رونمايي از كتابشناسي ايران‌شناسي واسلام‌شناسي

1387/9/2 ۰۳:۳۰

رونمايي از كتابشناسي ايران‌شناسي واسلام‌شناسي

كتابشناسي ايران‌شناسي واسلام‌شناسي كامران فاني و پوري سلطاني رونمايي شد




كتابشناسي ايران‌شناسي واسلام‌شناسي كامران فاني و پوري سلطاني رونمايي شد

كامران فاني و پوري سلطاني دو كتابدار و مترجم و فرهنگ نگار نامدار ايراني با امضاي دو دوره از كتاب دوجلدي« كتابشناسي ايران شناسي و اسلام شناسي» رونمايي از اين اثر را صبغه‌اي تازه بخشيدند
به گزارش همشهري‌آنلاين به نقل از سايت كتابخانه ملي در اين مراسم كه با حضور جمعي از اهل فضل و فرهنگ برگزار شد، ابتدا علي اكبر اشعري مشاور فرهنگي رئيس جمهور و رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي در سخناني انتشار اين كتاب با تكيه براطلاعات 40 هزار كتاب با موضوع ايران و اسلام موجود دركتابخانه ملي را پاسخگوي مناسبي براي محققان و پژوهشگران اين حوزه دانست و افزود : اين مجموعه ارزشمند مي‌تواندعطش ايران‌شناسان را سيراب كند و اميدواريم اين مجموعه به صورت ديجيتالي نيز منتشر شود.

مشاور فرهنگي رئيس جمهور با اشاره به وجودنامهرباني‌ها نسبت به فرهنگ و تمدن ايران از سوي برخي ايران‌شناسان و شرق‌شناسان اظهار داشت: در حال حاضر مباحث مهمي در غرب درباره ايران و اسلام مطرح است كه كتاب‌هايي نظير «كتابشناسي ايران‌شناسي و اسلام‌شناسي»مي‌تواند به روشنگري اين موارد كمك كند.

وي همچنين با اشاره به همكاري سازمان اسناد وكتابخانه ملي و بنياد ايران شناسي از زحمات دكتر حسن حبيبي، بنيانگذار بنياد ايران‌شناسيقدرداني و براي وي آرزوي سلامتي كرد.

سيد حسن شهرستاني، معاون پژوهشي بنياد ايران‌شناسي نيز در اين مراسم بر ضرورت انتشار كتاب‌شناسي‌ها به صورت ادواري تاكيد و گفت: ساير كتاب‌شناسي‌ها از جمله كتاب‌هاي عربي وكتاب‌هايي كه توسط نويسندگان فارسي زبان به ساير زبان‌ها نوشته شده‌اند نيز بايد به اين مجموعه اضافه شود و اين مجموعه را تكميل كنند.

شهرستاني نيز به كم‌لطفي برخي از ايرانشناسان و شرق‌شناسان به ايران اشاره كرد و افزود: اين افراد گاهي ايران را همانند اشياء باستاني و از منظر باستان‌شناسي ارزيابي كرده‌اند و فرهنگ وهنر ايران را متعلق به سال‌هاي گذشته دانسته‌اند، در حالي‌كه ايران هم اكنون نيز به لحاظ فرهنگ، سرآمد بسياري از كشورهاي جهان است.

وي مباحث ايران‌شناسي رابسيار گسترده دانست و گفت: فرهنگ، هنر، ادبيات و فلسفه با پشتوانه ذخاير توانمندمعنوي از مظاهر ايران است و در حال حاضر نيز كتابخانه ملي به عنوان نهاد نگهدارنده اين ذخاير، كانون معرفت ايران است.
در ادامه اين مراسم كامران فاني، استاد علوم كتابداري، تاليف اين كتاب را قدم نويني در پژوهش كشور عنوان كرد و گفت: تهيه وتنظيم اين كتاب همانند ساير كتاب‌شناسي‌ها نبود و به لحاظ گستردگي و اهميت كارمتمايز ازساير كتاب‌شناسي‌هاست.

در انتهاي اين مراسم نيز پوري سلطاني و كامران فاني دو مولف اصلي كتاب دو دوره از اين مجموعه را امضا و به كتابخانه ملي و بنياد ايرانشناسي اهدا كردند.

كتاب «كتابشناسي ايران‌شناسي واسلام‌شناسي» كه برمبناي مجموعه كتابخانه ملي نگاشته شده است شامل بيش از 7800 عنوان انگليسي ، 3027 عنوان روسي ، 2279 عنوان فرانسه، حدود 800 عنوان آلماني و غيره است كه به كوشش شهده سلطاني، شهره طراوتي، محسن شجاعي و واهيك وسكان زير نظر پوري سلطاني و كامران فاني نوشته شده است.

اين كتاب در دو جلد و با همكاري سازمان اسناد و كتابخانه ملي و بنياد ايرانشناسي در شمارگان 2000 نسخه توسط انتشارات سازمان اسناد و كتابخانه ملي به چاپ رسيده است.



منبع: همشهری

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: