وزیری هامانه60 درصد نفت دنیا در دریا و کشورهای حاشیه خلیج فارس قرار دارد

1388/2/9 ۰۴:۳۰

وزیری هامانه60 درصد نفت دنیا در دریا و کشورهای حاشیه خلیج فارس قرار دارد

وزیر سابق نفت با مرور ذخایر نفت و گاز موجود در منطقه خلیج فارس به استناد آمار و ارقام وضعیت این منطقه از جهان را از جهات یادشده وسیع و گسترده خواند.



به گزارش خبرنگار ستاد خبری همایش اولین نشست خلیج فارس؛طرح تدوین دانشنامه، کاظم وزیری هامانه که در اولین نشست خلیج فارس؛ طرح تدوین دانشنامه با موضوع انرژی و خلیج فارس سخن می گفت، با بیان اینکه خلیج فارس با 239 هزار کیلومتر مساحت از منابع عظیمی هیدروکربن برخوردار است، میادین موجود در آن را شامل 8 میدان گازی، 20 میدان نفتی و 9 میدان مشترک معرفی کرد.
وی که جمهوری اسلامی ایران را تنها کشوری که از بیشترین مقدار حاشیه در خلیج فارس برخوردار است عنوان کرد و یادآور شد 60 درصد نفت دنیا در دریا و خشکی کشورهای حاشیه خلیج فارس قرار دارد که 1/11 درصد آن متعلق به ایران است.
وزیری هامانه همچنین سهم خلیج فارس از نفت خام موجود در دنیا را 6/60 درصد معرفی کرد و سهم ذخایر گازی کشف شده در این منطقه را 42 درصد عنوان کرد که 7/16 درصد آن متعلق به ایران است.
وی در ادامه به ذخایر کشورهای حوزه خلیج فارس پرداخت و عربستان و ایران را در این حوزه حائز بیشترین ذخایر دانست.
وی همچنین بیشترین سهم توان تولید در حوزه خلیج فارس را متعلق به عربستان دانست که بعد از آن ایران و عراق در رتبه های بعدی قرار گرفتند. وزیری هامانه همچنین یادآور شد: از 22/85 درصد نفت خام مصرفی در دنیا 4/24 درصد آن در خلیج فارس تولید می شود که6/4 درصد مصرف کشورها و بقیه صادر می شود.
مشاور رئیس جمهوری همچنین اظهار داشت: از 8 میلیارد متر مکعب گاز تولیدی در جهان نیز 1/94 درصد آن در خلیج فارس تولید می شود.
نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: