گفت‌و‌گو با مجید درخشانی ؛ در موسیقی آوازی فقیر هستیم

1396/11/29 ۰۸:۰۷

 گفت‌و‌گو با مجید درخشانی ؛ در موسیقی آوازی فقیر هستیم

«فراخوان آواز» به دنبال کشف و شناسایی استعدادهای جوان در عرصه موسیقی آوازی است


«فراخوان آواز» به دنبال کشف و شناسایی استعدادهای جوان در عرصه موسیقی آوازی است


ندا سیجانی: درمیان هنرمندان و استادان موسیقی آوازی، شاید تعداد اندک شماری هستند که دغدغه آواز و تأکید بر آموزش موسیقی آوازی گذشتگان را داشته باشند. هنری که با بی‌توجهی و کم اهمیتی متولیانش درحال نابودی است و از بعد انقلاب تا به امروز تنها با حضور تعداد انگشت شمار خواننده در کش‌وقوس روزگار پرتلاطم موسیقی در گذر است. مجید درخشانی از جمله هنرمندانی است که برکلام وخواننده خوب توجه ویژه‌ای دارد، آهنگسازی که سال‌ها فعالیتش در موسیقی با صدای خسرو آواز ایران پیوند خورده و آلبوم و اجراهای بسیاری را در کارنامه هنری خود در کنار استاد شجریان به ثبت رسانده است. این نوازنده تار بر این نظر است که تعداد اندک هنرمندان در عرصه موسیقی آوازی حق انتخاب آهنگساز را کمتر کرده است و برهمین اساس طی فراخوانی از علاقه‌مندان موسیقی آوازی دعوت به عمل آورده تا در یک پروسه کوتاه صداهای پنهان موسیقی را کشف و به جامعه معرفی کند. گفت‌و‌گوی کوتاه با مجید درخشانی در خصوص این فراخوان و مشکلات و معضلات موسیقی آوازی را در ادامه می‌خوانید‌.
 

 

هدف‌تان از فراخوان آواز چیست؟
در این فراخوان 15 نفر درمرحله نخست انتخاب شده و در ادامه با همکاری «پن استودیو» برای هر کدام از این افراد تک ترک ساخته می‌شود که در نهایت 5 نفر به‌عنوان برگزیده به مرحله نهایی راه می‌یابند. دراین مرحله شرکت‌کنندگان در تالار وحدت به همراه گروه «خورشید» اجرای برنامه خواهند داشت و این کارها به‌صورت یک آلبوم منتشر می‌شود و در نهایت باید دید این خوانندگان مورد حمایت مردم قرار می گیرند یا خیر، البته این شرایط برای خانم‌ها هم وجود دارد و می‌توانند دربخش موسیقی بانوان فعالیت کنند.
 

 

اغلب هنرمندان و استادان عرصه موسیقی آوازی کمتر به بخش آموزشی آواز توجه دارند اما شما در مقام یک آهنگساز و نوازنده موسیقی بر این موضوع تأکید بسیاری داشتید، به نظر می‌رسد این انتظار باید از خوانندگان باشد تا آهنگسازان؟
نکته نخست این است که تعداد خوانندگان موسیقی آوازی بسیارمحدود است. دیگر اینکه فراخوان آواز پیشنهادی از سوی پن استودیو بود، البته من حدود دو سال پیش این موضوع را مطرح کرده بودم اما نه به این شکل مدون. زمانی که این پیشنهاد مطرح شد بسیار استقبال کردم و می‌دانستم حتماً هنرمندان جوانی هستند که عرصه‌ای برای معرفی و اجرای موسیقی ندارند.
 

 

کشف استعداد‌های موسیقی آوازی را از کم توجهی استادان می‌دانید یا آموزشگاه‌های موسیقی یا نبود عرصه‌ای برای فعالیت جوانان؟
انتقاد من متوجه کلاس‌های آموزشی است. آموزش آواز در برخی آموزشگاه‌ها به‌صورت گروهی برگزار می‌شود. بنابراین آن‌طور که باید و شاید هنرجو آموزش اصولی آواز را نمی‌آموزد، یا آنکه به‌دلیل حجم گسترده هنرجویان، ایرادات کار بخوبی برطرف نمی‌شود؛ البته اگر هم این کلاس‌ها به صوت فردی برگزار شود زمان کوتاهی را برای هنرجو در نظر می‌گیرند و باز هم اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد. در گذشته هنرجویان موسیقی در محضر استادان تمامی ظرایف و جزئیات موسیقی را بخوبی آموزش می‌دیدند و روزها و ماه‌ها و حتی سال‌ها در کنار استاد بودند اما امروزه با وجود تعداد زیاد آموزشگاه‌های موسیقی در بخش آموزش فقیر هستیم. به عنوان مثال در مقایسه اوضاع امروز خوانندگان موسیقی نسبت به دوران گلها نه تنها تعداد هنرمندان موسیقی آوازی بسیار اندک شده بلکه موسیقی آوازی هم دیگر به مانند گذشته قدرتمند نیست. البته ابرقدرتی چون استاد شجریان در موسیقی حضور دارند که اسطوره آواز هستند اما به غیر از استاد شجریان و دو سه خواننده دیگر تعداد زیادی نیستند که مردم هم آنها را پذیرفته باشند.
 

 

در این فراخوان سبک خاصی از موسیقی آوازی تدریس می‌شود؟
خیر. هنرجویان اصول موسیقی و آواز مکاتب قدیم را آموزش می‌بینند؛ درواقع آنها را با آثار یک تعداد از قدما که با آنها آشنایی دارم و سبک کاری این استادان را می‌شناسم ارجاع می‌دهم. این کار می‌تواند اطلاعات ذهنی علاقه‌مندان را قوی کند. به عقیده من جمله‌بندی اشعار در موسیقی دارای اهمیت بسیاری است. بنابراین افرادی که در این فراخوان انتخاب می‌شوند باید چند اصل مهم را بیاموزند و رعایت کنند؛ نخستین و مهم‌ترین آن جنس صداست و پس از آن اینکه تحریرها را بخوبی بدانند و آن را بدرستی به‌کار ببرند.
 

 

استقبال از این فراخوان به چه صورت بوده. آیا شرکت‌کنندگان به اجرای آواز قدما علاقه‌مند هستند یا آنکه تمایل دارند نوآوری‌هایی در آواز ایجاد کنند؟
استقبال بسیار خوبی صورت گرفته است. این فراخون ازطریق فضاهای مجازی اعلام شده و نزدیک به 1400 نفر متقاضی حضور هستند. در مورد علاقه‌مندی شرکت‌کنندگان هم باید بگویم مخاطبانی که نوآوری را اولویت کار خود قرار دادند اغلب کارهایشان تقلید از دیگر خوانندگان بود، یعنی تقلید از کارهایی که در دو - سه سال اخیر انجام گرفته و هنری از خود ارائه نکرده‌اند اما در میان شرکت‌کنندگان برخی صداهای متفاوت چون صداهای بم یا صداهای خاص نزدیک به دوران قاجار هم شنیده می‌شود، صداهایی که دراین چند سال کمتر در موسیقی ایرانی به گوش می‌رسد و همچنین یکی - دو صدای حماسی خوان. تمامی صداهای نسل جوان امروز برای من جدید و متفاوت است و امیدوارم بعد از این هم این کار تداوم داشته باشد.
به‌عنوان یک آهنگساز، کلام و شعر
 

 

برای شما چه جایگاهی دارد؟
بخش عمده موسیقی ما به شعر وابسته است که البته دراین راستا ادبیات ما هم قوی است اما در کنار موسیقی آوازی، موسیقی‌سازی ما هم طی این سال‌ها فعال بوده؛ البته در دوران قاجار بسیار فعال‌تر و مطرح‌تر بود و در رادیو بداهه‌نوازی‌های بسیاری از ساز استادان پخش می‌شد. باید بگوییم هر دو نوع موسیقی (سازی و آوازی) در موسیقی ایران مهم و تأثیرگذاراست. موسیقی ایرانی وابستگی خیلی خاصی به شعر دارد و در آنجا که شعر همراه موسیقی می‌آید حساسیت بسیاری نسبت به آن وجود دارد. معتقدم شعر باید بدرستی استفاده شود و البته در این مورد نقش خواننده بسیار مهم است. مکتب آواز ایرانی پیچیده است اگر خوب استفاده شود تأثیر‌گذار بوده و اگر هم بخوبی از آن بهره نبریم (همانگونه که این روزها شاهد آن هستیم) باعث می‌شود مردم از آواز ایرانی فاصله بگیرند. بنابراین دلیل اصلی این دلزدگی خود آواز نیست بلکه کسانی هستند که آواز را بخوبی نمی‌خوانند و ضعیف هستند.
 

 

در این فراخوان تأکید شما پرورش آواز است یا تصنیف‌خوانی؟
در این فراخوان هم شکل سنتی(آواز) و هم تصنیف خوانی را مورد داوری قرار می‌دهیم. در واقع در این فراخوان هر دو موضوع برای شرکت‌کنندگان مد نظر است.
 

 

دیگر گروه‌های موسیقی هم از منتخبان این فراخوان حمایت خواهند کرد؟
بله. قطعاً اگر خواننده های خوبی معرفی شوند در گروه های مختلف موسیقی جذب می‌شوند البته بستگی به کیفیت کار خوانندگان شرکت‌کننده دارد.
 

 

در طی سال جشنواره‌هایی چون «جشنواره ملی موسیقی جوان» یا «جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی» برگزار می‌شود آیا این جشنواره‌ها توانسته در معرفی شرکت‌کنندگان موسیقی آوازی تأثیر‌گذار باشد؟
قطعاً بی‌تأثیر نبوده و تعدادی از افرادی که در این فراخوان حضور دارند پیش از این منتخب همین جشنواره‌ها بوده‌اند. به هر حال راهیابی به همین جشنواره‌ها برای کسانی که هنوز وارد میدان نشده‌اند بسیار خوب است و این امر نشان دهنده کار خوب این افراد است و اینکه در حدی بوده‌اند که توانسته‌اند منتخب جشنواره شوند. اما بعد از جشنواره وظیفه مسئولان برگزار‌کننده در قبال این افراد شروع می‌شود و باید حمایت‌های لازم را برای انتشار کار و به گوش رساندن آواز آنها داشته باشند. مقام گرفتن در جشنواره کافی نیست.

 

 

منبع: ایران

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: