به هر حال این طرح جهان از آن کیست؟

1396/10/5 ۰۸:۴۶

به هر حال این طرح جهان از آن کیست؟

زمانی که کتاب طرح بزرگ استیون هاوکینک منتشر شد سر و صداهای بسیاری در دنیا بلند شد زیرا هاوکینگ در این اثر بر این نکته پافشاری کرده است که قوانین فیزیکی به تنهایی جهان را به وجود آورده اند و خدایی وجود ندارد.


 
 
زمانی که کتاب طرح بزرگ استیون هاوکینک منتشر شد سر و صداهای بسیاری در دنیا بلند شد زیرا هاوکینگ در این اثر بر این نکته پافشاری کرده است که قوانین فیزیکی به تنهایی جهان را به وجود آورده اند و خدایی وجود ندارد.
 

این روزها بحث پیرامون خدا بازار داغی دارد. انتشار کتاب‌هایی چون "زبان خدا" نوشته "فرانسیس کالینز"؛ "پندار خدا" نوشته "ریچارد داوکینز"؛ "فرضیه شکست خورده" تالیف "ویکتور اسنجر"؛ "داستان خدا" اثر "روبرت وینستون" و چندین و چند کتاب دیگر از این دست، تنور این مباحث را در جهان داغ تر کرده است.

کتاب «خدا و استیون هاوکینگ» نوشته جان سی. لن نوکس در جواب به ادعاهای الحادی فیزیکدان برجسته و سرشناس بریتانیایی «استیون هاوکینگ» که خلق کیهان و طبیعت را بر اساس قوانین فیزیک می دانست، نگاشته شد.

گرچه هاوکینگ اخیرا طی مصاحبه‌ای که با یکی از خبرگزاری‌های ترکیه داشت از موضع الحادی خود عقب نشینی کرده است. پاسخ جان سی. لن نوکس به استیون هاوکینگ روشن است! لن نوکس خود یکی از بزرگترین و بانفوذترین ریاضی دانان دانشگاه آکسفورد و نویسنده کتاب ارزشمند آیا علم خدا را نفی می‌کند؟ با نگاه دقیق و موشکافانه‌تری به منطق هاوکینگ می‌پردازد.

او به زبان ساده، زنده و جذاب، ما را به نکات اصلی استدلال های هاوکینگ راهنمایی می‌کند. نوکس با روشن‌ترین توضیحات و جدیدترین روش‌ها و تئوری‌های علمی و فلسفی اثبات می‌کند که آن‌ها نه تنها خدای خالق را رد نمی‌کنند، بلکه وجود او را به اثبات می‌رسانند.

جان سی. لن نوکس، دارنده درجه دکتری در علوم انسانی، دکتری فلسفه، دکتری علوم و نیز پروفسور ریاضیات در دانشگاه آکسفورد و عضو گروه ریاضیات و فلسفه علم در دانشکده تمپلتن است. او با ریچارد داوکینز و کریستوفر هیچنز مناظره‌های داغ و پرشوری داشته و در دانشگاه‌های بسیاری در سرتاسر دنیا سخنرانی کرده است.


زمانی که کتاب طرح بزرگ استیون هاوکینک منتشر شد سر و صداهای بسیاری در دنیا بلند شد، زیرا هاوکینگ در این اثر بر این نکته پافشاری کرده است که قوانین فیزیکی به تنهایی جهان را به وجود آورده‌اند و خدایی وجود ندارد. البته هوکینگ به طور کامل در این اثر منکر وجود خدا نیست بلکه بر این اصل تاکید دارد که می‌توان به خلق جهان را با قوانین کاملا علمی بدون حضور خدا توضیح داد. والبته این کتاب انتقادات منفی زیادی را نیز در دنیا بر انگیخت از این رو «جان سی. لن نوکس» ریاضی دان مشهور در پاسخ به هوکینگ فیزیکدان کتاب خدا و استیون هاوکینگ را نوشت.

جان سی. لن نوکس در این اثر بر این نکته تاکید دارد که «با وجود چنین ادعاهای الحادی هاوکینگ، مطمئناً لازم است که از او بخواهیم دلایلی را برای اثبات ادعاهایش ارائه دهد.» او با نگاه دقیق و موشکافانه‌تری به منطق هاوکینگ می‌پردازد. به زبان ساده، زنده و جذاب، لن نوکس ما را به نکات اصلی استدلال‌های هاوکینگ راهنمایی می‌کند. او با روشن‌ترین توضیحات و جدیدترین روش‌ها و تئوری‌های علمی و فلسفی اثبات می‌کند که آن‌ها نه‌تنها خدای خالق را رد نمی‌کنند، بلکه وجود او را به اثبات نیز می‌رسانند.

خدا و استیون هاوکینگ با ترجمه اسفندیار زندپور توسط انتشارات امیرکبیر در 500 نسخه و به قیمت 12000 تومان زیر صد صفحه منتشر شده است.

 

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: