نگاهی به سیر تدوین تاریخ فلسفه‎های اسلامی در مغرب زمین

1395/11/9 ۱۱:۰۲

نگاهی به سیر تدوین تاریخ فلسفه‎های اسلامی در مغرب زمین

«کتاب‌شناسی فلسفۀ اسلامی» به قلم هانس دایبر در سال ۱۹۸۳ میلادی منتشر شده و در سال ۱۹۹۹م توسط انتشارات بریل تجدید چاپ شده است. این کتاب‌شناسی در سال ۲۰۰۷م با افزوده‎هایی در حدود ۳۰۰۰ عنوان جدید در سه مجلد منتشر شده است.

 

سعید انوری

«کتاب‌شناسی فلسفۀ اسلامی» به قلم هانس دایبر در سال ۱۹۸۳ میلادی منتشر شده و در سال ۱۹۹۹م توسط انتشارات بریل تجدید چاپ شده است. این کتاب‌شناسی در سال ۲۰۰۷م با افزودههایی در حدود ۳۰۰۰ عنوان جدید در سه مجلد منتشر شده است. این اثر به تأثیر فلسفۀ اسلامی بر مکاتب یهودی، و متفکران قرون وسطای لاتینی نیز میپردازد و بازتاب فلسفۀ اسلامی بر تفکر اروپایی و اسلامی جدید را منعکس میسازد.

مقدمۀ این کتاب به دلیل آنکه به تاریخچۀ مطالعات غربی در مورد فلسفۀ اسلامی اشاره میکند و برخی از منابع اولیۀ تاریخنگاری غربی در زمینۀ فلسفۀ اسلامی را بیان میکند و نیز رویکرد مستشرقان در مواجهۀ با فلسفه و تفکر در جهان اسلام را معرفی مینماید، حائز اهمیت است. همچنین این مقاله بیانگر علت توجه مستشرقان به فلسفۀ اسلامی است و برخی از خطاهای ایشان در شناخت فلسفۀ اسلامی را متذکر شده است. هانس دایبر در این مقدمه، برخی از تاریخ فلسفههای اسلامی قدیمی را معرفی میکند که توسط شرق شناسان نگاشته شدهاند و در ایران شناخته شده نیستند و سیر تدوین تاریخ فلسفههای اسلامی در مغرب زمین را تشریح مینماید.

هانس دایبر در این مقدمه، برخی از تاریخ فلسفه‌های اسلامی قدیمی را معرفی می‌کند که توسط شرق‌شناسان نگاشته شده‌اند و در ایران شناخته شده نیستندو سیر تدوین تاریخ فلسفه‌های اسلامی در مغرب‌زمین را تشریح می‌نماید.

حکمت اسرا، سال هفتم، شمارۀ دوم، پیاپی 24، تابستان 1394

دریافت مقاله

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: