نوکیسه ها، تازه به دوران رسیده ها

1396/8/7 ۱۱:۲۳

نوکیسه ها، تازه به دوران رسیده ها

در 1971 که بحث درباره طبقه اجتماعی و مبارزه طبقات و جهان بینی مارکسیستی و غیره تقریباً در تمام دنیا مد روز بود، درس های مربوط به واحدهای درسی اقتصاد سیاسی نیز غالباً بر گرد همین محورها دور می زد . یکی از کتاب هایی که مطالب آن مورد بحث و بررسی قرار می گرفت همین کتاب La barrier et niveau – مانع و سطح؛ نوشته گوبلو بود

 

بررسی جامعه شناختی بورژوازی جدید فرانسه

دبا: در 1971 که بحث درباره طبقه اجتماعی و مبارزه طبقات و جهان بینی مارکسیستی و غیره تقریباً در تمام دنیا مد روز بود، درس های مربوط به واحدهای درسی اقتصاد سیاسی نیز غالباً بر گرد همین محورها دور می زد . یکی از کتاب هایی که مطالب آن مورد بحث و بررسی قرار می گرفت همین کتاب La barrier et niveau – مانع و سطح؛  نوشته گوبلو بود. گوبلو جامعۀ فرانسۀ بعد از انقلاب مربوط به اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم را با نگاهی ریز بین مورد مطالعه قرار داده بود و در این کتاب ضمن تعریف و تحلیل طبقه اجتماعی و مقایسه آن با کاست، رابطه طبقه با ثروت، با مُد، با آموزش اخلاقیات، با آموزش اندیشیدن و با آموزش اندیشیدن و با آموزش زیبایی شناختی مورد مطالعه قرار داده بود و موانع بر سر راه بورژوای جدید فرانسه پس از انقلاب را و همچنین سطحی را که این بورژوازی برای خود تعیین و تعریف کرده بود، توضیح و تحلیل می کرد.

این کتاب در بین کارهای ادموند گوبلو موقعیتی خاص و منحصر به فرد دارد. گوبلو که منطق دان است با نوشتن این کتاب چهره ی جامعه شناس غیر حرفه ای خود را پر رنگ می کند، محرک این استعداد داشتن اندیشه ای نقادانه درباره جامعه بورژوازی است.

این کتاب کوچک محصول مشاهده ای تیز بینانه، نقادانه و نگاهی کنجکاوانه و باز به روی تمام اطلاعات، از جمله «هزار هیچی» است که نقش فاش کننده ها را ایفا می کنند. گوبلو از هیچ عملی، حتی از ریزترین آن ها، برای کمک به « درک چیزی که بورژوازی است» غفلت نمی ورزد. او در می یابد که سلسله مراتب درآمدها و توزیع مشاغل برای شناخت طبقات اجتماعی کفایت نمی کند؛ او از دامی پرهیز می کند که سازندگان بخش بندی های بی محتوای اجتماعی از محتوای جامعه شناختی ساخته و خودشان در آن افتاده اند، ولی تا جایی پیش نمی رود که منجر به کشف نیروهایی شود که ساختار و تحرک طبقه های اجتماعی را تعیین می کنند. گوبلو محدودها را به تدریج مشخص می کند و از این راه به انگاره ای دست می یابد که بورژوازی از خود به دست می دهد، همچنین گوبلو به جایی می رسد که بورژوازی با آن به کمال می رسد و خود را می شناساند.

گوبلو که خود یک بورژوا است، با سخن گفتن از بورژوازی، هم منتقد طبقه خود و هم قربانی اشتباهات طبقه خود است. ولی کار او که در آن اندیشه اصلی با باورها پیوند می خورد، نوعی تصور جامعه شناختی را تحریک می کند.

دکتر اصغر کریمی مترجم کتاب، در پیشگفتار خود می نویسد: «احساس می کردم که مسائل و مطالب مربوط به بورژوازی جدید پس از انقلاب فرانسه مشابهت و انطباق غیر قابل تصوری با نوکیسه ها و تازه به دوران رسیده های بعد از انقلاب اسلامی ایران دارد و کاملا برای خواننده قابل لمس و قابل فهم است.»

کتاب نو کیسه ها، تازه به دوران رسیده ها در هفت فصل تنظیم شده و ترتبب به بررسی طبقه اجتماعی، طبقات اجتماعی و ثروت ، طبقات و مشاغل، مُد، آموزش و پرورش اخلاق، تعلیم و تربیت عقلانی و فکری بورژوازی و آموزش زیبایی شناختی در جامعه بورژوازی جدید فرانسه می پردازد.

کتاب نوکیسه ها، تازه به دوران رسیده ها نوشتۀ ادموند گوبلو با ترجمۀ اصغر کریمی در شمارگان 1000 جلد و با قیمت یازده هزار تومان توسط انتشارات سرایی چاپ و منتشر شده است.

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: