موحد ابطحی : فلسفه اسلامی به مسایل روز ورود پیدا نکرده‌است

1396/10/5 ۱۰:۴۳

موحد ابطحی : فلسفه اسلامی به مسایل روز ورود پیدا نکرده‌است

عضو گروه فلسفه علوم انسانی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: متأسفانه در فلسفه اسلامی، این مشکل را داریم که نتوانسته به مسایل عینی در حل مشکلات اجتماعی و مسایل روز ورود پیدا کند.


عضو گروه فلسفه علوم انسانی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: متأسفانه در فلسفه اسلامی، این مشکل را داریم که نتوانسته به مسایل عینی در حل مشکلات اجتماعی و مسایل روز ورود پیدا کند.

سید محمد تقی موحد ابطحی درباره پژوهش محوری در حوزه فلسفه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در حوزه فلسفه خودی نیازمند تعمق هستیم. یعنی تا زمانی که ما در مباحث فلسفی تعمق کافی را نداشته باشیم، ورود به عرصه پژوهش در حوزه فلسفه کار صحیحی نیست و به سطحی‌نگری منتهی می شود. بنابراین درتعمق در فلسفه خودی کاری که باید صورت گیرد وقوف به حل مسایل روز است. یکی از مشکلاتی که در حوزه فلسفه اسلامی داریم این است که این فلسفه نتوانسته در عرصه اجتماعی عینیت پیدا کند.

این محقق و پژوهشگر افزود: در حوزه فلسفه غرب، فلسفه علم، فلسفه سیاست، فلسفه اخلاق و... را داریم و در همه این فلسفه‌ها، فلسفه غرب به صورت جدی حضور پیدا کرده‌است. حتی فلسفه فوتبال هم دارند. یعنی در هر حوزه‌ای که فکرش را بکنید فلسفه غرب حضور دارد. به همین دلیل اگر جریان فلسفه غرب را بررسی کنید، در همه تحلیل مسایل روز موضع‌گیری دارند ولی متأسفانه در فلسفه اسلامی، این مشکل را داریم که نتوانسته به مسایل عینی در حل مشکلات اجتماعی و مسایل روز ورود پیدا کند.

عضو گروه فلسفه علوم انسانی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان اینکه سوق دادن فلسفه اسلامی به سمت مسایل روز، شدنی نیست مگر اینکه عمق لازم را داشته باشد، تأکید کرد: اگر این عمق را نداشته باشد، ممکن است با برداشت‌هایی از فلسفه‌های مضافی که غربی‌ها داشتند در فلسفه اسلامی یک معجون ناهمگونی درست شود. ما در حوزه‌های علمیه افراد زیادی را داریم که در فلسفه اسلامی متبحر هستند ولی گام دوم عینیت یافتن است که متأسفانه هنوز برداشته نشده است.

موحد ابطحی افزود: این کار نیازمند پژوهشگری و همچنین مطالبه‌گری از سوی رسانه‌هاست که بتوانند با متخصصان حوزه فلسفه اسلامی ارتباط برقرار کنند و از آنها سئوال روز بپرسند نه سئوال دیروز. چون پاسخ سئوال‌های دیروز را فلاسفه دیروز داده‌اند و فلاسفه امروز باید سئوال‌های امروز را پاسخ دهند. به عنوان مثال ما اکنون فلسفه فوتبال داریم و به هیچ عنوان در غرب، موضوعی را پیدا نمی کنید که فلسفه و تحلیل فلسفی در آن حضور نداشته باشد.

وی با اشاره به ظرفیت فلسفه اسلامی برای وارد شدن به حوزه‌های عینی تصریح کرد: اکنون کسانی که در فلسفه اسلامی فعالیت می‌کنند، مدعی هستند که فلسفه اسلامی هم مانند فلسفه غرب این ظرفیت را دارد ولی اکنون چون ورود جدی به این موضوع پیدا نکرده‌ایم، فقط در حد ادعاست. ولی به هر حال باید تکلیف این قضیه روشن شود و بکوشند که به تحلیل مسایل روز بپردازند و اگر هم به این نتیجه رسیدند که فلسفه اسلامی ظرفیت برای تحلیل مسایل روز را ندارد، دیگر خیالمان راحت باشد که این ظرفیت وجود ندارد نه اینکه با شعار مطرح کنیم که فلسفه اسلامی از عهده تحلیل مسایل روز برمی‌آید ولی متأسفانه شاهد کارهای دقیق و عمیقی در این حوزه نباشیم.

سید محمد تقی موحد ابطحی درباره فعالیت‌های اخیرش گفت: اکنون کتاب درسی را در زمینه علم دینی در حوزه علوم انسانی اسلامی نوشته‌ام که در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در حال ارزیابی است. با توجه به اینکه سالهاست در این حوزه فعالیت می‌کنم امیدوارم این کتاب مثمر ثمر واقع شود چون تا به حال کتاب درسی در این حوزه نوشته نشده و این کتاب اولین کاری است که در این زمینه صورت می‌گیرد.

 

منبع: مهر

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: