تسامح / مجتبی مینوی

1396/8/1 ۱۱:۵۳

تسامح / مجتبی مینوی

چندی پیش از این یکی از جراید تهران نوشته بود که «البته تعصب داشتن از وظایف دینی مسلمین است». من این را نمی دانم، ولی آن قرآنی که من خوانده ام و از عهد شیرخوارگی مرا به آن هادت داده و با آن بار آورده اند می گوید: «به کافران بگو من آنچه را که شما می پرستید نمی پرستم، و شما نیز معبود مرا نمی پرستید؛ نه من آن را بپرستم که شما می پرستید و نه شما آن را بپرستید که من می پرستم؛ دین شما از آن شما باد و دین من از آن من.

 

چندی پیش از این یکی از جراید تهران نوشته بود که «البته تعصب داشتن از وظایف دینی مسلمین است».

من این را نمی دانم، ولی آن قرآنی که من خوانده ام و از عهد شیرخوارگی مرا به آن هادت داده و با آن بار آورده اند می گوید: «به کافران بگو من آنچه را که شما می پرستید نمی پرستم، و شما نیز معبود مرا نمی پرستید؛ نه من آن را بپرستم که شما می پرستید و نه شما آن را بپرستید که من می پرستم؛ دین شما از آن شما باد و دین من از آن من.

من در این قرآن که رهنمای مسلمانان است می خوانم که خدا به رسول خود امر کرد و گفت: خلایق را به حکمت و به پند نیکو به راه خدای دعوت کن، و با ایشان بر وجهی که نیکوتر باشد مجادله و مناظره کن، که خدای تو عالمتر است به آن کس که از راه او گمراه شد، و داناتر است به آن کسان که به راه راست رفتند. و معنی این آیه اینست که اگر خود را به حق می دانید مخالفین خود را به رفق و مسالمت به طریق خود دعوت کنید، و ایشان را اذیت و آزار مکنید، و ضمناً فراموش هم مکنید که راه و بیراهه و راست و کج را جز خدا هیچ کس نمی داند.

یغما، سال پنجم، آذر 1331 شماره 9 (پیاپی 54)

 

دریافت مقاله

منبع: پرتال جامع علوم انسانی

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: