كتاب «بوعلی سينا» منتشر شد

1388/8/25 ۰۳:۳۰

كتاب «بوعلی سينا» منتشر شد

كتاب «بوعلی‌ سينا» به مناسبت برگزاری جشنواره حكمت سينوی به همت بنياد علمی فرهنگی بوعلی سينا و مركز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی منتشر شد.



كتاب «بوعلی‌ سينا» به مناسبت برگزاری جشنواره حكمت سينوی به همت بنياد علمی فرهنگی بوعلی سينا و مركز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی منتشر شد.

اين كتاب در بخش‌های؛ زندگی و سرگذشت، نظام فلسفی، پزشكی، رياضيات، نجوم و برخی از علوم طبيعی، موسيقی، ادبيات، زبان‌شناسی و آثار فارسی تنظيم شده است.
بخش زندگی و سرشت اين اثر به بخش‌های آغاز، نوشته‌ها و نوشته‌های فارسی اختصاص يافته است. در بخشی از آن آمده است: «كهن‌ترين متنی كه از زندگی و سرگذشت ابن سينا داريم كتاب «تتمه صوان الحكمة» اثر ظهيرالدين ابوالحسن علی بن زيد بيهقی است كه مطالب تازه‌ای درباره ابن سينا در بردارد».
آغاز، هستی‌شناسی و خداشناسی، مراتب موجودات، جوهر و عرض، واجب و ممكن، خداشناسی، چگونگی آگاهی يا علم واجب‌الوجود به اشياء، جهان‌شناسی، روان‌شناسی و نظريه شناخت، حواس درونی يا باطنی، معاد، نظريه شناخت، نظريه عقل‌ها، جريان شناخت و گرايش عرفانی مسائل مطرح شده در اين اثر است.
در قسمتی از اين كتاب آمده است: «مبحث واجب‌الوجود و ممكن‌الوجود ابن سينا در هستی‌شناسی پيوند تنگاتنگ با خداشناسی وی دارد. خداشناسی ابن سينا، بر پايه هستی‌شناسانه واجب و ممكن به شكل‌های گوناگون در شفا، نجات، اشارات و... عرضه می‌شود.»
آغاز، ابن سينا و گام، ويژگی‌های موسيقی ابن سينا و ابن سينا و ديگران موضوعات مورد بحث در بخش موسيقی اين كتاب است. همچنين آغاز، زبان و زبان‌شناسی و آثار فارسی ،بخش‌های مورد نظر و توجه در بخش ادبيات، زبان‌شناسی و آثار فارسی است.
در بخشی از قسمت گرايش عرفانی اين كتاب می‌خوانيد: ابن سينا در پيروی اصولی از بينش ارسطويی، پيش از هر چيز فيلسوفی عقل‌گراست، به ويژه عقل به معنايی كه وی در نظام فلسفی خود همواره در نظر دارد، اما از سوی ديگر، در ميان آثار اصيل وی چند نوشته يافت می‌شود كه وی در آن‌ها كوشيده است مراحل سير و سلوك شناخت عقلی انسان دانا را در قالب روز و استعاره بيان كند.
اين كتاب در واقع مدخل ابن سينا در دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی است كه زير نظر كاظم موسوی بجنوردی و توسط شرف‌الدين خراسانی(شرف)، فتح‌الله مجتبائی، تقی بينش و عليرضا جعفری نائينی نوشته شده است.
يادآور می‌شود، كتاب «بوعلی‌ سينا» به مناسبت برگزاری جشنواره حكمت سينوی به همت بنياد علمی فرهنگی بوعلی سينا و مركز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی به شمارگان 3000 نسخه و بدون بها منتشر شده است.


منبع: ایکنا
 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: