توجه به مخاطب جذابيت تأليفات قرآنی را به همراه دارد

1387/12/18 ۰۳:۳۰

توجه به مخاطب جذابيت تأليفات قرآنی را به همراه دارد

«غلامرضا جمشيدنژاد» توجه به مخاطب و رفع نيازهای وی در تأليفات قرآنی را موجب علاقه‌مندی و جذابيت اين‌گونه آثار دانست.




«غلامرضا جمشيدنژاد» توجه به مخاطب و رفع نيازهای وی در تأليفات قرآنی را موجب علاقه‌مندی و جذابيت اين‌گونه آثار دانست.


«غلامرضا جمشيد‌نژاد‌ اول» مدرس دانشگاه تهران، گفت: اساساً بدون توجه به مخاطب نتيجه‌ای از تحقيقات حاصل نمی‌شود، حتی ممكن است به جای اينكه مخاطب به موضوعات قرآنی و دينی علاقه‌مند شود، نسبت به موضوع بی‌علاقه شود و آن را پس زند.
متأسفانه نويسندگان در آثار خود به ويژه آثار دينی و قرآنی توجه چندانی به مخاطب و نيازهای جامعه ندارند، برای مثال برخی از نويسندگان در بيان قصه‌های قرآنی كه امروزه بسيار مورد استقبال قرار می‌گيرد، از زبانی كه چندان برای مخاطب مناسب نيست، استفاده می‌كنند.
وی ادامه داد: برخی از مولفان در نوشته‌های خود محوريت مخاطب را لحاظ كرده و همواره بر آن تأكيد كرده‌اند، چنين آثاری همواره از سوی مخاطبان و جامعه كتابخوان مورد ‌توجه و استقبال واقع شده است، اما امروزه ديگر نويسندگان توجه جدی‌ای به اين بحث ندارند.
جمشيد‌نژاد در بيان دليل نبود توجه به مخاطب در برخی از تأليفات قرآنی گفت: نبود توجه به مخاطب در تأليفات قرآنی، نتيجه نداشتن شناخت صحيح و كافی نويسنده از مخاطب است. اكثريت نويسندگان معمولاً بدون اينكه شناختی از مخاطب و نيازهای وی داشته باشند، طبق نياز خود به تأليف يك اثر دست می‌زنند و از اين جهت آن‌چه كه نوشته می‌شود تناسب با مخاطب خاصی ندارد.
نويسنده «آفتاب در آينه (زندگی‌نامه علمی فرهنگی ابن هيثم)» تصريح كرد: تأليف يك اثر قرآنی در همه ابعاد بايد با توجه به مخاطب باشد. نويسنده بايد از نثر و واژگانی شايسته و مناسب با سطح مخاطب استفاده كند، از زبانی مفهوم برای مخاطب در نثر تأليف خود استفاده كند و در انتخاب عنوان و فصل‌بندی نيز نيازها و سليقه مخاطب روز جامعه را در نظر گيرد.
وی در پايان گفت: مسئولان فرهنگی كشور بايد در نظر داشته باشند، در داوری‌های كتاب ايران در كنار معيارهای ديگر، مخاطب‌محوری يكی از معيارهای اساسی و بنيادين باشد و كتاب‌هايی كه به عنوان برگزيده كتاب سال، كتاب فصل و ساير جوايز دولتی و خصوصی انتخاب می‌شوند از اين ويژگی برخوردار باشند.

منبع: ایکنا
 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: