فصل شانزدهم کاوش های باستان شناسی شهر سوخته آغاز شد

1396/8/14 ۱۱:۱۳

فصل شانزدهم کاوش های باستان شناسی شهر سوخته آغاز شد

شانزدهمین فصل پژوهش و کاوش های باستان شناسی در شهر سوخته با تکیه بر فعالیت های میان رشته ای با همکاری ۱۴پژوهشگر ایتالیایی و آلمانی آغاز شد .



شانزدهمین فصل پژوهش و کاوش های باستان شناسی در شهر سوخته با تکیه بر فعالیت های میان رشته ای با همکاری ۱۴پژوهشگر ایتالیایی و آلمانی آغاز شد .

به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، سید منصور سید سجادی سرپرست هیأت کاوش امروز «شنبه » با اعلام این خبر گفت :این کاوش ها بصورت میدانی ۶۰روز به طول خواهد انجامید ولی تحقیقات کتابخانه ای و پژوهش ها تا سال آینده ادامه خواهد یافت .

او با اشاره به این نکته که  در کاوش های پیشتین کارگاه های صنعتی شهر سوخته کمتر مورد پژوهش و مطالعه قرار گرفته اند تصریح کرد :در این فصل فعالیت بیشتر در بخشی از کارگاه های صنعتی که گمان می رود محل ساخت مهره های لاجورد و فیروزه بوده متمرکز شده است .

این باستان شناس خاطر نشان ساخت که این کار با هدف دستیابی به مواد اولیه و ابزار کار صنعت کاران انجام می شود .

سید سجادی با اشاره به فعالیت های باستان شناسی در بخش مسکونی شهر سوخته افزود :با توجه به مطالعات سطحی و عکس های هوایی بخش هایی مشخص شده است که حدس می زنیم انبارهای کوچکی باشند که تجمیع آنها یک انبار بزرگ را تشکیل می دهد .

او گفت :با دست یابی به ساختار این انبارها  می توان به شیوه انبار داری در آن زمان پی برد زیرا دست یابی به انبار ذخیره مواد اولیه و غلات به تنهایی مورد توجه نیست بلکه  پی بردن به شیوه انبار داری و دست یافتن به آثار مهر و موم ، ابزار شمارشی ، ادوات کنترل اقتصادی و بازرگانی هدف باستان شناسان است که امیدواریم با گذشت ۲هفته با یافتن سر نخ های جدید به آنها دست یابیم .

وی با اشاره به عکسبرداری های هوایی صورت گرفته  با استفاده از پهباد و با شیوه های فتوگرامتری گفت :با این شیوه می توان نقشه شهر را با توجه به پیشرفت علم و فناوری دقیق تر  از قبل  ترسیم کرد .

او گفت : دست یابی به نقشه دقیق شهر دسترسی به آثار معماری و در نتیجه کاوش های گسترده تر را در پی خواهد داشت .

سید سجادی گفت :در ادامه کار در بخش مسکونی هیأت باستان شناسی برای دست یابی به وضعیت سلامت ، بهداشت و شرایط اجتماعی شهر سوخته ناچار است ده درصد از گورهای تخمینی را حفاری کند که این روند نیز در این فصل از کاوش ادامه خواهد یافت .

او تصریح کرد: بدیهی است حفاری گورستانی با این وسعت در این کاوش ها انجام نمی گیرد و شاید در آینده افراد دیگری این کار را انجام دهند .

سید سجادی با اشار به حضور ۱۴پژوهشگر ایتالیایی و آلمانی در این فصل از کاوش های شهر سوخته بیان کرد که این افراد به عنوان اعضای مهمان هیأت با گروه همراه هستند و کاوش ها با همکاری هیأت مشترک انجام نمی گیرد.

این باستان شناس، گفت :این پژوهشگران که اغلب آنها از دانشگاه سالنتو ایتالیا هستند متخصصان درجه یک علوم میان رشته ای هستند  که تجربیات زیادی در سوریه ، عراق ، افریقا ، کشورهای آسیایی و ... دارند .

او دلیل حضور کارشناسان خارجی در هیأت باستان شناسی شهر سوخته را کمبود نیروهای متخصص در علوم میان رشته ای باستان شناسی اعلام کرد و گفت : برای نمونه  در برخی از رشته ها مانند جانور استخوان شناسی درایران متخصصی نداریم .

وی با اشاره به انجام مطالعات جانور شناسی ، گیاه شناسی و آب و هوایی توسط پژوهشگران خارجی  گفت :با انجام این مطالعات گروه به شرایط آب و هوایی ، پوشش گیاهی و جانوری و علت گرم شدن هوا ، مسیر مهاجرت و دلایل آ ن پی خواهد برد .

سید سجادی اظهار داشت شرط ما برای همکاری با پژوهشگران ایتالیایی و آلمانی آموزش همکاران هیأت در حین انجام کار است  تا در نهایت با آموزش های مقدماتی زمینه تحصیل آنها در دانشگاه های خارجی در این رشته ها فراهم شود .

او گفت:همچنین مطالعات پالئو پاتولوژی ، ژنتیک و انسان شناسی در حال انجام است که در رشته پالئو پاتولوژی اساتید دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران حضور دارند .

این باستان شناس ، با اشاره به چاپ کتاب های متعدد از پژوهش های صورت گرفته در شهر سوخته تصریح کرد:کتاب شواهد فناوری و هنر در شهر سوخته " به قلم اینجانب آخرین کتابی است که از شهر سوخته توسط اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ،  استان سیستان و بلوچستان به چاپ رسیده است

 

منبع: مهر

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: