طاهره صفار زاده

1395/11/24 ۱۱:۴۲

طاهره صفار زاده

در جامعه علمی و فرهنگی سرزمین ما انسان هایی چهره نمایانده‌اند که اندیشه و تفکرات آنان تاثیر به سزایی در تحول فکری و علمی پژوهندگان وادی علم و معرفت داشته است.

 

محمود فاضلی: در جامعه علمی و فرهنگی سرزمین ما انسان هایی چهره نمایانده‌اند که اندیشه و تفکرات آنان تاثیر به سزایی در تحول فکری  و علمی پژوهندگان وادی علم و معرفت داشته است. پیامد آن هم آگاهی مردم و بیداری آنان است. بسیاری از این شخصیت ها با توجه به تعالی فکری و علمی مردم جامعه خود و جامعه جهانی و بر اساس اصول انسانیت و با بهره گیری از توانایی های خود در این مسیر گام هایی برداشته اند تا سعادت بشری را به نوعی به ارمغان بیاورند.

            از میان شخصیت های علمی و فرهنگی معاصر روزگار ما زنده یاد طاهره صفارزاده از زمره آنانی بود که علم و هنر خود را در مسیر بیداری مردم جامعه اش و بر اساس اعتقادات و باورداشت های خود به خدمت گرفت و سالیان عمرش را در زمینه های علمی و فرهنگی گذراند تا به عنوان یک انسان صاحب خرد آنچه در توشه دارد برای مردم جامعه ای که در آن می زیست، به عنوان تجربه گرانبها به یادگاز بگذارد. صفارزاده از جمله شاعرانی است که در برهه های گوناگونی از زمان با علم و هنر خویش متوجه مسائل اجتماعی و سیاسی جامعه خود و هم گام با مردم زمانه اش بود. او علاوه بر شاعری با تحصیل و ممارست در وادی اصول نظری و علمی ترجمه توانست مجموعه تفکرات و نظریات خود را به زبان انگلیسی بیان کند.

            سابقه سال ها تدریس در دانشگاهها، ترجمه و ویراستاری متون مختلف به زبان خارجی از وی چهره ای اثربخش و در عین حال پایبند به اعتقادات دینی ترسیم کرده است. او با توانایی های علمی اش در مقوله ترجمه و با بیانی ساده و روان در ترجمه کلام وحی استعدادهای علمی خود را بیش از پیش نمایان ساخت و اثری جاودانه از خود به یادگار گذاشت.

            وی در 1337 موفق شد دانش نامه کارشناسی خود را از دانشگاه شیراز اخذ کند. سپس در یک شرکت بیمه مشغول به کار شد و هم زمان دریک موسسه زبان انگلیسی فعالیتش را دوچندان کرد. چندی بعد به استخدام وزارت نفت درآمد و با گرفتن بورسی برای گذراندن دوره آموزشی به انگلیس سفر کرد و پس از بازگشت فعالیتش در زمینه شعر و داستان ادامه داد و مجموعه اشعارش  را بعنوان «رهگذر مهتاب» با تخلص «مردمک» در سال 1341 منتشر نمود. با درگذشت تنها فرزندش در حادثه زمین خوردگی در منزل خواهرش، صفارزاده متحمل لطمات روحی جبران ناپذی شد اما با اعتقاد به مشیت الهی صبرو بردباری پیشه کرد.

پس از مدتی مجددا عازم انگلیس شد  و با شماری از نویسندگان و شاعران خارجی آشنا شد. این بار برای ادامه تحصیل عازم دانشگاه آیووا آمریکا شد. در مدت تحصیل در آن دانشگاه توانست با ترویج اندیشه های ضد امپیرالیستی و افشاگری وضعیت سیاسی – اجتماعی جامعه ایران، از طریق اشعارش افکار دانشگاهی را متوجه مقاصد عالیه خود کند. تفکرات او دفاع از حقوق اجتماعی همه انسان ها بود. با بازگشت به ایران برای تدریس در دانشگاه ملی سابق دعوت به همکاری شد. شیوه رفتار عدالت خواهانه و معترضانه وی علیه ظلم و اشعار اعتراضی او، همچون سرون شعر «کودک قرن» و سخنرانی افشاگرانه اش در جمع فرزندان کارگران شرکت نفت او را به چهره سیاسی روز مبدل کرد به طوری که ساواک او را زیر نظر داشت.

            پس از پیروزی انقلاب اسلامی  به ریاست دانشگاه ملی منصوب شد اما آنرا نپذیرفت  و صرفا ریاست دانشکده ادبیات دانشگاه را برعهده گرفت. وی تا زمان حیات خود فعالیت مختلف فرهنگی داشت و طرح های مختلفی را ارائه داد و کتاب های مختلفی را منتشر نمود. در سال 1371 به عنوان استاد نمونه انتخاب شد. در سال 1380 ثمره 27 سال تلاش او در زمینه علوم قرآنی وی به بار نشست و توانست به عنوان نخستین زن مسلمان، قرآن را به زبان فارسی و انگلیسی ترجمه کند. در همین سال وزارت علوم لقب «خادم القرآن» را به وی اعطا کرد. در سال 2006 از سوی سازمان نویسندگان آفریقا و آسیا همزمان با برپایی روز جهانی زن در کشور مصر به پاس  تلاش های علمی گسترده وی او را به عنوان زن دانشمند و افتخار آفرین زن مسلمان انتخاب کرد.

کتاب 108 صفحه ای طاهره صفارزاده بجز سالشمار، مقدمه و معرفی نقد وبررسی منابع، شامل دو فصل است. فصل اول با عنوان «مرور اجمالی بر زندگی طاهره صفار زاده» و فصل دوم با عنوان «آرا و اندیشه های صفار زاده» از سوی انتشارات سوره مهر در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.

 

طاهره صفار زاده

ذبیح الله حبیبی نژاد

انتشارات: سوره مهر

نوبت اول: 1395

قیمت: 9 هزار تومان

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: