كنگره سه روزه «پاژ» ويژه بزرگداشت هزاره شاهنامه برگزار مي‌شود

1388/2/13 ۰۴:۳۰

كنگره سه روزه «پاژ» ويژه بزرگداشت هزاره شاهنامه برگزار مي‌شود

با سخنراني جلال خالقي مطلق و رونمايي از تنديس‌هاي فردوسي

با سخنراني جلال خالقي مطلق و رونمايي از تنديس‌هاي فردوسي؛

كنگره سه روزه «پاژ» ويژه بزرگداشت هزاره شاهنامه فردوسي با سخنراني استادان داخلي و خارجي همچون جلال خالقي مطلق و محمدحسن طوسي‌وند و رئيس بنياد ملك الشعراي بهار و رونمايي از تنديس‌هاي فردوسي در مشهد برگزار مي‌شود.

ياسر موحد فرد، دبيركل بنياد فردوسي جزئيات برنامه‌هاي هزاره شاهنامه، سخنران‌ها و موضوع سخنراني‌ها و برنامه‌هاي جنبي را تشريح كرد.
وي گفت: به همت بنياد فردوسي ويژه‌برنامه‌هاي سه روزه هزاره شاهنامه در استان خراسان رضوي روز 15 ارديبهشت آغاز مي‌شود و به همين مناسبت چهارمين كنگره بزرگداشت فردوسي با نام پاژ را كه برگرفته از نام زادگاه فردوسي است، در مجتمع فرهنگ هنري كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان مشهد از ساعت 15 همين روز برگزار مي‌كنيم.
دبيركل بنياد فردوسي از حضور استادان و سخنرانان دانشگاه‌هاي خارجي و داخلي در بخش علمي اين همايش خبر داد و افزود: از جمله ميهمانان بين‌المللي اين كنگره جلال خالقي مطلق استاد دانشگاه هامبورگ و عضو هيأت امناي بنياد فردوسي و مصحح شاهنامه فردوسي است كه با موضوع «آنچه مي‌توان از فردوسي آموخت» سخنراني مي‌كند.
به گفته موحد‌فرد، شهين سراج رئيس بنياد ملك‌الشعراي بهار كه از ايرانيان ساكن فرانسه است نيز به تبيين فعاليت‌هاي مشترك بنياد‌هاي فردوسي و بهار مي‌پردازد و عبدالكريم تمنا شاعر ملي افغانستان و عضو هيأت‌ امناي بنياد فردوسي نيز در ستايش حكيم طوس به شعرخواني خواهد پرداخت.
دبيركل بنياد فردوسي، سخنراني قدمعلي سرامي استاد دانشگاه آزاد زنجان عضو هيأت امناي بنياد با موضوع «تضاد در شاهنامه»، عفت شريعتي نايب رئيس كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي با موضوع «خرد‌ورزي در شاهنامه»، عباس خير‌آبادي استاد دانشگاه آزاد مشهد با موضوع «شاهنامه از نگاهي ديگر» و زهرا فرخي مدرس مراكز آموزشي مشهد با موضوع «كاربرد فلز در شاهنامه» و همچنين سخنراني محمد‌حسين طوسي وند رئيس بنياد فردوسي با موضوع «دانش پزشكي در شاهنامه» و گزارش دبيركل بنياد از روند برنامه‌هاي اجرايي در 4 سال اخير و ثبت هزاره شاهنامه در يونسكو و تبيين دانشنامه 10 هزار ساله شاهنامه را از ديگر برنامه‌هاي علمي كنگره هزاره شاهنامه عنوان كرد.
موحد‌فرد از افتتاح نمايشگاه جنبي با حضور دانش‌آموزان شهر مشهد و مسئولان فرهنگي استادان زبان و ادبيات فارسي خبر داد كه اين مراسم ساعت 10 صبح روز 15 ارديبهشت در مجتمع فرهني هنري كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان در مشهد با روايتگري و نقالي امير صادقي و تك‌نوازي دوتار خراسان عثمان محمد‌پرست برگزار مي‌شود.
به گفته وي رونمايي از 18 تابلوي نقاشي رنگ روغن هنرمند خراساني، پروانه عارف با موضوع شخصيت فردوسي و اسطوره‌هاي شاهنامه و همچنين رونمايي از تنديس‌هاي حكيم طوس و اساطير شاهنامه و ديگر مفاخر ايران كاري از اسفنديار ايمان‌زاده و همچنين عرضه نخستين بازي رايانه‌اي برگرفته از داستان‌هاي شاهنامه با عنوان عصر پهلوانان از ديگر برنامه‌هاي اين همايش سه روزه است كه با همكاري بنياد فردوسي و كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان مشهد از 15 تا 17 ارديبهشت در مشهد، خيابان دانش شرقي، پارك ميرزا كوچك خان، مجتمع فرهني هنري كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان برگزار مي‌شود.
موحد فرد اظهار داشت كه روز 16 ارديبهشت سخنرانان و ميهمانان بارگاه رضوي را زيارت مي‌كنند و از موزه آستان قدس رضوي بازديد به عمل مي‌آورند و سپس از زادگاه فردوسي در روستاي پاژ و آرامگاه حكيم طوس در مجموعه فرهنگي تاريخي طوس ديدن مي‌كنند و طرح مثلث خراسان بزرگ و شهرك شاهنامه در مجموعه‌هاي طوس و پاژ را بررسي مي‌كنند.
به گفته وي ساعت 10 صبح روز 17 ارديبهشت نيز آيين گشايش شعبه خراسان رضوي بنياد فردوسي و انتخابات شوراي مركزي اين شعبه در مقر بنياد فردوسي در مشهد واقع در خيابان ملاصدرا، تقاطع بعثت، بين خيابان دهم و دوازدهم، ساختمان مهدي برگزار مي‌شود.
وي در پايان عنوان كرد: متأسفانه هيچ يك از كمك‌هايي كه انتظار داشتيم مراكز دولتي انجام دهند به نتيجه نرسيده و تاكنون خبري به ما نداده‌اند و ساختمان مقر بنياد فردوسي در مشهد نيز با كمك 200 ميليون توماني يكي از خيرين مشهد و عضو بنياد فردوسي خريداري و بازسازي شده است.

منبع: فارس

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: