال پنجم و هفتم مجله‌ي «مهر» را نيز برعهده داشته و تأسيس روزنامه‌ي «شباهنگ» نيز از اقدامات اوست.
مدتي دبير كل كميسيون ملي يونسكو در ايران و زماني رييس دانشگاه تهران بود. دكتر صفا در سال‌هاي آخر عمر در شهر لوبك (آلمان) مي‌زيست و در سال 1378 درگذشت.
از جمله آثار منتشرشده‌ي اين اديب و محقق به «تاريخ ادبيات در ايران» (در پنج جلد)، «حماسه‌سرايي در ايران»، «تاريخ علوم عقلي» (در تمدن اسلامي تا قرن پنجم هجري)، «مزداپرستي در ايران قديم»، ترجمه و تصحيح «اسرارالتوحيد»، تصحيح «ديوان عبدالواسع جبلي»، «جشن‌نامه‌ي ابن سينا»، «آيين سخن در معاني بيان»، «تربيت معلمين روستايي»، ترجمه‌ي «شاهكارهاي ادبيات فارسي» (در چند مجلد)، «فلسفه‌ي لايب‌نيتس»، «گنج سخن»، «مرگ سقراط» (ترجمه)، «نگهبانان ايران»، «يادنامه‌ي خواجه نصير» و «مادر ديوانه» ( ترجمه) مي‌توان اشاره كرد.


 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: