میرجلال‌الدین کزازی: آموزش‌وپرورش، نامی است بسنده و روشن

1396/10/23 ۱۲:۰۶

میرجلال‌الدین کزازی: آموزش‌وپرورش، نامی است بسنده و روشن

ماجرای تغییر نام وزارت آموزش‌وپرورش وطرح آن در برخی خبرگزاری‌ها و سپس تکذیب آن از سوی وزارتخانه سبب واکنش‌های بسیاری شده است. به این مناسبت پای صحبت میرجلال‌الدین کزازی، استاد دانشگاه، نویسنده و پژوهشگر زبان و ادب فارسی، نشستیم و نظرش را درباره این تغییر نام جویا شدیم.

 

ساسان گلفر: ماجرای تغییر نام وزارت آموزش‌وپرورش وطرح آن در برخی خبرگزاری‌ها و سپس تکذیب آن از سوی وزارتخانه سبب واکنش‌های بسیاری شده است. به این مناسبت پای صحبت میرجلال‌الدین کزازی، استاد دانشگاه، نویسنده و پژوهشگر زبان و ادب فارسی، نشستیم و نظرش را درباره این تغییر نام جویا شدیم.

******

 درباره‌ تغییر نام احتمالی«وزارت آموزش ‌و پرورش» به «وزارت تربیت رسمی و عمومی» چه نکته‌ای به نظرتان می‌رسد؟

من می‌انگارم که این نام هم آن معنا را در خود نهفته می‌دارد زیرا نامی است فراگیر؛ آموزش‌وپرورش. هیچ وابسته یا قیدی در این نام نیست که آموزش‌وپرورش را به گروهی ویژه باز ببندد و کران‌مند کند؛ ازآن‌روی که بنیاد آموزش و پژوهش به‌راستی در کردار نوآموزان و دانش‌آموزان نهاده شده است. از سویی دیگر، آن کارکرد و معنای دیگر هم به‌گونه‌ای کردارینه و بیرونی و رفتارشناختی به انجام می‌رسد زیرا نوآموزان از سالیان خردی آموزش‌وپرورش را هم‌زمان به دست می‌آورند. بر این پایه دیگرکرد این نام کاری است که از پیش انجام گرفته است. از سویی دیگر، آموزش‌وپرورش دو واژه زیبای فارسی است. دریغ است که آنها را با واژگانی دیگر جایگزین بگردانیم مگر آنکه نیازی ناگزیر و ستوه‌آور در کار باشد.

 

  آیا نامی پیشنهاد می‌کنید؟

در پاسخ به پرسش پیشین آشکارا گفتم که «آموزش‌وپرورش» نامی است که از هر دید بسنده است و رسا و روشن. نامی است که سال‌هاست به ‌کار گرفته می‌شود. ایرانیان آن را خوش داشته‌اند، پسندیده‌اند، بدان خوی گرفته‌اند. هیچ نامی دیگر نمی‌تواند این شایستگی‌ها و ویژگی‌های پسندیده را داشته باشد. من نیازی نمی‌بینم در دیگرکردن این نام.

 

  اساسا به‌نظر شما با تغییر نام یک نهاد می‌توان کارکرد آن را تغییر داد؟

گاهی نام‌ها کارساز و اثرگذارند، اما نه همواره. من اگر بخواهم به این زمینه در کارکرد نام بپردازم، سخن به درازا خواهد کشید. در نام نهادی مانند وزارتخانه چنین کارکردی چندان دیده نمی‌شود. شما اگر برای نمونه نام وزارت علوم و آموزش عالی را که چندی پیش به وزارت علوم و تحقیقات و فناوری دگرگون شد، در نظر بگیرید، نمونه‌ای روشن پیشاروی دراین‌باره است. آیا با دیگرکردن این نام، دگرگونی بنیادینی در این وزارتخانه رخ داده است که با دیگرگون‌شدن نام وزارتخانه‌ای دیگر هم امید بتوان برد که این دیگرگونی به زمینه‌های بنیادین‌ و نهادین راه خواهد برد؟

منبع: روزنامه شرق

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: