تکثیر جزوه‌های دانشگاهی نگران‌کننده است

1396/4/13 ۱۴:۱۵

تکثیر جزوه‌های دانشگاهی نگران‌کننده است

محمد‌رضا ناجیان اصل، مدیرمسئول انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی با اشاره به وضعیت نگران‌کننده تکثیر جزوه در دانشگاه‌ها گفت: اگر به فرهنگ می‌اندیشیم و نگران تولید علم هستیم باید این کار در دانشگاه‌ها متوقف شود.



 
محمد‌رضا ناجیان اصل، مدیرمسئول انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی با اشاره به وضعیت نگران‌کننده تکثیر جزوه در دانشگاه‌ها گفت: اگر به فرهنگ می‌اندیشیم و نگران تولید علم هستیم باید این کار در دانشگاه‌ها متوقف شود.

 
 سمینار «آشنایی با روش‌های تعامل ناشران با استادان و دانشجویان در طرح سادنا و بومی‌سازی آن» با حضور ناجیان، مدیرمسئول انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی، دکتر سید‌عباس حسینی‌نیک، محمد‌رضا ناجیان، مدیرمسئول انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی، مدیرمسئول انتشارات مجد، مریم رونق، مدیر گروه بین‌الملل انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی دو‌شنبه(12‌تیر‌ماه) به میزبانی انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی برگزار شد.  

محمد‌رضا ناجیان‌اصل، با اشاره به لزوم توجه ناشران به استادان علاقه‌مند به معرفی کتاب به جای جزوه اظهار کرد: اگر ناشران استادانی را که به ارائه جزوه به‌عنوان منبع اصلی مبادرت می‌کنند نکوهش می‌کنند باید نسبت به استادانی که کتاب معرفی می‌کنند، قدردان باشند. باید با ارائه خدمات جانبی و کمک آموزشی این دسته از استادان را به این جریان وفادار نگه داریم.      
ناجیان درباره پویش «نه به جزوه و کپی کتاب» ادامه داد: وضعیت فعلی تکثیر و استفاده از جزوه‌های دانشگاهی بسیار نگران‌کننده است. اگر به فرهنگ می‌اندیشیم و نگران تولید علم هستیم باید این کار در دانشگاه‌ها متوقف شود تا چرخه تولید علم و همچنین افراد ذی‌نفع از‌جمله مولف و ناشر منتفع شوند.

این عضو انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی افزود: جریان کپی غیر‌قانونی کتاب را باید از طرف عرضه به‌صورت سلبی مانند تشکیل پویش نه به جزوه «نه به جزوه و کپی کتاب» و همچنین از سوی اتحادیه ناشران در قالب کارگروه صیانت از حقوق ناشران مولفان و مترجمان متوقف کرد؛ البته باید با تشویق دانشجویان و استادان به خرید کتاب‌های اصلی از طرف تقاضا نیز به‌صورت ایجابی، برای تکثیرغیر‌قانونی کتاب مانع ایجاد کرد.   

تکثیر غیر‌قانونی جزوه بر تولید علم اثر منفی می‌گذارد
حسینی‌نیک، مدیر مسئول انتشارات «مجد» با اشاره به مشکلات حقوقی در جریان کپی غیر مجاز کتاب‌های دانشگاهی گفت: کپی کتاب و تکثیر جزوه روند تولید علم در کشور را به مخاطره می‌اندازد و باید برای این موضوع کارهای فرهنگی و حقوقی جدی انجام شود.  
 
رونق، مدیر گروه بین‌الملل انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی با اشاره به تاثیرات مثبت تشکیل پویش «نه به جزوه و کپی کتاب» اظهار کرد: به دانشجویان توصیه می‌کنم که از جزوه برای منبع درسی استفاده نکنند. ناشر و مولف در جریان تالیف و انتشار کتاب نسبت به چگونگی ارائه چارچوب مفهومی موضوع کتاب به جمع‌بندی رسیده‌اند؛ این در حالی‌ است که برداشت‌های غیراخلاقی از قسمت‌هایی از منابع در قالب یک جزوه، چارچوب منطقی کتاب را بر هم می‌زند و یادگیری را کند می‌‌کند.  
 
سامانه سادنا ارزش آفرین است
سعیدی‌کیا، مجری طرح «سادنا» و مدیر مسئول انتشارات «آها» گفت: «سادنا» دانشجویان و استادان را تشویق می‌کند که برای خدمات پس از فروش کتاب که ناشران ارائه می‌‌کنند از کتاب‌های دارای برچسب «سادنا» استفاده کنند. ترمولوژی‌های نشر دانشگاهی در این طرح، به کلید واژه‌های صنعت آموزش عالی کشور پیوند‌زده شده و همه کتاب‌ها به درس‌های دانشگاهی الحاق می‌شود. استاد با ثبت درس خود در دانشگاه می‌تواند کتاب‌های مربوطه را ملاحظه و از خدمات آموزشی و جنبی آن استفاده کند.
 
وی با اشاره به توجه به عملکرد ناشران مطرح در طراحی سامانه «سادنا» افزود: این طرح که الگوبرداری از ناشران تراز اول جهانی ازجمله «مک گروهیل»،‌ «جان وایلی» و «پیرسون» است. سامانه «سادنا» به نشر دانشگاهی کمک قابل توجهی می‌کند؛ به‌عبارت دیگر نشر دیجیتال را به‌عنوان یک خدمات رایگان کنار عرضه کتاب فیزیکی قرار می‌دهد تا در نهایت بتواند از خود این خدمات نیز به‌عنوان یک ارزش اصلی برای مخاطبان خود استفاده و به جریان درآمدی خود اضافه کند.
 
سعیدی‌کیا افزود: باید نقش و جایگاه استادان در صنعت نشر دانشگاهی به‌عنوان یکی از ارکان این صنعت تعریف شود و باید ناشران بدانند که بدون در نظر گرفتن خواست و نظر استادان و توجه به نیازهای جدید و امروزی آن‌ها در تدریس نمی‌توانند مانع رکود صنعت نشر شوند چه بسا قسمتی از گرایش برخی از استادان به جزوه از همین بی‌توجهی نشات می‌گیرد.

نشر دانشگاهی در رکود به سر می‌برد
این فعال حوزه نشر گفت: نشر دانشگاهی به دلیل مواجه با مشکلات متعدد در رکود به سر می‌برد. لازمه خروج از این رکود تغییر در مدل کسب و کار سنتی است و حرکت به سمت ارزش‌آفرینی بیشتر برای ذی‌نفعان این صنعت از‌جمله استادان و دانشجویان و سوق دادن ناشران به سمت خدمات پس از فروش کتاب در قالب محتوای الکترونیکی و توسعه محصولات و خدماتی که به یاددهی استادان و یادگیری دانشجویان کمک کند. 

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: