​«بندر و دريا» با شكل و شمايلي تازه منتشر شد

1396/11/11 ۱۱:۰۳

​«بندر و دريا» با شكل و شمايلي تازه منتشر شد

نشريه تخصصي ​«بندر و دريا» كه با 33 سال سابقه انتشار، قديمي‌ترين مجله تخصصي كشور در حوزه بنادر و دريانوردي به شمار مي‌آيد، دور تازه انتشار خود را به مديرمسئولي و سردبيري محمد ولي‌زاده، آغاز كرده است.


 
 
نشریه تخصصی «بندر و دریا» كه با 33 سال سابقه انتشار، قدیمی‌ترین مجله تخصصی كشور در حوزه بنادر و دریانوردی به شمار می‌آید، دور تازه انتشار خود را به مدیرمسئولی و سردبیری محمد ولی‌زاده، آغاز كرده است.

ولی‌زاده در سرمقاله‌ نخستین شماره از دوره‌ی جدید ماهنامه «بندر و دریا»، از لزوم تغییر در محتوا و شكل این مجله گفته و خاطرنشان كرده است كه در كنار برقراری ارتباط موثر و تبادل اطلاعات و تجربیات با مجامع دانشگاهی مرتبط با حوزه دریایی و بندری، این نشریه در دور تازه خود قصد دارد لذت خواندن یك مقاله، گزارش توصیفی یا گفت‌وگوی تحقیقی جذاب را با عموم هموطنان علاقه‌مند به موضوعات و مسائل دریایی كشور قسمت كند و فرهنگ دریایی را در میان اقشار مختلف جامعه اشاعه دهد.

شماره اول از دور تازه این نشریه، به مناسبت افتتاح فاز اول بندر شهید بهشتی، نگاهی متفاوت و تازه به بنادر استان سیستان و بلوچستان و دریای عمان دارد. چابهار عنوان نخستین بندر اقیانوسی ایران را داراست و افتتاح بندر شهید بهشتی می‌تواند، مهم‌ترین شریان حمل و نقل دریایی خاورمیانه را محقق كند. همین بهانه كافی است تا خبرنگاران «بندر و دریا» به سراغ چابهار بروند و پرونده‌های مختلفی را درباره آن تهیه كنند. به این ترتیب در بخش اقتصادی مجله، گزارشی از سفر رئیس جمهور به چابهار تهیه شده و از ابعاد مختلف، تبعات اقتصادی افتتاح بندر شهید بهشتی مورد بررسی قرار گرفته است. نگاهی به مطالعات و زیرساخت‌های این پروژه، یكی دیگر از خواندنی‌های مجله «بندر و دریا»ست. در این مقاله سعی شده آورده‌های بندر شهید بهشتی برای استان سیستان و بلوچستان و كل كشور مورد ارزیابی دقیق قرار بگیرد.

در بخش سیاست، بازتاب سیاسی حضور 60 میهمان خارجی از 17 كشور جهان در آیین افتتاح فاز اول بندر شهید بهشتی مورد بررسی قرار گرفته و «بندر و دریا» در گفت‌وگوی اختصاصی با میرمحمود موسوی، دیپلمات ارشد وزارت امور خارجه، سعی كرده است به تحلیل دیپلماتیك مسیر ترانزیتی ایران، هند و افغانستان بپردازد. بخش اجتماعی، گفت‌وگو و گزارش‌هایی از چابهار و مردم بندرنشینِ دریای عمان منتشر كرده است. در این بخش، به سبك زندگی، موقعیت جغرافیایی و تاریخی و انواع رسم و رسوم محلی چابهار پرداخته شده است. گزارشی از بندر «تیس» و نگاهی به مردم‌شناسی این استان در كنار گفت‌وگو با دختری روشندل از اهالی چابهار كه موفق به تحصیل در مقطع دكترای علوم سیاسی شده است، از دیگر خواندنی‌های این بخش به شمار می‌رود.

در بخش تاریخ، گفت‌وگو با موسس دانشكده علوم و فنون دریایی چابهار، بهانه‌ای برای ورود به پیشینه قدیم این شهر در جوار دریای مكران دارد. انتشار اختصاصی نقشه ایران در دوران صفویه كه اهدایی موسسه جغرافیایی و كارتوگرافی «سحاب» به «بندر و دریا» بوده، مقدمه‌ی نگاهی به تاریخچه‌ی نیم‌قرنی بندر چابهار و حضور نظامیان و دریانوردان در آن شده است.

مقاله، گزارش و اخبار از دیگر بخش‌های این مجله است. همچنین در بخش پایانی، یادداشت‌های محمدرضا سحاب، رضا خجسته‌رحیمی و علیرضا بهرامی از سفر به بندر شهید بهشتی چابهار منتشر شده است و آن‌ها از دریچه نگاه خود، به زوایای كمتر دیده‌شده‌ی‌ این بندر پرداخته‌اند و تاثیری كه می‌تواند بر اقتصاد كشور بگذارد.

دویست و چهل و هشتمین شماره‌ی «بندر و دریا» با طرح جلدی درخصوص افتتاح بندر شهید بهشتی، سری تازه انتشار خود را در 108 صفحه‌ی تماماً رنگی و با قیمت ده هزار تومان آغاز كرده و امیدوار است بتواند با تغییر در محتوا و فرم، علاوه بر برقراری ارتباط علمی بین مسئولان و متخصصان با همه‌ی مردم علاقه‌مند به مسائل دریایی، كشتیرانی و بندری، «ماهنامه‌ای برای دریانوردی و زندگی در بنادر ایران» باشد.

صاحب‌امتیاز این نشریه سازمان بنادر و دریانوردی و مدیرمسئول و سردبیر آن، محمد ولی‌زاده است. از روزنامه‌نگاران همكار این نشریه می‌توان به امیر صدری، سعید برآبادی، مجید یوسفی، زینب اسماعیلی، مهتاب قلی‌زاده، آكو سالمی و... اشاره كرد.

ولی‌زاده پیش از این سردبیری مجلاتی همچون «عصر پنجشنبه»، «جمعه» و «كتاب هفته‌ی خبر» را بر عهده داشته است.

 

منبع: ایبنا

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: