چاپ جلد هفدهم دائره المعارف بزرگ اسلامی

1388/12/22 ۰۳:۳۰

چاپ جلد هفدهم دائره المعارف بزرگ اسلامی

جلد هفدهم دائره المعارف بزرگ اسلامی به زبان فارسی منتشر شد.





هفتدهمین مجلد از دایره المعارف بزرگ اسلامی، یکی از آثار تحقیقی مرکز پژوهشهای اسلامی و ایرانی، با سرويراستاري كاظم موسوي بجنوردي منتشر شد.
به گزرارش روابط عمومی مرکزدایره المعارف بزرگ اسلامی، اين مجلد مشتمل بر حدود 280 مقاله از (ثابت بن محمد جرجانی _ جزء) در780 صفحه دو ستوني به ضميمه مقدمه، نمايه ها و فهرست هاي مربوطه تنظيم شده است.
از جمله مقالات بلند جلد هفدهم: ثغور و عواصم، جاحظ، جادو، جالینوس، جامی، جاوه، جبایی، جبر و اختیار، جبهۀ ملی ایران، جراحی، جرح و تعدیل و.... است.
در دائره المعارف بزرگ اسلامی مدخل های گوناگونی پیش‌بینی شده است، که زمینه‌های مختلف فرهنگ و تمدن اسلامی، مانند قرآن ‌شناسی، فقه، حدیث، تاریخ سیاسی و اجتماعی، جغرافیای تاریخی و انسانی، اسلام و فرقه‌های اسلامی اعم از فرق مذهبی و مکاتب کلامی، فلسفه و عرفان، زبان و ادبیات سرزمین‌های اسلامی، تاریخ علوم ریاضی و طبیعی، هنر و معماری در سرزمین‌های اسلامی، مردم‌شناسی و نیز جنبه‌های فرهنگ بومی و محلی اقوام مسلمان را در بر می گیرد.
همچنین برخی از مدخل ها و موضوعاتی که در این دائره المعارف مطرح شده، برای اولین بار مورد تحقیق دقیق قرار گرفته اند.
مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی سازمانی فرهنگی – پژوهشی است که به منظور تدوین و انتشار دایره المعارف اسلامی، عمومی، تخصصی و دیگر مراجع علمی در اسفند 1362 در تهران تأسیس گردید.
نخستین اثر تحقیقاتی این مرکز، دایره المعارف بزرگ اسلامی است که به سه زبان فارسی و عربی و انگلیسی منتشر می شود. دانشنامه ایران که دایره المعارف عمومی و جهانی است، دومین اثر پژوهشی این مرکز است.



سعیده خان احمدی


 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: