نخستين دانش‌نامه قرآن و شيعه رونمايی می‌شود

1389/3/30 ۰۴:۳۰

نخستين دانش‌نامه قرآن و شيعه رونمايی می‌شود

نخستين دانش‌نامه «قرآن و شيعه» كه از سوی كالج اسلامی لندن به زبان انگليسی تأليف شده است، پايان تابستان سال جاری در لندن رونمايی می‌شود


نخستين دانش‌نامه «قرآن و شيعه» كه از سوی كالج اسلامی لندن به زبان انگليسی تأليف شده است، پايان تابستان سال جاری در لندن رونمايی می‌شود.


«سيد عباس صالحی» مدير اجرايی دانش‌نامه قرآن و شيعه، با اعلام اين خبر به ايكنا گفت: دانش‌نامه قرآن و شيعه كه از سوی كالج اسلامی لندن از سال گذشته تاكنون در حال تدوين بود، هم‌اكنون مراحل نهايی ويرايش را می‌گذراند و تابستان سال جاری رونمايی می‌شود.
وی ادامه داد: اين دانش‌نامه كه برای نخستين‌بار در سطح جهان منتشر می‌شود، شامل بيش از 40 مقاله در حوزه‌های مختلف علوم قرآنی از ديدگاه شيعه است.
صالحی تصريح كرد: در تدوين اين دانش‌نامه تلاش كرديم تا ديدگاه‌های اصيل شيعه را در بحث‌های علوم قرآنی كه تاكنون در جهان چندان مطرح نشده‌اند جهانی كنيم، وقتی مستشرقان و ديگران به بحث‌های قرآنی مراجعه می‌كنند، منابع اهل سنت در دسترس است. ما تلاش كرديم نگاه شيعه به بحث‌های قرآنی را به صورت جهانی نشان دهيم.
وی با بيان اين مطلب كه خدمات شيعيان در بحث‌های قرآنی، تفسير قرآن و يا حوزه‌های ديگر، بخشی از مقالات اين دانش‌نامه است، تصريح كرد: اين دانش‌نامه از سوی محققان ايرانی تدوين شده و مراحل ويرايش و ترجمه‌اش در انگلستان و در كالج اسلامی لندن انجام شده است.
صالحی تصريح كرد: دانشنامه قرآن و شيعه دارای سه بخش مهم و اساسی است؛ بخش نخست ديدگاه‌های شيعه درباره قرآن است كه در آن مؤلفان و قرآن‌پژوهان، مقالات خود را در موضوعات مختلف اين حوزه ارائه می‌كنند، بخش دوم به فعاليت‌هايی كه شيعيان در طول تاريخ درباره قرآن انجام داده‌اند اختصاص دارد و در آن تفاسير مهم، ترجمه‌ها، دانش‌نامه‌ها و مقالات قرآنی مهم شيعيان ذكر، و بررسی شده‌اند.
وی بيان كرد: بخش سوم اين دانشنامه نيز به بنيان‌های فكری شيعيان بر اساس قرآن اختصاص دارد و در آن مؤلفان مقالاتی درباره اعتقادات شيعيان و منشأ‌های قرآنی اين اعتقادات به رشته نگارش درآورده‌اند، برای نمونه در اين مقالات بررسی شده، اگر شيعه به امامت اعتقاد دارد، منشأ قرآنی آن چيست؟ اگر به عدل الهی اعتقاد دارد، منشأ آن چيست؟ و... .
مدير اجرايی دانش‌نامه قرآن و شيعه گفت: دانشنامه قرآنی شيعه كه به صورت موضوعی تنظيم شده، در 1500 صفحه 60 مقاله علمی را در خود جای داده است و در سه حوزه علوم قرآنی از ديدگاه شيعه، فعاليت‌های قرآنی شيعيان و بنيان‌های فكری شيعه در قرآن خلاصه می‌شود.


منبع_ ایکنا
 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: