رضا زمانی: فاصله گرفتن روزافزون جوانان از مفاخر و مشاهیر نگران کننده است

1396/3/1 ۱۳:۰۲

رضا زمانی: فاصله گرفتن روزافزون جوانان از مفاخر و مشاهیر نگران کننده است

آیین رونمایی از کتاب «نامه ای به فرزندم (مجموعه نامه ها و مصاحبه ها با مفاخر و چهره های ماندگار کشور خطاب به فرزندان و جوانان کهن دیار ایران زمین)» با حضور اندیشمندان و چهره های فاخر فرهنگستان زبان و ادب، فرهنگستان علوم و دائرةالمعارف بزرگ اسلامی برگزار می شود .

 

دبا: آیین رونمایی از کتاب «نامه ای به فرزندم (مجموعه نامه ها و مصاحبه ها با مفاخر و چهره های ماندگار کشور خطاب به فرزندان و جوانان کهن دیار ایران زمین)» با حضور اندیشمندان و چهره های فاخر فرهنگستان زبان و ادب، فرهنگستان علوم و دائرةالمعارف بزرگ اسلامی برگزار می شود.

 

به گزارش روابط عمومی مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی، کتاب « نامه ای به فرزندم (مجموعه نامه ها و مصاحبه ها با مفاخر و چهره های ماندگار کشور خطاب به فرزندان و جوانان کهن دیار ایران زمین) » در روز پنجشنبه مورخ 4/3/96 در تالار امیرالمؤمنینِ مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی با حضور چهره های ماندگار فرهنگستان های زبان وادب فارسی، فرهنگستان علوم، دائره المعارف بزرگ اسلامی، دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران و مدیران مرکز مطالعات منطقه ای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس رونمایی خواهد شد. به همین مناسبت با رضا زمانی گردآورنده و پژوهشگر این کتاب گفت و گو کرده ایم:

 

 رضا زمانی دربارۀ انگیزۀ گردآوری این کتاب گفت:گذر زمان همواره فرهنگ و تمدن این کهن دیار عزیر، ایران اسلامی را دستخوش تغییر و دگرگونی نموده است. برخی از این تغییرات، سمت و سوی فرهنگ و تمدن را به سوی بارور شدن و رشد و ترقی رهنمون شده و متأسفانه بعضی دیگر، ویرانی و نابودی را بدنبال داشته است. از طرفی در حین تکامل فرهنگ کشورمان، بزنگاه‌هایی را شاهد بوده‌ایم که به نوعی بازگشت فرهنگی، تاریخی و یا ادبی را در آن بوجود آورده است. دوران‌هایی همچون ایلخانان و قاجار پس از عصر ناصری را می‌توان از این زمره دانست.

 

وی افزود: به جرأت اذعان می‌نمایم هم اکنون نیز نیاز به بازگشتی همه جانبه در عرصه‌های زبان و علم و فرهنگ پارسی داریم. فاصله گرفتن روزافزون جوانان از مفاخر و مشاهیر و چهره‌های ماندگار خود در عرصه‌های علوم و فنون، زبان و ادب فارسی، هنر و... نگران کننده شده است. زمانی بیشتر به عمق مطلب پی میبریم که باور کنیم عواملی همچون اینترنت، فضاهای کنترل نشده مجازی و شبکه‌های اجتماعی، جوانان ما را بیش از پیش درگیر خود نموده و دیگر زمان و حوصله و مجالی برای ایشان باقی نگذاشته است. اینجاست که بنظر بنده، زعمای فرهنگ و تاریخ و علم و هنر کهن دیار ایران، می‌باید در گام اول با بومی کردن محتوای این فضاها و شبکه‌ها، کمک به شناخت و انس و الفط بیشتر نسل جوان با آثار و مفاخر فرهنگی کشورشان نموده و در قدم دوم، با کمک رسانه ملی و نیز آثار مکتوب نظیر کتب و مجلاتی که به راحتی در دسترس جوانان و اولیای ایشان قرار خواهد داشت، چالش موجود را مدیریت نموده و دوران بازگشتی دیگر را رقم زنیم.

 

گردآورنده و پژوهشگر کتاب «نامه‌ای به فرزندم»در معرفی کتاب گفت: این کتاب با عنوان کامل: «نامه‌ای به فرزندم، (نامه‌ها، نصایح و وصایایی به قلم مفاخر، مشاهیر و چهره‌های ماندگار ایران و جهان)» دارای سه فصل به این شرح می‌باشد:

فصل اول: نامه‌هایی از مفاخر، مشاهیر و چهره‌های ماندگار تاریخ ایران و اسلام شامل آثاری همچون نامه حضرت امام علی(ع) به فرزندشان امام حسن مجتبی(ع)، وصیت امام جعفر صادق(ع) به فرزندشان امام موسی کاظم(ع)، پندهای عارفانه خواجه عبدالله انصاری، نصایحه خواجه نظام الملک به فرزندش، نامه امیر عنصرالمعالی به پسرش گیلان شاه، سروده‌ای به فرزند از نظامی گنجه‌ای، نامه مولانا جلال الدین به پسرانش بهاءالدین محمد ولد و علاءالدین چلپی، و دیگر آثار ارزشمندی از محمدتقی مجلسی، قائم مقام فرهانی، شیخ حسن‌علی اصفهانی و... می‌باشد.

فصل دوم: نامه‌هایی از مفاخر، مشاهیر و چهره‌های ماندگار معاصر ایران‌زمین

که شامل عرصه‌های ذیل می‌باشد:

عرصه فرهنگ و جامعه: با نامه‌ها، نصایح و وصایایی از حضرت امام خمینی(ره)، مرتضی مطهری، حسن‌زاده عاملی، علی شریعتی ، حسن حبیبی و....

عرصه زبان و ادب فارسی: با نامه‌ها، نصایح و وصایایی از ایرج میرزا، علی اکبر دهخدا، سید محمدعلی جمال زاده، سید جعفر شهیدی، فریدون مشیری، امیرهوشنگ ابتهاج و...

عرصه هنر: با نامه‌هایی از داریوش اسدزاده، عزت‌الله انتظامی، محمود فرشچیان، محمدعلی کشاورز، آیدین آقداشلو و...

عرصه علوم و فنون: با نامه‌هایی از منوچهر ستوده، غلامحسین ابراهیمی دینانی، مجید سمیعی و...

عرصه ایثار و شهادت: با وصایای از مصطفی چمران، علی صیاد شیرازی، عباس بابایی، احمد کشوری و...

فصل سوم: نامه‌هایی از مفاخر، مشاهیر و چهره‌های ماندگار جهان

شامل نامه‌ها ، نصایح و وصایایی از لقمان حکیم، ویکتور هوگو، ابراهام لینکلن، لوئی پاستور، جواهر لعل نهرو و...

 

 رضا زمانی دربارۀ چگونگی و روش گردآوری مطالب کتاب گفت: این اثر به روش تحقیق کتابخانه‌ای، میدانی، مصاحبه، گردآوری اسناد و مدارک و نیز دریافت نامه‌های مکتوب از مشاهیر و مفاخر و چهره‌های ماندگار تاریخی و معاصر ایران در حال تهیه و انتشار می‌باشد.امید دارم بتوانیم گامی در جهت کاهش فاصله نسل جوان با اندیشه‌ها، آرا، دغدغه‌ها و نصایح و اندرزها و سیره عملی و علمی مشاهیر و مفاخر ایران زمین برداریم.

 

 وی در ادامه افزود: از تمامی مشاهیر و مفاخر معاصر و نیز فرزندان بزرگان فقید ایران‌زمین خواهشمندم چنانچه دسترسی به نامه‌ها و دست‌نوشته‌های از این چهره‌های همیشه ماندگار دارند، برای بنده به آدرس الکترونیکی : rzamani374@gmail.com ارسال فرمایند. از آنجایی که تاریخ تکمیل جلد اول کتاب طبق زمانبندی انجام شده، انتهای خردادماه سال جاری(1395) خواهد بود لذا تا آن زمان امکان درج نامه‌های جدید در کتاب فراهم می‌باشد.

 

رضا زمانی در پایان گفت: کتاب را با افتخار، به نگهبان فرهنگ و خاک و پاسبان میراث ایرانی، میرزاتقی‌خان فراهانی (امیرکبیر) و نیز یکایک مفاخر، مشاهیر و چهره‌های ماندگار کهن دیار ایران‌زمین تقدیم نموده‌ام. و بر خود واجب میدانم از همکاری، راهنمایی و مساعدت‌های بی‌شائبه مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، فرهنگستان علوم و اساتید گرامیم جناب آقای استاد سید کاظم موسوی بجنوردی، دکتر مهدی محقق، خانم دکتر نوشین انصاری، دکتر توفیق سبحانی، دکتر محمدرضا نصیری، و نیز هنرمندان فرهیخته، محمود فرشچیان، عزت‌الله انتظامی، محمدعلی کشاورز، آیدین آقداشلو، داریوش اسدزاده، سعیده قدس و.... که با صرف زمان و دقت و حوصله، دعوت بنده را اجابت نموده و با خط زیبایشان نامه‌های بی بدیلی خطاب به فرزندان خود و جوانان این سرزمین نگاشته‌اند تشکر و قدردانی می‌نمایم.

از فرزندان و بازماندگان بزرگوار مفاخر  مشاهیر معاصر همچون سید جعفر شهیدی، فریدون مشیری، محمد باستانی پاریزی، ایرج افشار، منوچهر ستوده، مصطفی چمران، علی صیاد شیرازی و... که به ما در گردآوری نامه‌های ارزشمند این عزیزان یاری‌ها رساندند بی‌نهایت سپاسگزارم.  

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: