"100سال برنامه‌ریزی زبان فارسی"

1387/11/7 ۰۳:۳۰

نگار داوری اردکانی از تدوین چهار کتاب با موضوع برنامه‌ریزی زبان فارسی و انتشار قریب الوقوع کتابی درباره فعالیتهای رسمی صورت گرفته پیرامون این زبان از زمان ناصر‌الدین شاه تا کنون خبر داد


نگار داوری اردکانی از تدوین چهار کتاب با موضوع برنامه‌ریزی زبان فارسی و انتشار قریب الوقوع کتابی درباره فعالیتهای رسمی صورت گرفته پیرامون این زبان از زمان ناصر‌الدین شاه تا کنون خبر داد.

عضو هیئت علمی گروه زبانشناسی دانشگاه شهید بهشتی از انتشار چند عنوان کتاب خود در ماههای آتی خبر داد و گفت: در حال حاضر سرگرم تالیف کتاب "صد سال برنامه‌ریزی زبان فارسی" هستم. در این کتاب فعالیتهای رسمی را که پیرامون زبان فارسی از زمان ناصر‌الدین شاه تاکنون (حدود 100 سال) صورت گرفته مرور و آن را در قالب طبقه بندیهای برنامه‌ریزی زبان بررسی کرده‌ام.
نگار داوری اردکانی افزود: "صدسال برنامه‌ریزی زبان فارسی" تلاشی مقدماتی برای سامان دادن اطلاعات موجود از فرهنگستانهای اول، دوم و سوم در قالب مولفه‌های مطرح در برنامه‌ریزی زبان است و به این ترتیب می‌توان آن را نوعی ارزیابی یا لااقل زمینه ساز و تمهیدی برای ارزیابی این فعالیتها به شمار آورد. این کتاب مراحل نهایی تدوین را می‌گذراند و انتشارات علمی (شاخه‌ای از انتشارات سخن) آن را چاپ خواهد کرد.
اردکانی با مقایسه کتاب در دست تالیف دیگر خود با نام "معیارسازی زبان" با کتاب "زبان فارسی معیار" نوشته‌ ناصرقلی سارلی اضافه کرد: جالب است که این دو کتاب را می توان مکمل یکدیگر دانست. دکتر سارلی در کتاب ارزشمند خود از دیدگاه‌ کلان به موضوع معیارسازی زبان فارسی پرداخته است و من در این کتاب به صورت جزئی‌تر به جنبه‌های خردتر معیارسازی و به ویژه معیارسازی واژگان زبان پرداخته‌ام.

این پژوهشگر افزود: این اثر را مانند "سره گرایی زبانی" می توان از جمله فرایندهای برنامه‌ریزی زبان تلقی کرد.
وی ادامه داد: من در این کتاب به ویژه به بحث معیارسازی واژگان زبان پرداخته‌ام و در واقع هدف غایی من از تالیف "معیارسازی زبان" جستجوی طرحی برای روزآمدسازی فرایند واژه گزینی بوده است. اگر انتشارات هرمس بپذیرد کتاب را برای چاپ به این ناشر می‌سپارم.
این پژوهشگر حوزه زبان فارسی افزود: کتاب "برنامه‌ریزی زبان چیست؟" کتاب دیگری است که در واقع بخش نظری پایان نامه‌ مقطع دکتری‌ام را تشکیل می‌دهد. من در این کتاب 200 صفحه‌ای مبانی برنامه‌ریزی زبان را توضیح داده‌ام و احتمالاً به کتابی درسی تبدیل خواهد شد.
وی همچنین از چاپ مجموعه مقالاتش در قالب یک کتاب خبر داد و گفت: با توجه به ارتباط موضوعی (برنامه‌ریزی زبان) عمده مقالاتی که از سال 84 تا 87 نوشته‌ام، قصد دارم مجموع آنها را در کتابی چاپ کنم. این مجموعه 14 مقاله را در خود جای داده است که حجم کلی آن هم حدود 200 صفحه است و به احتمال زیاد آن را برای چاپ به موسسه مطالعات ملی بسپارم.
منبع: مهر

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: