تندیس خیام در کنار مقبره‌اش نصب می‌شود/ برگزاری مراسم بزرگداشت روز ملی خیام

1393/2/27 ۱۰:۰۶

تندیس خیام در کنار مقبره‌اش نصب می‌شود/ برگزاری مراسم بزرگداشت روز ملی خیام

دبیر ستاد چهره های ماندگار از آماده‌سازی مقدمات نصب تندیس خیام در کنار مقبره‌ این شاعر و تدارک برگزاری مراسم بزرگداشت روز ملی وی در شهر نیشابور خبر داد. محمود اسعدی دبیر ستاد چهره‌های ماندگار با اعلام این خبر گفت: 28 اردیبهشت ماه، روز ملی حکیم خیام نیشابوری است و قرار است به این مناسبت مراسمی با حضور تعدادی از چهره‌های ماندگار و فرهنگی کشور برگزار می‌شود. این مراسم در شهر نیشابور و با همت شهرداری، شورای شهر نیشابور و استانداری خراسان برگزار خواهد شد.

 

دبیر ستاد چهره های ماندگار از آماده‌سازی مقدمات نصب تندیس خیام در کنار مقبره‌ این شاعر و تدارک برگزاری مراسم بزرگداشت روز ملی وی در شهر نیشابور خبر داد.

محمود اسعدی دبیر ستاد چهره‌های ماندگار با اعلام این خبر گفت: 28 اردیبهشت ماه، روز ملی حکیم خیام نیشابوری است و قرار است به این مناسبت مراسمی با حضور تعدادی از چهره‌های ماندگار و فرهنگی کشور برگزار می‌شود. این مراسم در شهر نیشابور و با همت شهرداری، شورای شهر نیشابور و استانداری خراسان برگزار خواهد شد.

وی افزود: در این برنامه پروفسور حسین صادقی جراح قلب که از چهره‌های ماندگار هستند و بعد از بازنشستگی به ترجمه فرانسوی و انگلیسی رباعیات خیام رو آوردند، درباره رباعیات این چهره ملی سخنرانی خواهند داشت. به علاوه استاد مهدی بهزاد چهره ماندگار عرصه ریاضی و اولین رئیس انجمن ریاضی کشور نیز در این برنامه درباره حکمت و تسلط خیام بر علم ریاضی سخنرانی خواهند داشت. من هم در بخشی از این برنامه درباره وضعیت شناخت خیام در اروپا و آمریکا و نحوه مواجهه غربی‌ها با این شاعر ایرانی سخنرانی خواهم داشت.

دبیر ستاد چهره‌های ماندگار ادامه داد: این برنامه روز یکشنبه 28 اردیبهشت از ساعت 9 تا 12 در شهر نیشابور برگزار می‌شود. جا دارد به این نکته تاکید کنم که مسئولان فرهنگی کشور باید توجه بیشتری به روزها و چهر‌ه‌های ملی کشورمان داشته باشند. به ویژه که در سال فرهنگ هستیم و کشورهای دیگر با وجود نداشتن چهره‌های فرهنگی، برای خودشان شخصیت‌سازی می‌کنند، ندانستن قدر مشاهیر و گنج‌های فرهنگی کشورمان، اجحاف بزرگی است.

اسعدی گفت: اتفاق دیگری که درباره خیام در حال رخ دادن است،‌ درباره تندیس این چهره ملی است. استاد حسین فخیمی، مجسمه‌ساز و کاندیدای چهره ماندگار کشور، مدت‌هاست که به سفارش سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، 2 تندیس تمام سنگی از خیام ساخته است. قرار بود یکی از این مجسمه‌ها به فلورانس ایتالیا ارسال شود و مجسمه دوم هم در تهران است. از آقای هادی ایازی معاون اجتماعی فرهنگی وقت در سازمان فرهنگی هنری شهرداری خواهش کردم تا مجسمه دوم را به نیشابور و کنار مزار خیام ارسال کنند. این مجسمه دیروز پنجشنبه 25 اردیبهشت به نیشابور فرستاده شد و به نماینده شهرداری نیشابور تحویل داده شد.

وی در پایان گفت: مقدمات نصب این مجسمه نیز در حال انجام است و قرار است بعد از جایابی، در کنار مزار حکیم خیام، قرار بگیرد.

خبرگزاری مهر

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: