روایت شکل گرفتن خاورمیانه پس از تجزیه امپراطوری عثمانی

1396/4/31 ۱۵:۵۴

روایت شکل گرفتن خاورمیانه پس از تجزیه امپراطوری عثمانی

کتاب «صلح کردند که جنگ بماند» اثر دیوید فرامیکن با ترجمه مشترک داود حیدری و مفید علیزاده در دو جلد روایت شکل گرفتن خاورمیانه پس از تجزیه امپراطوری عثمانی را شرح می‌دهد.


 
کتاب «صلح کردند که جنگ بماند» اثر دیوید فرامیکن با ترجمه مشترک داود حیدری و مفید علیزاده در دو جلد روایت شکل گرفتن خاورمیانه پس از تجزیه امپراطوری عثمانی را شرح می‌دهد.

 
 کتاب «صلح کردند که جنگ بماند» چگونگی یورش به خاورمیانه و دائمی شدن جنگ اثر دیوید فرامیکن با ترجمه مشترک داود حیدری و مفید علیزاده در دو تدوین شده که به چگونگی شکل‌گیری خاورمیانه پس از فروپاشی امپراطوری عثمانی می‌پردازد.
 
این کتاب پیش از این با ترجمه حسن افشار و با عنوان «صلحی که همه صلح‌ها را برد» نیز از سوی نشر ماهی منتشر شده بود.
 
پشت جلد کتاب آمده است: «خاورمیانه آنگونه که امروزه از سرخط خبرها آن را می‌شناسیم حاصل تصمیم‌هایی است که متفقین در خلال جنگ جهانی اول و دوران پس از آن اتخاذ کردند. مولف این کتاب، داستان مفصل چگونگی و چرایی تصمیم‌ها، بیم و امیدها، عشق‌ها یا نفرت، اشتباه‌ها یا سوء‌تفاهم‌هایی را که در این تصمیم‌گیری‌ها دخیل بوده‌اند، بازگو می‌کند.
 
بازخوانی تاریخ فروپاشی امپراتوری و پیامدهای آن، که مهم‌ترین آنها یورش به خاورمیانه و دائمی شدن جنگ بود، برآمده از گزارش‌هایی مغرضانه است که فرانسوی‌ها، روس‌ها و انگلیسی‌ها ارائه کرده‌اند.»

در سطوری از کتاب درباره چگونگی شکل‌گیری خاورمیانه می‌خوانیم: «خاورمیانه آن چیزی شد که امروزه وجود دارد هم به آن علت که قدرت‌های اروپایی متعهد به بازتولید آن شدند و هم به آن علت که بریتانیا و فرانسه نتوانستند تضمین کنند حکومت‌ها، کشورها و نظام سیاسی که به وجود آوردند برای همیشه پایدار باقی بمانند. در خلال و بعد از جنگ جهانی اول، بریتانیا و متحدانش نظم کهن در منطقه را به طور جبران‌ناپذیری نابود کردند.

آنها حاکمیت ترکیه بر خاورمیانه عرب زبان را به طور کامل از بین بردند. در نتیجه، وقایع سال‌های 1914 تا 1922 اگرچه باعث پایان دادن به مشکل اروپا در رابطه با خاورمیانه شد، اما با پدید آمدن «مساله خاورمیانه» در خود خاورمیانه انجامید تا آنجا که به کشورهای اروپایی مربوط می‌شد، تسویه 1922 این مساله که چه چیزی و چه کسی باید جایگزین امپراتوری عثمانی بشود، حل کرد. اما حتی امروزه نیروهای قدرتمند در خاورمیانه هستند که هنوز هم با آن تدابیر اتخاذ شده سرناسازگاری دارند.»(ص405)

کتاب «صلح کردند که جنگ بماند» چگونگی یورش به خاورمیانه و دائمی شدن جنگ اثر دیوید فرامیکن ترجمه مشترک داود حیدری و مفید علیزاده در دو جلد از سوی انتشارات دنیای اقتصاد به چاپ رسیده است.

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: