صداقت:خلیج فارس پاره ای از هویت ملی ماست

1388/2/9 ۰۴:۳۰

صداقت:خلیج فارس پاره ای از هویت ملی ماست

عضو شورای عالی دانشنامه خلیج فارس تصریح کرد:« خلیج فارس پاره ای از هویت ملی ماست و در زمینه های مختلف بازرگانی، کشتیرانی، مردم شناسی و . . . باید مورد توجه قرار بگیرد.»



به گزارش خبرنگار ستاد خبری همایش اولین نشست خلیج فارس؛ تدوین دانشنامه، دکتر جمشید صداقت کیش گفت:«سندی داریم در توسعه مطالعات تاریخ معاصر می گوید با پیدا شدن کتیبه داریوش در کانال سوئز، ایران می گوید کانال داریوش و جمال عبدالناصر واژه مجعول را برای خلیج فارس به کار می برد و رابطه ایران و مصر تیره تر می شود.»
وی افزود:«در این نامه و یا اسناد دیپلماتیک، ردپای استعمار مشخص نیست اما دم خروس را می بینیم.»
صداقت کیش ادامه داد:«BBC در بخش فارسی، خلیج فارس در بخش عربی واژه مجعول و در بخش انگلیسی واژه، گلف را به کار می برد و می ترسم فردا بگویند کوه الوند و البرز را هم بگویند عربی است.»
این استاد دانشگاه ادامه داد:«خلیج فارس پاره ای از هویت ملی ماست و در زمینه های مختلف بازرگانی، کشتیرانی، مردم شناسی و . . . باید مورد توجه قرار بگیرد.»
وی افزود:«بخش دیگر منابع و اسناد است اسناد پارسی، ما به دلیل جنگها و تغییر رژیمها، منابع کم داریم و قدیمی ترین اسناد پارسی از دوره آقا محمدخان و دربارهی وقایع خلیج فارس در آن زمان است.»
صداقت کیش تصرح کرد:«در اسناد عربی تعداد اندکی منتشر شده اما در این راستا همکاری کشورهای عربی خلیج فارس، مشکلات فرهنگی و تجارت اسلحه در این منطقه مطرح شده است.» عضو شورای عالی دانشنامه خلیج فارس افزود:« قدیمی ترین سند مروارید در خلیج فارس از 1720 م. در اسناد وجود دارد و چون با کمپانی هند شرقی بریتانیا رقابت داشته گاهی اوقات مسائل سیاسی هم با آن مخلوط شده است.از آمریکایی ها، کهن ترین سند از 1920 است. بیشتر مطالب آن صادرات نفت و علایق نفتی و خلیج فارس است و تردیدی نیست که در این دست اسناد منافع مطرح است. پرتقالی هم اسناد مربوط به هرمز را منتشر کردند.» صداقت کیش یادآور شد:«کتابها تا این لحظه حدود 350 جلد کتاب، به فارسی منتشر شده که 10 درصد آن ترجمه شده است.» این استاد دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد:«کتابهای انگلیسی 220 کتاب است که بیشتر نظر انگلیسی ها و آمریکاییهاست و 35 کتاب فرانسوی، 25 کتاب آلمانی، 1 کتاب اسپانیایی و 1 کتاب ژاپنی و در مجموع 782 کتاب درباره خلیج فارس منتشر شده است و مشخص است که خلیج فارس برای ایران و سایر کشورها بیشترین اهمیت را دارد.»
نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: