بررسی انسان شناختی فرهنگ و هنر عامه برگزار می‌شود

1388/9/2 ۰۳:۳۰

بررسی انسان شناختی فرهنگ و هنر عامه برگزار می‌شود

نشست تخصصی بررسی ویژگی‌های فرهنگ و هنر عامه از منظر انسانشناختی چهارم آذرماه در تهران برگزار می‌شود


نشست تخصصی بررسی ویژگی‌های فرهنگ و هنر عامه از منظر انسانشناختی چهارم آذرماه در تهران برگزار می‌شود.
به گزارش مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی، این میزگرد با حضور ژاله آموزگار علی بلوکباشی، ناصر فکوهی و مرتضی فرهادی برگزار می‌شود، در این میزگرد کتاب "در فرهنگ خودزیستن" نوشته علی بلوکباشی معرفی خواهد شد.
این کتاب حاصل اندیشه و نگرش نگارنده‌ و نتیجه پاره‌ای از یافته‌های او در پژوهش‌های میدانی در میان مردم کوچه و بازار و تحقیقات اسنادی در متون تاریخی، جغرافیایی، ادبی و اجتماعی در زمینه فرهنگ ایران در چهار دهه گذشته است.
میزگرد بررسی انسان شناختی فرهنگ و هنر عامه چهارشنبه چهار آذرماه از ساعت 16 تا 18 برگزار می‌شود. علاقمندان برای شرکت در این نشست می‌توانند به نشانی خیابان ولی عصر، تقاطع طالقانی، شماره 1552 مراجعه کنند.

زندگی‌نامه علمی،علی بلوک باشی

آقای علی بلوکباشی پس از دریافت دانشنامه کارشناسی ارشد در رشته «زبان‌شناسی همگانی و زبانهای باستانی» دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران در ١٣4٩ش به انگلستان سفر کرد و در دانشگاه آکسفورد به تحصیل مردم‌شناسی پرداخت. در این دانشگاه دوره‌های Diploma و B. Litt. و D. Phil را در رشته «انسان‌شناسی اجتماعی» گذراند.
پژوهش در زمینه مسائل مربوط به «مردم‌نگاری و فرهنگ عامه» ایران و مطالعه و بررسی ساختهای اجتماعی، اقتصادی، هنری و فرهنگی و نظامهای ایمانی و عقیدتی در جامعه‌های شهری و ایلی ـ عشایری از عمده‌ترین فعالیتهای ایشان در چند دهه گذشته بوده است. در دانشگاههای تهران، الزهرا و آزاد اسلامی مباحثی از مردم‌شناسی عمومی، فرهنگ عامه ایران، هنرهای نمایشی، شخصیت‌شناسی و... را تدریس می‌کرده است. در کنگره‌ها و مجامع علمی ـ فرهنگی در داخل ایران و خارج از کشور، مانند ونکوور کانادا، مسکو، لنینگراد، لندن و واشنگتن دی. سی امریکا شرکت کرده و مقالاتی ارائه داده است.
تا پیش از انقلاب اسلامی ایران مدیر بخش مطالعات و تحقیقات شهری و معاون پژوهشی مرکز مردم‌شناسی ایران و سردبیر فصلنامه «مردم‌شناسی و فرهنگ عامه ایران» بود. اکنون، عضو شورای عالی علمی دائرۀالمعارف بزرگ اسلامی و مدیر بخش مردم‌شناسی دفتر پژوهشهای فرهنگی و عضو شورای اجرائی فرهنگنامه کودکان و نوجوانان است و با برخی از مؤسسات و مراکز علمی ـ پژوهشی ایران همکاری علمی و قلمی و مشورتی دارد.
آثار علمی و پژوهش ایشان عبارت است از: 1. کتاب‌شناسی فرهنگ عامه و مردم‌شناسی ایران، 2. فرهنگ عامه، 3. قهوه‌خانه‌های ایران، 4. نقد و نظر: معرفی و نقد آثاری در ادبیات مردم‌شناسی، 5. جزیره قشم: صدف ناشکافته خلیج فارس، 6. قالی شویان: مناسک نمادین قالی‌شوئی در مشهد اردهال، 7. نوروز: جشن نوزایی آفرینش، 8. نخل گردانی: نمایش تمثیلی از جاودانگی حیات شهیدان و دو کتاب پژوهشی در تعزیه و تعزیه خوانی، از آغاز تا پایان دوره قاجار در تهران و پژوهشی در موسیقی و سازهای موسیقی نظامی در دوره قاجار با همکاری دیگران. همچنین نزدیک 200 مقاله علمی در مجموعه‌ها و مجلات علمی ـ تخصصی داخل و خارجی و دائرۀالمعارف بزرگ اسلامی، دانشنامه جهان اسلام، ایرانیکا و فرهنگنامه کودکان و نوجوانان، و تهیه دو فیلم بلند مردم‌نگاری: 1. «دراویش قادری» با همکاری آندره سینگر، مردم‌شناس انگلیسی، در واحد فیلمهای مردم‌نگاری گرانادای انگلستان، با دو متن انگلیسی و فارسی، 2. «قالی شویان»، با همکاری مرکز مردم‌شناسی ایران، با متن فارسی.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: