فاز اول طرح حافظه رقومي ملي (حرم)

1387/12/10 ۰۳:۳۰

فاز اول طرح حافظه رقومي ملي (حرم)

چند تن از كارشناسان طرح حرم به بيان اهداف و ويژگي هاي اين طرح همچون گردآوري يك ميليون و 55 هزار صفحه آيتم ، 20 هزار كتاب، چهار هزار نسخه خطي اسكن شده، 500 شماره از روزنامه هاي دوره قاجار و 75 مورد عكس برگزيده و اعلاميه‌ها در بانك هاي اطلاعاتي اين طرح پرداختند.



به گزارش روابط عمومی مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی، فاز اول طرح حافظه رقومي ملي(حرم) صبح 21 بهمن در سازمان اسناد و كتابخانه ملي جمهوری اسلامی ایران افتتاح شد. در این مراسم چند تن از كارشناسان طرح حرم به بيان اهداف و ويژگي هاي اين طرح همچون گردآوري يك ميليون و 55 هزار صفحه آيتم ، 20 هزار كتاب، چهار هزار نسخه خطي اسكن شده، 500 شماره از روزنامه هاي دوره قاجار و 75 مورد عكس برگزيده و اعلاميه‌ها در بانك هاي اطلاعاتي اين طرح پرداختند.

كتابها، متن كامل چاپي كتب، نسخ خطي و چاپ سنگي، نشريات، فيلم و نوار و ساير منابع اسنادي از ويژگي‌هاي بارز اين طرح است و امكان دسترسي همگان به كليه اطلاعات از طريق اينترنت كه توسط پورتالي متشكل از نرم افزارهاي مختلف قابل ارائه خواهد بود نيز از ديگر ويژگي‌هاي شاخص آن به شمار مي‌آيد.

از ديگر مشخصات اين طرح تخصصي مي‌توان به بسترسازي براي مشاركت توليدكنندگان محتوا اعم از ناشران، صاحبان نشريات، موسسه‌هاي فرهنگي و محققان براي ارسال اطلاعات و توليدات به حافظه رقومي ملي و رعايت حقوق مولفين و موسسات مشاركت‌كننده اشاره كرد
پايگاه اينترنتي اين طرح به آدرس http://haram.nlai.ir در پايگاه اطلاع رساني سازمان اسناد و كتابخانه ملي فعال شده است .

لازم به ذكر است ، مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی نیز در ماههای گذشته طرح کتابخانه دیجیتال خود را افتتاح نمود که جزییات آن در آرشیو اخبار وب سایت مرکز موجود است. نکته حائز توجه این است که نرم افزار مورد استفاده در هر دو پروژه کتابخانه ملی و مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی ، نرم افزار کتابخانه دیجیتال پاپیروس می باشد که از سالهای گذشته روال توسعه، تکمیل خود را در این مرکز پشت سر گذاشته و هم اکنون در معرض استفاده داخلی پژوهشگران مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی قرار داده شده است.


 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: