دوازدهمین ويژه‌نامه «سرزمين من» منتشر ‌شد

1389/4/14 ۰۴:۳۰

دوازدهمین ويژه‌نامه «سرزمين من» منتشر ‌شد

دوازدهمين ويژه‌نامه ايران‌شناسي و ايران‌گردي «سرزمين من» كه كاري از گروه مجلات همشهري است منتشر شد

دوازدهمين ويژه‌نامه ايران‌شناسي و ايران‌گردي «سرزمين من» كه كاري از گروه مجلات همشهري است منتشر شد.
اين نشريه در شماره جديد خود عنوان گزارش جلد را که در بخش گردشگری منتشر شده: «مردان پارسی و سرزمین اژدها» انتخاب کرده است. سرزمین من در این گزارش به تحلیل و مقایسه حضور ایران و کشورهای دیگر در نمایشگاه بین‌المللی شانگهاي پرداخته است.
آيا اينجا ايران است؟ اين سوالي است كه با ديدن عكس‌هاي گزارشي كه در بخش تاريخ و طبيعت اين مجله چاپ شده براي مخاطب پيش مي‌آْيد. سرزمين من براي اولين بار به طور جامع به كوه - قلعه شگفت‌انگيز بهستان پرداخته است. مردم اين نقطه از استان زنجان قلعه را با نام «جن داغی» (کوه جن) می‌شناسند و سرزمین من هم عنوان این گزارش را «تخت دیو و طبیعت» برگزیده است.
تركيب «قاصد روزان ابري» بسياري را به ياد شعر نيما يوشيج مي‌اندازد. آنجا كه مي‌گويد: «قاصد روزان ابري داروگ، كي مي‌رسد باران؟» سرزمين من در بخش طبيعت خود سراغ داروگ رفته، جانوري كه كوچك ترين قورباغه ايران نام گرفته است. این گزارش نخستین مقاله علمی منتشر شده درباره کوچک ترین قورباغه ایران است که ساکنان شمال کشور آن را پیام‌آور باران می‌دانند. این گزارش توسط «حاجی قلی کمی»، شناخته شده‌ترین دوزیست‌شناس ایران نوشته شده است.
گزارش سرزمین من درباره قورباغه درختی، تنها گزارش طبیعت این شماره از مجله نیست. بخش ویژه خلیج فارس این شماره از مجله نیز به ماجرای یک همزیستی شگفت‌انگیز در دریای پارس پرداخته است؛ زندگي همراهانه دلقک‌ماهي و شقایق دريايي.
دلقك‌ماهي از آن دست ماهي‌هايي است كه در اين سال‌ها بیشتر با شخصيت كارتوني «نمو» در جهان شناخته شده است. این گزارش كه «یک عاشقانه آرام» نام دارد، زندگی دلقک‌ماهی را در بازوان سمی شقایق دريايی به تصویر می‌کشد.
سرزمين من در ادامه بخش سفره ايراني خود همچون آبگوشت و چلوكباب كه در شماره‌هاي پيشين منتشر كرده بود، به «قصه نان سنگک» رسیده است. داستان نانی که یکی از میراث خوراکی ایرانی‌هاست. این نان شاید قدیمی‌ترین نان ایرانی باشد و شیوه پخت آن دست‌کم از دوره صفوی تا امروز بدون تغییر باقی مانده است. نانی که بر سفره عقد حاضر بودنش از سال‌های دور همچنان پابرجاست.
همراه با فصل گرما و به بار نشستن نخل‌های جنوب، سرزمين من به دل نخلستان‌هاي جنوب ايران رفته و در گزارشي خواندني و ديدني با نام «دلیران نخلستان» به رطب‌چینی مردم بوشهر پرداخته است.
«شرحه شرحه عشق» عنوان گزارش بخش امامزاده اين شماره سرزمين من است. گزارشی از امامزاده‌ای که سرش در شوشتر دفن شده و باقی اعضای بدنش را در شهرهای دیگر به خاک سپردند. در این گزارش شرح سفري به آستان اين امامزاده و اطلاعات تاريخي درباره ايشان را خواهيد خواند.
برنامه‌ريزي گذاران وقت و سفر يكي از بخش‌هاي ثابت سرزمين من است. این نشریه در این شماره از راهنمای سفر خود، خوانندگان را به سه سفر متفاوت می‌برد و جزييات كافي و كاربردي همچون اطلاعات اقامت، نقشه و تصاوير مكان‌ها را در اختیار خوانندگان قرار می‌دهد. «هیجان به توان خروشان» که راهنمای قایقرانی در آبهای خروشان رودخانه ارمند در استان چهارمحال و بختیاری است. «حالا وقت تبریزی است» راهنمای سفر و گردش در شهر نسبتا سردسیر تبریز در فصل تابستان است. «این سنگ را با من بخوان» راهنمای سفر یک روزه ای برای تماشا و کتیبه خوانی در باغ کتیبه های نیاوران است. در این گزارش خواهید خواند که با سفر به این باغ می توانید بدون پرداخت هزینه های بسیار، تمام کتیبه های نقاط مختلف ایران را یکجا بخوانید.
يكي ديگر از جذابيت‌هاي ويژه‌نامه «سرزمين من» پوسترهاي همراه آن است كه مخاطبان خاص خود را دارد. پوستر همراه اين شماره از نشريه، تصويری دوست داشتنی از همان قورباغه درختی است که از پشت شاخه گلی بیرون آمده و به دوربین عکاس زل زده است.
«سرزمين من» که تا دو شماره پیش اساس کار را بر مطالب تالیفی قرار داده بود، از شماره یازده خود، بخش جديد ترجمه را نيز با عنوان «همكاران سرزمين من» به باقی بخش‌ها افزوده تا همکاران خود را در سطح جهان به ایرانیان معرفی کند. عنوان این نوشتار «آوارگان فراموش شده» است و گزارش در مجله نشنال جئوگرافیك منتشر شده است. اين گزارش خواندني، به 80 میلیون خانه به‌دوش هندی می‌پردازد که به سنت‌های قدیمی و کهن خود هنوز وفادار مانده‌اند.
سرزمين من در 132 صفحه، به سردبيري رضا مختاري و با قيمت 2500 تومان به صورت تمام رنگي و گلاسه و همراه با پوستر رایگان منتشر شده است.


 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: