سخت‌نویس هنردوست

1395/10/19 ۰۸:۰۹

سخت‌نویس هنردوست

کتاب «زیباشناسی هنر» شامل چهار نقد هنری مهم ژان ژنه است که به‌تازگی توسط نشر ققنوس منتشر شده است. این نقدها در دهه 50 میلادی نوشته شده است. ژان ژنه، شاعر، رمان‌نویس و نمایش‌نامه‌نویس فرانسوی بود که فعالیت سیاسی نیز داشت. او که در نوجوانی و جوانی ولگرد و خرده‌مجرم بود، بعدها به نویسندگی روی می‌آورد.


اثری تازه از ژان ژنه

 

کتاب «زیباشناسی هنر» شامل چهار نقد هنری مهم ژان ژنه است که به‌تازگی توسط نشر ققنوس منتشر شده است. این نقدها در دهه 50 میلادی نوشته شده است.
ژان ژنه، شاعر، رمان‌نویس و نمایش‌نامه‌نویس فرانسوی بود که فعالیت سیاسی نیز داشت. او که در نوجوانی و جوانی ولگرد و خرده‌مجرم بود، بعدها به نویسندگی روی می‌آورد. از مهم‌ترین آثار ژنه نمایشنامه سیاه‌زنگی‌هاست که سه بار به فارسی ترجمه شده است. بهمن محصص و احمد کامیابی‌مسک از نخستین مترجمان آثار ژنه در ایران به شمار می‌روند. ژنه برخلاف ساموئل بکت و اوژن یونسکو به دشوارنویسی شهرت دارد. پیچیدگی نوشته‌های او به لحاظ مفهومی بیش از آنکه آرایه‌ای روشنفکرانه باشد، نشان‌دهنده این نکته است که او بسیار فراتر از زمان خود اندیشیده و توانسته است آنها را در قالب ادبیات و نمایش بیان کند. مجموعه حاضر گزیده‌ای از نوشته‌های نظری ژان ژنه است که به لحاظ نوع متن، مضمون و سبک نوشتاری دارای تنوع خاصی است و همچنین برخاسته از نگاه ویژه او به هنر و زندگی است. او ضمن ستایش از کار هنرمند با شور و حرارتی خاص و از زوایایی تازه و بدیع به اثر هنری می‌نگرد. نقد هنری مهم ژنه در این اثر عبارتند از «کارگاه آلبرتو جاکومتی»، «راز رامبراند»، «نامه به لئونور فینی» و «ژان کوکتو». نوشته‌های ژنه در حوزه زیباشناسی و هستی‌شناسی گویای نوآوری افکار اوست. ژنه شاید از نوادر نویسندگان دهه 1950 تا 1980 باشد که تا این اندازه در خصوص «ظواهری» که خصوصیت واقعی هرچیز را می‌پوشانند یا گم می‌کنند، اندیشیده یا نگاشته باشد. «زیباشناسی هنر» اثر «ژان ژنه» با ترجمه «مهتاب بلوکی»  با موضوع فلسفه و عرفان را در 112 صفحه نشر ققنوس چاپ و روانه بازار کتاب کرده است.

 

منبع: فرهیختگان

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: