شناختنامه حسین منزوی تحویل انتشارات سخن شد

1389/6/15 ۰۴:۳۰

شناختنامه حسین منزوی تحویل انتشارات سخن شد

شناختنامه حسین منزوی تحویل انتشارات سخن شد



شناختنامه حسین منزوی تحویل انتشارات سخن شد
شناختنامه زنده‌یاد حسین منزوی با آثاری از سیروس شمیسا، سعید حمیدیان، منوچهر آتشی، عمران صلاحی، بهاءالدین خرمشاهی، محمدعلی بهمنی، مفتون امینی و عزت‌الله فولادوند در کتابی 600 صفحه‌ای با عنوان "از ترانه و تندر" برای چاپ تحویل انتشارات سخن شد.
کتاب "از ترانه و تندر" که حاوی مقالات، یادداشت‌ها و اشعاری از صاحبنظران، شاعران و دوستان حسین منزوی است ، در بیش از 600 صفحه تدوین و برای چاپ تحویل انتشارات سخن شد.

مقالات و مطالب تعدادی از استادان و پژوهشگران زبان و ادبیات فارسی از جمله سیروس شمیسا، سعید حمیدیان، مرتضی کاخی، غلامحسین عمرانی، اسماعیل خویی، محمدرضا خسروی، یوسفعلی میرشکاک ، مرتضی امیری اسفندقه، رشید کاکاوند و مهدی فیروزیان در این شناختنامه آمده است.

مقالاتی از چند چهره فقید شعر ایران از جمله منوچهر آتشی و عمران صلاحی هم در کتاب "از ترانه و تندر" به همراه مقالاتی از شاعران جوانی مانند محمدسعید میرزایی و مریم جعفری آذرمانی چاپ شده است.

همچنین در بخش خاطرات کتاب مذکور نیز تعدادی از دوستان حسین منزوی شامل علیرضا سلطانی، بهروز رضوی، بهمن زدوار (کسی که 7 سال با حسین منزوی همخانه بود) و طهمورث پورناظری به بیان بخشی از خاظرات خود با این شاعر فقید پرداخته‌اند.

در این کتاب همچنین شعرهایی که برخی ادبا از جمله بهاءالدین خرمشاهی، محمدعلی بهمنی، مفتون امینی و عزت‌الله فولادوند درباره منزوی سروده‌اند، آمده و در پایان این کتاب هم یک کتابشناسی مفصل درباره حسین منزوی و سالشمار زندگی او به همراه عکس‌هایی از این غزل‌سرای معاصر اضافه شده است.

نشر سخن به زودی کتاب "از ترانه و تندر" را در مجموعه "در ترازوی نقد" خود به چاپ می‌رساند. پیشتر هم شناختنامه‌هایی برای هوشنگ ابتهاج، مهدی اخوان ثالث و محمدرضا شفیعی کدنی در قالب همین مجموعه چاپ شده بود.

حسین منزوی سال 1325 در زنجان متولد شد و سال 1383 در تهران درگذشت. منزوی که از او به عنوان پدر غزل معاصر ایران یاد می‌شود، مدتی مسئول صفحه شعر مجله "رودکی" و همکار مجله "سروش" در سال نخست انتشارش بود.

با عشق در حوالی فاجعه، این ترک پارسی‌گوی (بررسی شعر شهریار)، از شوکران و شکر، با سیاوش از آتش، از ترمه و تغزل، از کهربا و کافور، با عشق تاب می‌آورم، به همین سادگی، این کاغذین جامه، از خاموشی‌ها و فراموشی‌ها و حنجره زخمی تغزل از جمله آثار زنده یاد منزوی است.
منبع: مهر
 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: