کیخسرو آرمان‌شاه ایرانیان

1395/11/25 ۱۲:۴۸

کیخسرو آرمان‌شاه ایرانیان

اين کتاب، پژوهشى است پيرامون شخصيت و خويشكارى كيخسرو از روزگار اساطيرى تا دوران متأخر. كيخسرو محبوب‏ترين شاه ايران، چهره‏اى متمايز نسبت به ساير فرمانروايان كشورمان دارد، تا جايى كه مى‏توان او را «شاه آرمانى ايرانيان» ناميد.

 

 اين کتاب، پژوهشى است پيرامون شخصيت و خويشكارى كيخسرو از روزگار اساطيرى تا دوران متأخر. كيخسرو محبوب‏ترين شاه ايران، چهره‏اى متمايز نسبت به ساير فرمانروايان كشورمان دارد، تا جايى كه مى‏توان او را «شاه آرمانى ايرانيان» ناميد.
شاه آرمانى در منظر ايرانيان باستان، شهريار دين يار بود. يعنى كسى كه جامع مقام دين و دولت است. چنين فردى، برخوردار از فرّ ايزدى، پيرو خرد و هماهنگ با كيش اهورامزداست؛ با هر آن چه بدى و پليدى است مى‏جنگد و دوستار هر آن چيزى است كه فضيلت ناميده مى‏شود؛ پاك و درست‏پيمان، عادل، دلير و نيرومند است. چنين شاهى مايۀ بركت براى مردم و كشور خويش است. ريزش باران و فراخى نعمت و آبادى كشور همه به وجود دينيار و عدالت‏ورز او وابسته است.
در كتاب دينى زرتشتيان ــ اوستا ــ با تكريم و احترام از او ياد شده و آمده است كه به يارى ايزدان به خونخواهى پدرش ــ سياوش ــ و اغريرث دلير، افراسياب تورانى را مى‏كشد و بتكده كنار درياچه چيچست (درياچه اروميه) را ويران مى‏سازد.
در متون پهلوى هم كيخسرو شخصيتى برجسته دارد و فضايل جديدى را نيز به او نسبت مى‏دهند. براساس اين روايات او از جاودانانى است كه در رستاخيز به يارى سوشيانس ــ موعود زرتشتيان ــ بر مى‏خيزد. در منابع تاريخى دوره اسلامى نيز وقايع زندگى كيخسرو اغلب با طول و تفصيل زياد آمده و با وجود برخى تفاوت‏ها در اين روايات، در همه آن‏ها، كيخسرو پادشاهى محبوب و قابل احترام است و گاه حتى از قول ايرانيان او را پيامبرى دانسته‏اند.
در حماسه ملّى ايران نيز حجم قابل ملاحظه‏اى از ابيات منظومه به بيان سرگذشت كيخسرو اختصاص دارد و اين موضوع نشان‏دهندۀ اهميت شخصيت او در ذهن شاعر پرآوازه طوس است. بدون شك در شاهنامه نيز كيخسرو به صورت برترين شاه نمايانده شده است، شاهى كه علاوه بر بهره‏مندى از فرّ كيانى، از ويژگى‏هاى پهلوانى نيز بهره‏مند است و بدين‏گونه اين «شاه ــ پهلوان» به صورت شاه آرمانى ايرانيان تجلّى يافته است.
نكتۀ جالب توجه آن‏كه چهرۀ تابناك كيخسرو را در عرفان اسلامى و فلسفه اشراق نيز مى‏يابيم.
گذشته از همه موارد فوق، افسانه‏هاى زيادى نيز در بين عامه مردم رواج دارد كه بيانگر جايگاه ويژه و برتر او در ذهن و قلب ايرانيان است. سيدابوالقاسم انجوى شيرازى تعداد زيادى از اين داستان‏ها را در كتاب مردم و شاهنامه و نيز مردم و قهرمانان شاهنامه گردآورده است. برخى از اين روايات، مشابه روايات متون تاريخى و حماسى است و پاره‏اى ديگر نيز متفاوت است. اما درون‏مايه مشترك تمام اين افسانه‏ها آن است كه كيخسرو شاهزاده‏اى پاك و معصوم است كه ابتدا پدرش سياوش (مظهر پاكى و مظلوميت) را به ناجوانمردى مى‏كشند و سپس او و مادرش را به شدت در تنگنا قرار مى‏دهند. اين دو نيز پس از تحمل رنج فراوان از چنگال ستمگران مى‏گريزند. او پادشاهى پاك، معصوم، حق‏طلب و دوستدار رعيت است. پادشاهى زاهد كه سرانجام از ترس آن‏كه مبادا دچار عُجب و خودپسندى شود، تخت پادشاهى را نيز رها مى‏كند و به نحو مرموزى ناپديد مى‏شود. شايد اين ناپديد شدن او نيز بدان جهت است كه ايرانيان نمى‏خواستند هيچ نوع مرگى را براى پادشاه محبوب خود متصور شوند.
در منطقه كهگيلويه و دامنه‏هاى كوه دنا، نام و نشان بسيارى از آبادى‏ها، تپه‏ها، كوه‏ها، گردنه‏ها، غارها و چشمه‏ها با داستان كيخسرو و پنهان‏شدن وى از انظار ارتباط پيدا مى‏كند و مردم هر منطقه معتقدند نقطه‏اى كه اين پادشاه خداترس و مردم‏دوست از ديده‏ها نهان شده، نزديك ولايت آن‏هاست.
توجه و دلبستگى توأم به حرمت مردم نسبت به اين پادشاه تا آن‏جاست كه او را در شمار پاكان و جاودانان مى‏شمارند و معتقدند كه همچون خضر نبى زندگانى جاويد دارد، عده‏اى حتى خضر و او را شخصيتى واحد مى‏دانند و گويند هنگام ظهور حضرت صاحب (ع) به جمع ياران آن حضرت مى‏پيوندد و در ركاب وى خواهد بود.
و بدين‏گونه كيخسرو كه در متون دينى يكى از جاودانان و از ياوران سوشيانس ــ موعود زردشتى ــ است در اعتقادات شيعيان از ياوران امام زمان ــ موعود تشيّع ــ در مى‏آيد.
فهرست مطالب کتاب:
پيشگفتار
بخش اول: كيخسرو در متون اساطيرى
فصل اول: كيخسرو در اوستا
فصل دوم: كيخسرو در متون پهلوى
بخش دوم: كيخسرو در متون تاريخى دوره اسلامى
بخش سوم: كيخسرو در حماسه ملّى
بخش چهارم: جايگاه كيخسرو در فلسفه اشراق و متون عرفانى
فصل اول: كيخسرو در فلسفه اشراق
فصل دوم: كيخسرو در متون عرفانى
بخش پنجم: افسانه «جم»
بخش ششم: كيخسرو در باورهاى عاميانه
بخش هفتم: همانندهاى كيخسرو در اسطوره، تاريخ و ادبيات ملل
فرجام سخن
پيوست: معرفى و نقد منابع
كتاب‏نامه
واژه‏نامه

خاتون‌آبادی، افسانه، کیخسرو آرمان‌شاه ایرانیان، تهران، جهان کتاب، 242 صفحه، بها: 150000 ریال، 1395.

منبع: میراث مکتوب

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: