يونسكو ثبت «هزاره‌ي شاهنامه» را اعلام كرد

1388/8/13 ۰۳:۳۰

يونسكو ثبت «هزاره‌ي شاهنامه» را اعلام كرد

«هزارمين سال پايان سرايش شاهنامه» در يك‌صدوهشتادويكمين اجلاس اجرايي يونسكو با اكثريت آرا ثبت و اين موضوع به صورت رسمي اعلام شد.





«هزارمين سال پايان سرايش شاهنامه» در يك‌صدوهشتادويكمين اجلاس اجرايي يونسكو با اكثريت آرا ثبت و اين موضوع به صورت رسمي اعلام شد.

ياسر موحد‌فرد - دبيركل بنياد فردوسي - با اعلام اين خبر به خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: ثبت هزاره‌ي «شاهنامه» از سوي بنياد فردوسي پيشنهاد شد و كميسيون ملي يونسكو در ايران، مراحل اجرايي ثبت پرونده‌ي «هزارمين سال سرايش شاهنامه» بر پايه هجري خورشيدي در فهرست مفاخر و رويدادهاي فرهنگي، علمي و هنري جهاني در سال 2010 ميلادي را پي‌گيري كرد كه ابلاغ رسمي آن اخيرا به سفارت و نمايندگي دائمي يونسكو در ايران ارسال شده است.

او در ادامه يادآور شد: برنامه‌هاي ثبت «هزارمين سال سرايش شاهنامه» از ارديبهشت‌ماه سال گذشته آغاز شده بود و با همراهي و پذيرش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به عنوان دو نهاد متولي فرهنگي، مجوزهاي رسمي براي ثبت در يونسكو را دريافت كرديم.

موحدفرد افزود: پرونده‌ي «ثبت هزاره‌ي سرايش شاهنامه»، پس از طي مراحل مختلف در صدوهشتادويكمين اجلاس اجرايي يونسكو و سي‌وپنجمين كنفرانس عمومي اين سازمان به عنوان رويدادي ايراني، با رأي قاطعي به ثبت رسيد كه اين موضوع به خاطر مستندات مناسب و مشاركتي كه ما براي همه‌ي كشورهاي عضو يونسكو درنظر گرفته بوديم، اتفاق افتاد. به اين منظور، برنامه‌هايي را در سال 2010 خواهيم داشت و در نشستي خبري در ماه جاري، تمام برنامه‌هاي آن را اعلام مي‌كنيم.

دبيركل بنياد فردوسي همچنين عنوان كرد: در حاشيه‌ي اين نشست قرار است نگاره‌هاي شاهنامه‌هاي كهن از جمله شاهنامه‌ي بايسنقري، شاهنامه‌ي رشيدا و شاهنامه‌ي طهماسب كه براي نخستين‌بار به سفارش بنياد فردوسي، توسط سعيد محمودي ازناوه عكاسي شده و به صورت تابلوهايي منتشر شده است، در قالب نمايشگاهي رونمايي شود.

او برنامه‌هاي سال هزاره‌ي «شاهنامه» را در دو بخش دانست و گفت: يك‌سري برنامه‌ها با همكاري كميسيون ملي يونسكو در ايران و نهادهاي داخلي در ايران خواهد بود و بخش ديگر با همكاري سازمان علمي، فرهنگي ملل متحد (يونسكو) در مقر آن در شهر پاريس با حضور 192 كشور عضو اين سازمان برگزار مي‌شود. همچنين برنامه‌هايي را براي سال‌هاي آينده با همكاري اين سازمان خواهيم داشت.

همچنين فريدون جنيدي كه اواخر سال 86، پيشنهاد نام‌گذاري سال 88 را به عنوان سال «فردوسي» به مناسبت هزاره‌ي «شاهنامه» داده بود، در اين‌باره به خبرنگار بخش ادب ايسنا، گفت: شاهنامه با دو بيت «سرآمد كنون قصه‌ي يزدگرد / به ماه سپندارمذ، روزِ اِرد// ز هجرت شده پنج هشتادبار / كه پيوستم اين نامه‌ي نامدار» پايان مي‌پذيرد. پيداست كه پنج هشتادبار، برابر با 400 هجري است و چون در ايران باستان، روزهاي ماه را نمي‌شمردند و هر روز براي خود نامي داشت، روز 25 هرماه روز ارد ناميده مي‌شد.

اين شاهنامه‌پژوه و مدير بنياد نيشابور يادآور شد: پس روز پايان‌ يافتن «شاهنامه»، 25 اسفند سال 400 هجري است كه اكنون اگر سال 400 هجري را به سال خورشيدي برگردانيم، برابر مي‌شود با سال 388 خورشيدي و از آفتاب روشن‌تر است كه سال 1388 سال هزاره‌ي پايان يافتن «شاهنامه» است.

او همچنين درباره‌ي اقدامات بنياد نيشابور در زمينه گفت: بنياد نيشابور در اين راستا در سال 87، كار چاپ «شاهنامه»ي ويرايش‌شده را ترتيب داد كه به علت معضلات چاپ و چاپخانه به ترتيبي شد كه در سال 88 در 25 ارديبهشت‌ماه روز بزرگداشت فردوسي منتشر شد و به نمايشگاه كتاب رسيد. جريان كار به گونه‌اي شد كه «شاهنامه»ي ويرايش‌شده در هزاره‌ي پايان «شاهنامه» به دست ايرانيان رسيد.
منبع: ایسنا

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: