چهره واقعی مولانا در گفت و گوهای مکاتبه ای

1396/12/2 ۱۴:۰۶

چهره واقعی مولانا در گفت و گوهای مکاتبه ای

جلال الدین محمد بلخی را اغلب با مثنوی کبیر و غزلیات پر شورش می شناسند و به نسبت دو اثر یاد شده توجه کمتری به دیگر نوشته های او شده است؛ به گونه ای که غالباً در محیط های دانشگاهی نوشته های منثور او - به خصوص مکتوبات – از مغفول ترین آفریده های این شاعر نام دار به شمار می آید.

 

مصطفی گرجی - سید علی قاسم زاده

چکیده: جلال الدین محمد بلخی را اغلب با مثنوی کبیر و غزلیات پر شورش می شناسند و به نسبت دو اثر یاد شده توجه کمتری به دیگر نوشته های او شده است؛ به گونه ای که غالباً در محیط های دانشگاهی نوشته های منثور او  - به خصوص مکتوبات – از مغفول ترین آفریده های این شاعر نام دار به شمار می آید. مکتوبات مولانا بر خلاف مثنوی که غالباً به فضایل و معارف آرمانی آدمی نظر دارد و به رغم غزلیات که حاکی از شور و مستی درونی اوست، متعلق به حوادث روزمره و امور متعارف و ناظر بر واقعیت های طبیعی و عرفی روزگار اوست.

می دانیم که مکاتبه نوعی گفت و گوی غیر مستقیم یا نوشتاری است و غالباً حقیقت در پرتو ارتباط کلامی آشکار تر می شود؛ این مقاله بر آن است که مکتوبات مولانا در میان آثار پنج گانه ایشان – به دلیل نوع ژانری که از آن برخوردار است – صمیمانه تر و خصوصی تر از دیگر آفریده های اوست و سیمای حقیقی این سویه مولانا را بهتر نشان می دهد و چون در قالب نامه یا نوشتار دو سویه، چونان گفت و گو است؛ کیفیت ارتباط گفتاری و رفتاری مولانا را در قرن هفتم با جهان اطراف خود (قونیه) روشن تر و شفاف تر به نمایش می گذارد. این مقاله می کوشد تا ضمن تحلیل ابعاد جامعه شناختی این متن، خصایص این سویه زندگی را در ارتباط های مکاتبه ای  (گفت و گوی مکاتبه ای) با تأکید بر مؤلفه های گفت و گو بررسی و نقد کند.

علوم ادبی (دانشگاه قم) سال اول تابستان 1386 شماره 4

 

دریافت مقاله

منبع: پرتال جامع علوم انسانی

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: