تحقیق و پژوهش، جناح و دسته‌بندی نمی‌شناسد

1396/4/28 ۰۹:۱۲

تحقیق و پژوهش، جناح و دسته‌بندی نمی‌شناسد

فرهاد رهبر دیروز به سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی رفت تا اولین روز کاری خود را در کسوت سرپرستی این دانشگاه آغاز کند. رهبر در بدو ورودش به دانشگاه ابتدا به جلسه هیات‌رئیسه دانشگاه رفت تا در حضور اصحاب رسانه از رویکردهای جدید دانشگاه و برنامه‌هایش سخن بگوید.

 

        
در جلسه هیات‌رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی مطرح شد

 

 فرهاد رهبر دیروز به سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی رفت تا اولین روز کاری خود را در کسوت سرپرستی این دانشگاه آغاز کند. رهبر در بدو ورودش به دانشگاه ابتدا به جلسه هیات‌رئیسه دانشگاه رفت تا در حضور اصحاب رسانه از رویکردهای جدید دانشگاه و برنامه‌هایش سخن بگوید. محور اصلی سخنان علی‌اکبر ولایتی، رئیس هیات‌موسس و هیات‌امنای دانشگاه و فرهاد رهبر در این نشست خبری بیشتر حول مسائل علمی بود. ولایتی از توجه ویژه به علم و دانش گفت و تاکید کرد که باید نگاه‌مان به جهت‌گیری‌های مقام معظم رهبری در حوزه علم و فناوری باشد. او همچنین گفت که در دانشگاه آزاد اسلامی روی همه باز است و این دانشگاه باید در مسیر علمی حرکت کند. فرهاد رهبر که انتصابش در روزهای گذشته بازتاب بسیاری در رسانه‌های مکتوب و مجازی داشته است نیز سخنان خود را حول محور اهمیت تحقیق و پژوهش تنظیم کرده بود؛ او از ناتوانی دانشگاه‌ها در تبدیل علم به ثروت سخن گفت و علت این موضوع را نبود جرات علمی دانست. به اعتقاد او، علم را باید در خدمت مردم، معیشت، ایجاد ثروت و ارزش افزوده قرار داد. رهبر گریز ظریفی هم به برخی اظهارنظرهای سیاسی زد و تاکید کرد که علم و پژوهش جناح و دسته‌بندی نمی‌شناسد و اگر بخواهیم با جناح‌بندی و دسته‌بندی امر تحقیق را مدیریت کنیم، دچار خلأ و سکون می‌شویم؛ بنابراین در دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه علم جناح و دسته‌بندی نداریم و آغوش دانشگاه روی تمامی محققان در سطح کشور و دنیا باز است.

 

 ولایتی: دانشگاه آزاد اسلامی پاسخگوی نیازهای علم و فناوری باشد
علی‌اکبر ولایتی، رئیس هیات‌موسس و هیات‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی در این جلسه طی سخنانی گفت: «دکتر فرهاد رهبر به‌عنوان رئیس پیشنهادی از سوی هیات‌امنا به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی شده است؛ امیدواریم شورای عالی انقلاب فرهنگی رئیس پیشنهادی هیات‌امنا را تایید کند.»
او دانشگاه آزاد اسلامی را از دستاوردهای انقلاب خواند و ادامه داد: «انفاس قدسی امام‌خمینی(ره)، پشتوانه محکمی برای این دانشگاه است و سران سه قوه در زمان امام راحل اهتمام ویژه‌ای نسبت به این دانشگاه داشتند و مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی زحمات زیادی را برای تاسیس این مجموعه کشید.» ولایتی با قدردانی از زحمات روسای قبلی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «جاسبی، میرزاده و نوریان فعالیت‌های بسیار خوبی را در دانشگاه آزاد اسلامی داشتند و برای توسعه این دانشگاه زحمات زیادی کشیدند؛ این دانشگاه جزء چند دانشگاه اول دنیاست و خانواده‌ای را در کشور پیدا نمی‌کنیم که با این دانشگاه به لحاظی ارتباط نداشته باشد.»
 
 

 دانشگاه آزاد اسلامی متعلق به همه مردم است
ولایتی گفت: «همه کسانی که طی این چند سال در دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت کرده‌اند، حق به گردن این دانشگاه دارند و جزء خانواده بزرگ این دانشگاه محسوب می‌شوند.» او ایران را جزء چند کشور اول جهان در تعداد دانشجو دانست و گفت: «هیچ ملتی به‌اندازه ملت ایران به جغرافیای فرهنگی اهمیت نمی‌دهد؛ دانشگاه آزاد اسلامی به امر رهبری نظام در ابتدای انقلاب تاسیس شد و مقام معظم رهبری نیز توجه و عنایت ویژه‌ای به این دانشگاه داشته و دارند و انتظار ایشان این است که دانشگاه آزاد اسلامی پاسخگوی نیازهای علم و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان در جامعه باشد.»
رئیس هیات‌موسس و هیات‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «پنج‌میلیون فارغ‌التحصیل، بیش از یک‌میلیون و 500 هزار دانشجو و 70 هزار عضو هیات‌علمی در دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد. این دانشگاه متعلق به مردم است و مردم ولی‌نعمتان آن هستند و باید قدردان آنها و پاسخگوی مطالبات آنها باشیم و نگاه‌مان به جهت‌گیری‌های مقام معظم رهبری در حوزه علم و فناوری باشد.»
 
 

 راه‌اندازی رشته‌های جدید در دانشگاه
ولایتی در ادامه به رشته‌هایی که در دانشگاه آزاد اسلامی راه‌اندازی شده است، اشاره کرد و گفت: «این دانشگاه دارای رشته‌هایی است که در دانشگاه‌های دیگر وجود ندارد و یکی از برنامه‌های ما تقویت رشته‌های مورد نیاز و راه‌اندازی رشته‌های جدید در دانشگاه است.» رئیس هیات‌موسس و هیات‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «جهت‌گیری‌مان توسعه دانش و فناوری است و بنا داریم از تمام نیروهای دانشگاه استفاده حداکثری را داشته باشیم. قرار نیست کسانی که سال‌ها در این دانشگاه زحمت کشیده‌اند، بی‌دلیل کنار گذاشته شوند. در دانشگاه آزاد اسلامی روی همه ملت ایران باز است.»


 رهبر: جرات علمی را به توان علمی دانشگاه اضافه می‌کنیم
فرهاد رهبر در ابتدای سخنانش از حسن اعتماد اعضای هیات‌امنای دانشگاه تشکر کرد و گفت: «ابتدا باید از حسن اعتماد اعضای هیات‌امنای دانشگاه به‌ویژه دکتر علی‌اکبر ولایتی تشکر و قدردانی کنم، چراکه ایشان و اعضای هیات‌امنا مرا لایق این سمت دانسته‌اند تا امروز در کنار دانشجویان عزیز و استادان، اعضای هیات‌علمی و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی باشم.» او گفت: «امیدوارم بتوانیم دانشگاه آزاد اسلامی را با کمک تمام مجموعه دانشگاه به قله‌های هدف برسانیم.»
سرپرست جدید دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «همان‌طور که دکتر ولایتی اشاره کردند تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی پاسخی به نیازهای آموزشی جمهوری اسلامی ایران و مردم عزیز ما بود و این دانشگاه در چند دهه‌ای که از کار دانشگاه می‌گذرد به‌خوبی توانسته است به این نیاز گسترده پاسخ دهد.»
به گفته او، تمام کارشناسان و مطلعان در این عرصه به این موضوع اعتراف دارند که دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به سایر دانشگاه‌هایی که قدمت طولانی دارند، توانسته سرعت خوبی را در حوزه علم، تحقیق و پژوهش به دست آورد. او ابراز امیدواری کرد که با کمک تمام اعضای هیات‌علمی، کارکنان دانشگاه و رکن مهم‌تر این دانشگاه یعنی دانشجویان، ‌ارتقای علمی دانشگاه را سرعت بخشد.
دکتر رهبر ادامه داد: «به فرموده مقام معظم رهبری کلید پیشرفت هر کشوری، توسعه علم و فناوری در آن کشور است. بنابر این فرمایشات، حیات آینده هر ملتی بستگی به میزان توجه آن ملت به علم دارد و قاعدتا دانشگاه آزاد اسلامی توانسته میزان توجه به علم را در جامعه اثبات کند.»
به گفته او، طبق فرمایشات مقام معظم رهبری، نوآوری و نواندیشی مخصوص اعضای هیات‌علمی و استادان نیست و نیروهای جوانی که در حال آموزش در مقاطع تحصیلات تکمیلی هستند، می‌توانند در عرصه نوآوری و نواندیشی نقش اساسی ایفا کنند.

 

 

 جرات علمی عامل تولید ثروت از علم است
به اعتقاد سرپرست جدید دانشگاه آزاد اسلامی، نوآوری و نواندیشی دو الزام اصلی است؛ یعنی توان علمی و جرات علمی دارد. او دراین‌باره گفت: «دانشگاه‌ها در جمهوری اسلامی ایران توانسته‌اند به توان علمی لازم برسند ولی بنابر دلایلی، هنوز جرات علمی میان استادان و دانشجویان به وجود نیامده است.» دکتر رهبر علت به وجود نیامدن این جرات علمی را توضیح داد: «علت این است که ما نتوانسته‌ایم از علم برای تولید ثروت و ایجاد ارزش افزوده استفاده کنیم.» او با بیان اینکه تاکید مقام معظم رهبری بر این موضوع است که اقتصاد مقاومتی باید با تکیه بر اقتصاد دانش‌بنیان محقق شود به این موضوع اشاره دارد و می‌گوید: «ما باید بتوانیم علم را در خدمت مردم، معیشت، ایجاد ثروت و ارزش افزوده قرار دهیم و این امر نیاز به جرات علمی دارد.» آنطور که سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی گفته است، تبدیل ایده به محصول دارای ریسک‌هایی است که جرات را از محقق گرفته است. بر همین اساس دانشگاه آزاد اسلامی در برنامه‌های خود و با کمک مجموعه این دانشگاه تصمیم دارد با هدف تولید ثروت از علم، جرات علمی را به توان علمی دانشگاه اضافه کند.
او با بیان اینکه با تولید ثروت از علم، دانشگاه آزاد اسلامی نیز می‌تواند اداره امور خود را بهتر پیش ببرد، ادامه داد: «امروز این دانشگاه نمی‌تواند با تکیه بر درآمدهای ناشی از مسائل آموزشی و شهریه، به اهداف خود برسد.» به گفته او، ایجاد منابع درآمدی ناشی از فعالیت‌های پژوهشی می‌تواند به ارتقای علمی دانشگاه آزاد اسلامی کمک کند.
 

 

تحقیق و پژوهش، جناح و دسته‌بندی نمی‌شناسد
رهبر در ادامه سخنانش تاکید کرد: «امر تحقیق و پژوهش جناح و دسته‌بندی نمی‌شناسد. اگر ما بخواهیم با جناح‌بازی، دسته‌بندی و گروه‌بازی در دانشگاه، امر تحقیق و پژوهش را مدیریت کنیم، حتما دچار خلأ جدی و سکون خواهیم شد.»
او در ادامه از تمام جناح‌ها، ‌دسته‌ها، گروه‌ها و تفکراتی که می‌توانند در عرصه توسعه علم و پژوهش کمک کنند، دعوت به فعالیت کرد و گفت که آغوش دانشگاه آزاد اسلامی برای تمام محققان در سطح کشور و دنیا باز است. سرپرست جدید دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه ما باید در دانشگاه آزاد اسلامی سرعت پیشرفت علم خود را با سرعت پیشرفت علم در دنیا تنظیم کنیم، گفت: «اگر به سرعت پیشرفت علم در دنیا توجه نکنیم، بعد از مدتی نسبت به دنیا بیگانه خواهیم شد. بنابراین در عرصه بین‌المللی و تحقیق و پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند با کمک و توان داخلی و همکاری‌های بین‌المللی به رده دانشگاه‌های برتر جهان ارتقا یابد و این موضوع نیازمند عزم ملی و گروهی است.»
به اعتقاد او، مسئولیت در هر سمتی مانند مسابقه دوی امدادی است و دانشگاه آزاد اسلامی یک مسیری را طی کرده و بحمدالله موفق بوده است. او دراین‌باره گفت: «من امروز در کنار مجموعه دانشگاه پرچم دوی امدادی را از دکتر نوریان تحویل می‌گیرم و باید با طی مسیری، در آینده این پرچم را به نفر بعدی تحویل دهم. در این میان باید تلاش کرد سرعت خود را از رقیب‌مان که سرعت علم و پژوهش در دنیاست، حفظ کنیم تا از آنها عقب نیفتیم.» به گفته رهبر، حفظ موقعیت علمی در دانشگاه نیاز به همکاری دسته‌جمعی، متحد شدن، اعتماد به یکدیگر و جرات علمی دادن به دانشجویان دارد.
سرپرست جدید دانشگاه آزاد اسلامی از تمام مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی خواست به ارتقای علمی دانشگاه آزاد اسلامی کمک کنند. تدوین برنامه‌ای برای اعتلای دانشگاه آزاد اسلامی موضوع دیگری بود که دکتر رهبر از آن سخن گفت؛ برنامه‌ای که در آینده‌ای نزدیک تدوین خواهد شد تا دانشگاه آزاد اسلامی با تکیه بر توان مجموعه، به قله هدف خود برسد.

 

 نوریان: هرجا که باشم برای ارتقای دانشگاه آزاد اسلامی تلاش می‌کنم
علی‌محمد نوریان، دبیرکل هیات‌موسس دانشگاه آزاد اسلامی هم در جلسه هیات‌رئیسه این دانشگاه طی سخنانی با درود به روح پرفتوح آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی(ره) با بیان اینکه «از دکتر ولایتی که از ذخایر انقلاب است، تشکر می‌کنم»، ادامه داد: «به دکتر فرهاد رهبر تبریک و خوشامد می‌گویم که این مسئولیت را قبول کردند و برای ایشان آرزوی موفقیت دارم.» او ادامه داد: «تجربیات دوساله من در دبیرخانه هیات‌موسس دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان بخش نظارت و بازرسی و همچنین تجربه سه‌ماهه‌ای که از نزدیک با مسائل دانشگاه آشنا شدم، بسیار مفصل است و حتما این تجربیات را در خدمت دکتر فرهاد رهبر قرار خواهم داد.»  نوریان ادامه داد: «این دانشگاه مورد توجه مقام معظم رهبری است و مردم مطالبات زیادی از آن دارند و ما باید پاسخگوی مطالبات آنها باشیم و امیدوارم حرکت این دانشگاه به سمت توسعه مرزهای علم و دانش، به خوبی و با موفقیت پیش رود.» دبیرکل هیات‌موسس دانشگاه آزاد اسلامی در پایان گفت: «در هر سنگری از نظام جمهوری اسلامی که باشم، کارگزار این نظام هستم و هر کجا باشم برای ارتقای دانشگاه آزاد اسلامی تلاش می‌کنم.»

 

منبع: فرهیختگان

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: