نامه ای از سنائی به خیام / مجتبی مینوی

1396/6/12 ۱۲:۳۹

نامه ای از سنائی به خیام / مجتبی مینوی

از جملۀ بدایع و نفایس کتب خانه های بی نظیر استانبول چند مراسله است از حکیم سنائی شاعر عارف، که یکی از آنها خطاب به خیام فیلسوف و عالم و حکیم است.

 

از جملۀ بدایع و نفایس کتب خانه های بی نظیر استانبول چند مراسله است از حکیم سنائی شاعر عارف، که یکی از آنها خطاب به خیام  فیلسوف و عالم و حکیم است.

حکایت اینکه چه شد به این شهر کتابخانه ها آمدم، چه گنجهای گرانبها در این شهر، و در چندین شهر دیگر از شهرهای ترکیه خفته است، چه اندازه در حفاظت و نظم و ترتیب کتب خانه ها سعی می کنند، و چگونه وسائل مطالعۀ کتب و عکسبرداری از آنها را فراهم آورده اند، چقدر علما و فضلا دارند، و چه جمع عظیمی هنوز با زبان عربی و فارسی و همان ترکی هم که به خط عربی نوشته می شد کار دارند، و هزار چیز دیگر مربوط به این ملت غیور و همسایۀ ارجمند ما بماند به موقع دیگر.

در این مقاله می خواهم از آن نامه ای بحث کنم که حکایت از ارتباط مابین خیام و سنائی می کند. خوانندۀ محترم می داند که اطلاعات تاریخی ما از رجال نامدارمان زیاد نیست، و هر چه از این قبیل مدارک به دست آید که به عصر خود گویندگان و نویسندگان و دانشمندان ما متعلق باشد مغتنم باید شمرد و هر چه زودتر منتشر ساخت.

یغما، سال سوم، مرداد 1329، شماره 5 (پیاپی 27)

 

دریافت مقاله

منبع: پرتال جامع علوم انسانی

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: