انتشار کتابی گفتگو محور با موضوع دین و عقل

1396/3/16 ۱۱:۴۵

انتشار کتابی گفتگو محور با موضوع دین و عقل

«میان اشک و ایمان، گفتگوهایی درباره دین و عقل» کتابی است گفتگو محور که مخاطب در آن می‌تواند نسبت شک و ایمان، باور به وجود خدا، زندگی پس از مرگ و اعتقادهای دینی را جستجو کند و با پرسش و پاسخ‌های کتاب همراه شود تا عمق بیشتری به ایمانش ببخشد.


 

 
«میان اشک و ایمان، گفتگوهایی درباره دین و عقل» کتابی است گفتگو محور که مخاطب در آن می‌تواند نسبت شک و ایمان، باور به وجود خدا، زندگی پس از مرگ و اعتقادهای دینی را جستجو کند و با پرسش و پاسخ‌های کتاب همراه شود تا عمق بیشتری به ایمانش ببخشد.

 
 کتاب «میان اشک و ایمان، گفتگوهایی درباره دین و عقل» نوشته «جان هیک» با ترجمه «ادیب فروتن» منتشر شد. این کتاب گفت‌وگو میان دو فرد خیالی با موضوع شک و ایمان است.
 
مولف کتاب اثرش را این‌گونه برای مخاطب‌هایش تشریح می‌کند: «اگر نسبت به دین شکاکید، اما حاضر نیستید یکسره آن را کنار بگذارید، یا اگر جایی در میانه طیف شک و ایمان قرار دارید، این کتاب مناسب شماست. کتاب عبارت است از سلسله‌ای از گفتگوها میان فردی خیالی به نام دیوید که هرگونه اعتقاد به یک امر متعالی را با تردید جدی می‌نگرد، و فردی دیگر به نام جان ـ نویسنده ـ که بر مبنای تجربه دینی معتقد است فراتر از واقعیت فیزیکی و انسانی، واقعیتی برتر وجود دارد.»
 
مخاطب در خلال این گفتگو با پرسش‌های عظیم و بنیادینی همراه می‌شود و عطش یافتن پاسخ او را با کتاب همراه می‌سازد. پرسش‌هایی چون: آیا دلیل خوبی برای باور به خدا وجود دارد؟ یا آنکه خدا نوعی توهم است؟ دقیقا منظور از خدا چیست؟ پس از مرگ چه چیزی در انتظار ماست؟ و... از جمله پرسش‌های اساسی‌اند که استدلال‌های این دو شخصیت خیالی را در پی دارد. در این میان «جان هیک» از تجارب شخصی در زندگی‌اش، لحظات تجارب قانع‌کننده دینی، تجربه مواجه شدن با ادیان دیگر، شاهد میانجی‌گری ظهور ارواح، حضور در دادگاه به اتهام الحاد و... برای پاسخ به سوال‌های مطرح شده، بهره می‌گیرد. البته مترجم کتاب متذکر می‌شود که برخی مواضع و نظریات مولف به دلایل گوناگون نادرست است و با نقدهای جدی مواجه است.
 
مولف این کتاب، پس از پیشگفتاری در رابطه با ساختار و پرسش‌های اساسی کتاب، در 15 جستار به طرح بحث می‌پردازد و در هر بخش پرسش و پاسخ‌های مربوطه را مطرح می‌کند. طبیعت‌گرایی در مقابل دین، اثبات‌پذیری وجود خدا، دین بدون تعالی، اعتماد به تجربه دینی، علم اعصاب و تجربه دینی، دلالت‌های ضمنی در مسیحیت و اسلام، رنج و رذالت، زندگی پس از مرگ، خوش‌بینی کیهانی و... از جمله محورهای اصلی و مضامین هر یک از این جستارها است.
 
در بخش «زندگی پس از مرگ» شخصیت شکاک و پرسشگر کتاب «دیوید»، شکاکانه این پرسش را مطرح می‌کند: «اگر باور به حیات پس از مرگ را بر شواهد بنا نکنی، بر چه بنا می‌کنی؟» و در پاسخ «جان»، که همانا خود مولف کتاب است، پاسخ می‌دهد: «باور به حیات پس از مرگ نتیجه‌ای است که از تفسیر دینی بنیادی‌ام از عالم می‌گیرم. اگر خدایی بامحبت وجود دارد، یا آن‌طور که من فکر می‌کنم یک حقیقت نهایی مهربان، به نظرم این نتیجه حاصل می‌شود که انسان‌ها، با ماهیت معنوی و اخلاقی‌شان، صرفا یک تصادف نیستند که برای لحظه‌ای کوتاه از زمان کیهانی وجود داشته باشند... بلکه ما باید بخشی از فرایند خلق چیزی باارزش و ماندگار باشیم. وجود انسان بی‌شک یک پروژه است، نه یک بن‌بست.»
 
جان هیک (1922 ـ 2012)، نظریه‌پرداز فلسفه دین و اندیشمند در حوزه تکثرگرایی دین است.  وی در سال 1383 به دعوت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، سفری به ایران داشت. او در میان ایرانیان فیلسوفی تقریبا شناخته شده است و علاوه بر کتاب «مباحثه با جان هیک» علی‌اکبر رشاد، که به مذاکرات و مکاتبات انتقادی وی با هیک اختصاص دارد، آثاری از این اندیشمند انگلیسی چون «مباحث پلورالیسم دینی» ترجمه عبدالرحیم گواهی، «اسطوره تجسد خدا» ترجمه مشترک محمد‌حسن محمدی مظفر و عبدالرحیم سلیمانی، «بعد پنجم» و «فلسفه دین»  با ترجمه بهزاد سالکی و... در سال‌های گذشته در کشورمان چاپ و منتشر شده است.
 
انتشارات ققنوس، سال گذشته نیز کتابی با عنوان «اخلاق خلاق: درآمدی بر اخلاق نظری و عملی» را با ترجمه «ادیب فروتن»، مترجم جوان کتاب فوق، منتشر و راهی بازار نشر کرده است. گویا فروتن درصدد است که عمده فعالیتش را بر روی کتاب‌های حوزه فلسفه دین، اخلاق و فلسفه اخلاق متمرکز سازد.
 
کتاب «میان اشک و ایمان، گفتگوهایی درباره دین و عقل» در 208 صفحه، شمارگان 1650 نسخه و با قیمت 14هزار تومان از سوی انتشارات ققنوس منتشر و راهی بازار کتاب شده است.


منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: