دكتر عنايت‌الله رضا درگذشت

1389/4/22 ۰۴:۳۰

دكتر عنايت‌الله رضا درگذشت

دكتر عنايت‌الله رضا عضو شوراي عالي علمي و مشاور عالي مركز دايرهًْ‌المعارف بزرگ اسلامي 18 تير بر اثر ايست قلبي در تهران دارفاني را وداع گفت


Image and video hosting by TinyPic


دكتر عنايت‌الله رضا عضو شوراي عالي علمي و مشاور عالي مركز دايرهًْ‌المعارف بزرگ اسلامي 18 تير بر اثر ايست قلبي در تهران دارفاني را وداع گفت.

دكتر عنايت‌الله رضا در 18 خرداد 1299 در خانواده‌اي روحاني در رشت ديده به جهان گشود. نام خانوادگي او منسوب به حاجي ‌آقارضاست كه از مجتهدين عاليقدر گيلان بوده است.

دكتر عنايت‌الله رضا تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در شهرهاي رشت و تهران گذراند و در 1316 خورشيدي ديپلم متوسطه خود را در رشته ادبيات از دبيرستان دارالفنون اخذ كرد و سپس در همان سال در دانشكده افسري ثبت نام كرد و در سال 1318 به جرگه افسران ارتش ايران پيوست.

پس از پايان رساندن دانشكده افسري در نيروي هوايي ارتش پذيرفته شد و در آنجا دوره خلباني هواپيماهاي جنگي را گذراند. در همين دوره بود كه فعاليت‌هاي سياسي خود را آغاز كرد و به سبب همين فعاليت‌هاي سياسي در 1325 خورشيدي به تبعيدي ناخواسته رفت كه حدود 20 سال به طول انجاميد.

او در اين دوره تبعيد نخست موفق به اخذ مدرك ليسانس و سپس دكتري در رشته فلسفه شد.

او سرانجام در 1347 به ايران بازگشت و در كتابخانه پهلوي كه در آن زمان يكي از مراكز ايران‌شناسي بود به كار مشغول شد و سپس براي تدريس در مراكز دانشگاهي به همكاري دعوت شد.

پس از پيروزي انقلاب اسلامي در كنار تدريس در دانشگا‌ه‌ها به عنوان مشاور عالي علمي در پژوهشگاه علوم انساني و سپس در سال 1365 در مركز دايرهًْ‌المعارف بزرگ اسلامي به عنوان مدير بخش جغرافيا و عضو شوراي عالي علمي به همكاري پرداخت.

دكتر رضا كتاب‌هايي همچون (آذربايجان واران آلبانياي قفقاز)، ايران از دوران باستان تا آغاز عهد مغول، كمونيسم و دموكراسي، ماركسيسم و ماجراي بيگانگي انسان، ايران و تركان در روزگار ساسانيان، كمونيسم اروپايي و نام درياي شمال ايران را تأليف نموده است.

كتاب‌هاي اورارتو، تمدن ايران ساساني نوشته لوكونين، طبقه جديد تحليلي از تحول جامعه كمونيست نوشته ميلوان جيلاس، اسرار مرگ استالين نوشته آوتور خانوف، به زمامداران شوروي نوشته سولژنيتسين، گفتگو با استالين نوشته ميلوان جيلاس، سيزده روزي كه كرملين را لرزاند (انقلاب مجارستان) نوشته تيپور مراي، خاطرات بوريس باژانف رئيس دبيرخانه دفتر سياسي حزب كمونيست اتحاد شوروي، تاريخ سري جنايتهاي استالين نوشته آرلف، شهرهاي ايران در دوران پارتيان و ساسانيان نوشته پيگولوسكايا، اعراب حدود مرزهاي روم شرقي و ايران در سده‌هاي 4ـ6 ميلادي نوشته پيگولوسكايا، از آثار ترجمه شده دكتر عنايت‌الله رضا است.

دكتر رضا داراي بيش از 120 مقاله در دايرهًْ‌المعارف بزرگ اسلامي، بيش از 60 مقاله در مجلات و نشريات خارج از مركز دايرهًْ‌المعارف و 10 مقاله ترجمه شده ديگر در مجلات و نشريات مختلف است.


همچنين مراسم يادبود مرحوم دكتر رضا سه‌شنبه 22 تير از ساعت 18 تا 20 در مركز دايرهًْ‌المعارف بزرگ اسلامي برگزار مي‌شود.


نشانی: نیاوران – کاشانک – اول جاده دارآباد – مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی
نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: