یک حرم مقدس؛ تبلور نیکوکاری

1396/10/27 ۱۰:۳۵

یک حرم مقدس؛ تبلور نیکوکاری

حرم‌های مقدس در باورهای دینی ایرانیان، جایگاهی والا در زندگی‌شان نیز دارند. بخشی از نگاه نیک‌اندیشانه و رفتار نیکوکارانه آنان، از دریچه همین حرم‌ها و مکان‌های مقدس به زندگی روزمره مردمان راه می‌یابد.

 

حرم‌های مقدس در باورهای دینی ایرانیان، جایگاهی والا در زندگی‌شان نیز دارند. بخشی از نگاه نیک‌اندیشانه و رفتار نیکوکارانه آنان، از دریچه همین حرم‌ها و مکان‌های مقدس به زندگی روزمره مردمان راه می‌یابد. این پدیده هرچند همواره در تاریخ ایران وجود داشته، اما گاه جهانگردان و غیرایرانیانی که در دوره‌های گوناگون تاریخی به این سرزمین کهن شرق نزدیک آمده‌اند، بیش از خود ایرانیان به آن مسأله توجه کرده‌اند. شهر قم همواره در یک هزاره گذشته، از حرمی مقدس هویت یافته که بانویی بزرگوار، در آن‌جا آرمیده است. حرم حضرت فاطمه معصومه(س)، خواهر امام رضا(ع) در این شهر کویری، همواره سرچشمه نکویی و بروز کردار نیک‌خواهانه ایرانیان معتقد به باورهای دینی و اخلاقی بوده و این پدیده از نگاه مسافران کشورهای دور پنهان نمانده است. جووانی فرانچسکو جملی کارری، جهانگرد ایتالیایی که در دوره صفوی به ایران آمده است در سفرنامه خود، هنگام توصیف حرم حضرت معصومه(س) از مکان‌هایی یاد می‌کند که برای کمک به تنگدستان و نیازمندان در آن‌جا پدید آمده است «به حیاط وسیعی وارد می‌شویم که چون باغی بزرگ با درختان کاج پوشیده شده و در قسمت جلوی آن گل سرخ و دیگر گل‌ها به حد زیاد هست. در دست راست اتاق کوچکی برای اطعام مساکین بنا شده است، غربا و مساکینی که بدانجا می‌آیند با پارچه‌ای گوشت و مقداری نان و پلو رایگان اطعام می‌گردند».

هانری رنه دالمانی، جهانگرد فرانسوی، دیگر مسافر ایران است که در دوره قاجار با سفر به قم، از یک نذر ویژه در آن‌جا خبر می‌دهد؛ نذری که حرم مقدس قم، بهانه برآوردن آن بوده است. او پس از اشاره به تاریخ قم، اهمیت آن شهر را نزد یکی از پادشاهان قاجار به اندازه‌ای می‌داند که می‌کوشد با توجه ویژه به مقبره حضرت معصومه(س) و تعمیر آن، کارهایی عام‌المنفعه نیز در کنار آن انجام دهد «فتحعلی شاه نذر کرده بود اگر به سلطنت برسد مقبره را به‌طور شایسته‌ای تعمیر نماید و از این‌رو، درون مقبره را صفحات مس مطلا گذارد ... و مدرسه‌ای هم در جنب آن ساخت که گنجایش یکصد نفر طلبه علوم دینیه را داشت ... به‌علاوه یک مریض‌خانه و مهمان‌خانه هم در این شهر ساخت».

منبع: روزنامه شهروند

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: