وکیلی که تسخیر نشد

1396/3/9 ۰۸:۲۶

 وکیلی که تسخیر نشد

جلیل مجتهد‌زاده (بزرگمهر) به سال ۱۲۹۱ در آستارا متولد شد. او پس از اتمام تحصیلات مقدماتی از دانشکده افسری با درجه ستوان دومی فارغ‌التحصیل شد. در دولت دکتر مصدق پس از خلع ید از انگلیسی‌ها به فرمانداری نظامی آبادان منصوب شد و پس از فراغت از تحصیل در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دادیار دادگاه عالی انتظامی قضات و بعداً رئیس اداره غله و نان شد.

 

 

به بهانه سالگرد تولد جلیل مجتهد زاده
وکیل دکتر محمد مصدق


فرهاد عبداللهی: جلیل مجتهد‌زاده (بزرگمهر) به سال ۱۲۹۱ در آستارا متولد شد. او پس از اتمام تحصیلات مقدماتی از دانشکده افسری با درجه ستوان دومی فارغ‌التحصیل شد. در دولت دکتر مصدق پس از خلع ید از انگلیسی‌ها به فرمانداری نظامی آبادان منصوب شد و پس از فراغت از تحصیل در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دادیار دادگاه عالی انتظامی قضات و بعداً رئیس اداره غله و نان شد. پس از کودتای ۲۸ مرداد با سپهبد نقدی تماس گرفته و برای همکاری اعلام آمادگی کرد و چون سپهبد نقدی حاضر به پذیرش وکالت نشد به معرفی او سرهنگ بزرگمهر به‌عنوان وکیل تسخیری دکتر مصدق برگزیده شد.در دادگاه تجدید نظر از سوی دکتر مصدق به وکالت برگزیده شد و به همین دلیل پس از آن به دستور محمدرضا شاه منتظر خدمت شد و سال ها مسائل دادگاه دکتر مصدق را پیش خود نگاه داشت و بعدها هم کتاب «مصدق در محکمه نظامی» و آثار دیگر را منتشر کرد:
۱- محمد مصدق در محکمه نظامی - جلد اول و دوم
۳ - دکتر محمد مصدق در دادگاه تجدید نظر نظامی.
۴ - دکتر مصدق و رسیدگی فرجامی در دیوان کشور با شرحی از ناصر پاکدامن.
دکتر مصدق به پاس قدردانی از زحمات او نوشته: «شما وکیل تسخیری بودید تسخیر نشدید و از اجرای اوامرمافوق، سر باز زدید. سخنی برخلاف وجدان نگفتید و هرگونه مدارکی هم که مورد احتیاج این جانب بود از نظر انجام وظیفه، برایم تهیه نمودید که نمی‌دانم چگونه تشکر کنم. و این انجام وظیفه سبب شد که بعد از ختم محاکمه، شما را از کار خارج کنند و یک عمر صحت عمل و درستکاری شما را ندیده بگیرند. به عقیده این جانب، شما چیزی گم نکردید و چنانچه نام نیک خود را با ثروتی که بعضی از راه خیانت به مملکت به‌دست آورده‌اند مقایسه کنید، معلوم خواهد شد کدام گواراتر و وزین‌تر است.»
بزرگمهردر دوم مهرماه ۱۳۸۶در سن 95 سالگی در تهران درگذشت.
 

 

منبع: ایران

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: