نخستین دوره اعطای جایزه «سعی مشکور» در مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی

1388/1/24 ۰۴:۳۰

نخستین دوره اعطای جایزه «سعی مشکور» در مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی

به گزارش مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی، بخش تاریخ، نخستین دوره اعطای جایزه «سعی مشکور» روز شنبه 29 فروردین ماه در این مرکز برگزار می شود


به گزارش مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی، بخش تاریخ، نخستین دوره اعطای جایزه «سعی مشکور» روز شنبه 29 فروردین ماه در این مرکز برگزار می شود.
این جایزه بنا به نیت خاندان زنده یاد دکتر محمد جواد مشکور و به نام آن استاد به بهترین پایان نامه دکتری در زمینه تاریخ و فرهنگ اسلام و ایران اعطا خواهد گردید. گفتنی است،کتابخانه نفیس و ارزشمند استاد مشکور پس از وفات ایشان در سال1383 به کتابخانه مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی بخشیده شد و همراه با آن،خاندان استاد در ابتکار شایسته ای و به منظور تشویق پژوهشگران و محققان،به ویژه جوان، در زمینه تاریخ و فرهنگ اسلام و ایران، اعطای جایزه ای به نام «سعی مشکور» را در نظر گرفتند و مراحل اعطای آن را از داوری و برگزاری مراسم،به مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی سپردند.
استاد دکتر محمد جواد مشکور در اسفند 1297خورشیدی در تهران چشم به جهان گشود. نیاکان او همگی از عالمان دین بودند. وی پس از طی تحصیلات ابتدائی و دبیرستان،در 1318 موفق به دریافت لیسانس در ادبیات فارسی و عربی شد و در کنار تحصیلات رسمی،نزد علمای بزرگی چون آقامحمد سنگلجی،علامه طباطبایی،میرزا مهدی آشتیانی ادب و حکمت آموخت. محمد جواد مشکور در کنار تدریس،به فراگیری زبانهای سامی سریانی و عبری پرداخت و در 1332 به پاریس رفت و در 1336 دانشنامه دکتری خود را در زمینه تاریخ اسلام و فرق از دانشگاه سوربن دریافت کرد. او پس از بازگشت به تهران،به کار تدریس پرداخت و در 1353 رایزن فرهنگی ایران در سوریه شد.
کوششهای دکتر مشکور در زمینه ایجاد کرسی زبان فارسی در دو دانشگاه دمشق و حلب بسیار درخشان بود و به عضویت فرهنگستان سوریه نیز درآمد. او پس از بازنشستگی در اسفند 1358 همچنان به کار تدریس و تألیف و تصحیح اشتغال داشت تا اینکه در 25 فروردین ماه سال 1374 پس از تحمل چند ماه بیماری به رحمت ایزدی پیوست. از دکتر مشکور آثار بسیاری،به صورت تألیف و تصحیح و ترجمه متون اصیل، در زمینه ادیان و فرقه ها و تاریخ ایران پیش و پس از اسلام و فرهنگ و زبانهای باستانی برجای مانده است. از جمله مهمترین آثار او می توان به این کتابها اشاره کرد: تصحیح المقالات و الفرق، فرهنگ فرق اسلامی، ترجمه فرق الشیعه، ایران در عهد باستان، اخبار سلاجقه روم، نظری به تاریخ آذربایجان، نام خلیج فارس در طول تاریخ، تاریخ سیاسی ساسانیان، فرهنگ تطبیقی عربی با زبانهای سامی و ایرانی،کارنامه اردشیر بابکان و صدها مقاله تحقیقی دیگر.

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: