تاثیر پذیری اعراب از ایرانیان / نجمه دری

1396/9/21 ۱۴:۲۱

تاثیر پذیری اعراب از ایرانیان / نجمه دری

آداب و فرهنگ ایرانی به همراه جلوه های بارز تمدن ملت ایران از راه های گوناگون و در زمینه های متنوع بر فرهنگ عربی تأثیر گذاشته و موجبات پیشرفت و تعالی اعراب را در گستره ی حکومت و سیاست و فرهنگ و آداب و فنون فراهم آورده است.

 

چکیده: آداب و فرهنگ ایرانی به همراه جلوه های بارز تمدن ملت ایران از راه های گوناگون و در زمینه های متنوع بر فرهنگ عربی تأثیر گذاشته و موجبات پیشرفت و تعالی اعراب را در گستره ی حکومت و سیاست و فرهنگ و آداب و فنون فراهم آورده است.

در این پژوهش سعی ما بر این است که در زمینه ی چگونگی اقتباس آیین ها و آداب و رسوم پادشاهی ایران از طرف اعراب به بحث و نتیجه گیری بپردازیم و در همین راستا، در زمینه ی پیشینه ی پادشاهی و حکومت داری در میان اعراب و قوانین حاکم بر آن ها در مقایسه با حکومت های گذشته ی ایران توضیحاتی ارایه کرده و در ادامه خاطر نشان نموده ایم که چگونه اعراب که در زمینه ی حکومت داری بی تجربه بودند، پس از تسلط بر سرزمین ایران از تجربه ی ایرانیان کاردان استفاده نموده و آیین ها و سنن پادشاهان گذشته ی ایرانی را سرمشق و الگوی خود در زمینه ها و عرصه های مختلف اجتماعی، سیاسی، حکومتی، تجاری و .... قرار داده اند. در همین راستا، این تأثیرپذیری را در حیطه ی مقایسه ی سلطنت ایران با خلافت اعراب، رودررویی اعراب با تمدن پیشرفته ی ایران مورد بررسی قرار داده و در ادامه، چگونگی این تاثیرپذیری را در آداب پادشاهی همچون تقسیمات اداری، طبقه بندی مردم، برگزاری جشن های ملی و آیین ها و تیراندازی و چوگان و شکار و تفریح و آداب لباس پوشیدن، آداب خوردن، آداب ضرب سکه و سایر موارد مانند آن مورد مطالعه و بررسی قرار داده ایم.

مطالعات ایران 1386 بهار شماره 11

 

دریافت مقاله

منبع: پرتال جامع علوم انسانی

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: