انتشار اولين جلد بزرگ‌ترين فرهنگ فارسي تا پايان امسال

1388/3/30 ۰۴:۳۰

انتشار اولين جلد بزرگ‌ترين فرهنگ فارسي تا پايان امسال

رئيس گروه فرهنگ‌نويسي فرهنگستان زبان و ادب فارسي از انتشار نخستين جلد بزرگ‌ترين فرهنگ فارسي شامل حرف «آ» تا پايان سال 88 خبر داد



رئيس گروه فرهنگ‌نويسي فرهنگستان زبان و ادب فارسي از انتشار نخستين جلد بزرگ‌ترين فرهنگ فارسي شامل حرف «آ» تا پايان سال 88 خبر داد.

علي‌اشرف صادقي، عضو پيوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسي و رئيس گروه فرهنگ‌نويسي، درباره تأليف بزرگ‌ترين فرهنگ زبان فارسي به خبرنگار فارس، گفت: ما تا كنون حدود 7 ميليون ركورد داريم؛ منظور از ركود اين است كه واژه‌ها و اصلاحاتي را كه گفتيم واژه‌گزينان و مدخل‌گزينان ما از كتاب‌ها، روزنامه‌ها، رسانه‌ها، اينترنت و متون ديگر انتخاب كردند.
وي افزود: هر كدام از اين‌ها در يك جمله هست و اگر فرض كنيم هر جمله نهايتاً 10 كلمه داشته باشد اين 10 كلمه را ضرب در 7 ميليون كنيم 70 ميليون واژه داريم. منتها اين واژه‌ها مكررند.
صادقي با بيان اين كه ما هيچ زباني را نداريم كه واژه‌هايش حتي به يك ميليون برسد، تصريح كرد: با جست‌وجو در شواهد از طريق رايانه مي‌توانيم 70 ميليون واژه داشته باشيم. بنابراين كاربردهاي مختلف كلمه را در ساختارهاي زباني داريم كه براي انواع و اقسام تحقيقات مفيد است. وي مجموع لغات و اصطلاحات و تركيبات غير مكرر را حدود 450 هزار دانست و بيان داشت: اين تعداد شامل حدود 100 صد هزار واژه و بقيه هم تركيبات است.
صادقي بازه زماني انتخاب واژه‌ها را از قرن چهارم تا امروز دانست و گفت: 800 متن را تاكنون واژه‌گزيني و مدخل‌گزيني كرديم و از آن 800 متن كه به هزار جلد مي‌رسد، اين واژه‌ها را به دست آورديم.
رئيس گروه فرهنگ‌نويسي فرهنگستان ادامه داد: ما بر مبناي برنامه‌اي كه داريم و نرم‌افزاري كه طراحي كرديم و در حال تكميل آن هستيم اين‌ها را به ترتيب از حرف «آ» بين تعريف‌نگاران تفكيك و تقسيم‌بندي كرديم و آن‌ها از اول ارديبهشت سال 87 مشغول تعريف‌نگاري هستند.
صادقي درباره نيروي انساني تأليف بزرگ‌ترين فرهنگ فارسي، گفت: ما تعدادي تعريف‌نگار و تعدادي ويراستار داريم. يك تعدادي هم پايين‌تر از تعريف‌نگاران هستند كه كارهاي مقدماتي را انجام مي‌دهند.
وي اظهار داشت: بانكي با نام پيكره زبان فارسي تشكيل داديم كه اين 70 ميليون واژه مكرر در آن است. اين‌ها را به شيوه خاص منظم كرديم؛ بعد به ترتيب بين تعريف‌نگاران تقسيم كرديم. بعد كه آن‌ها كارشان را انجام دادند ويراستاران نيز اعمال نظر مي‌كنند و آماده انتشار مي‌شود.
صادقي عنوان كرد: اولين جلد اين فرهنگ را قصد داريم تا پايان سال 88 منتشر كنيم. اين جلد شامل حرف «آ» مي‌شود. بعد حرف «الف» را به صورت مفصل منتشر مي‌كنيم كه شامل چند جلد مي‌شود و مصدرهاي عربي را در برمي‌گيرد. يعني حرف «آ» يك جلد و حرف «الف » چند جلد مي‌شود.



منبع: خبرگزاری فارس

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: