رونمايی از تنها نسخه «غزل‌های حافظ» در زمان حيات شاعر

1387/10/29 ۰۳:۳۰

رونمايی از تنها نسخه «غزل‌های حافظ» در زمان حيات شاعر

نخستين مجموعه غزليات حافظ كه در زمان حيات اين شاعر بزرگ و در آخرين روزهای زندگی‌اش به ثبت رسيده، در كتابخانه بادليان دانشگاه آكسفورد كشف شد و در فرهنگسرای نياوران رونمايی خواهد شد




نخستين مجموعه غزليات حافظ كه در زمان حيات اين شاعر بزرگ و در آخرين روزهای زندگی‌اش به ثبت رسيده، در كتابخانه بادليان دانشگاه آكسفورد كشف شد و در فرهنگسرای نياوران رونمايی خواهد شد.

«حسين هاشم‌پور» مدير روابط عمومی «بنياد آفرينش‌های هنری نياوران» در گفت‌وگو با ايكنا، گفت: اين نسخه كه برگی زرين از ميراث فرهنگی ايران محسوب می‌شود، به كوشش «علی فردوسی» رئيس بخش تاريخ و علوم سياسی دانشگاه نوتردام در كاليفرنيا، در كتابخانه بادليان دانشگاه آكسفرود كشف شد.
او افزود: اين كتاب از سوی نشر ديبا منتشر شده است و پس از آيين رونمايی آن كه در عصر دوشنبه، هفتم بهمن سال جاری در سالن اصلی فرهنگسرای نياوران برپا می‌شود، در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.
«علی فردوسی» اين نسخه غزليات يافت شده را با تمامی نسخ معتبر موجود مقايسه و تصحيح كرده‌ است. اين در حالی است كه پيش از اين قديمی‌ترين نسخه‌های غزليات حافظ يافت شده مربوط به سال‌های 803 و 805 ه.ق بوده‌ و حافظ‌پژوهان همواره در حسرت نسخه‌ای از حافظ بودند كه در زمان حيات او تحرير شده باشد و از اين مهم به آرزويی كه هرگز برآورده نخواهد شد، ياد می‌كردند.
نسخه بی‌بديل غزليات حافظ كه اكنون كشف شده مربوط به سال‌های 791 و 792 ه.ق و همزمان با آخرين روزهای زندگی حافظ است، اين مجموعه در ميان مجموعه شعری به قلم «علا مرندی» يكی از هم‌عصران حافظ، در كتابخانه بادليان نگهداری می‌شد كه شامل 49 غزل و يك تك بيت از خواجه شيراز بوده و همه غزل‌ها به استثنای 5 غزل در هنگام حيات شاعر به ثبت رسيده‌اند.


 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: