هنر خوشنویسی و احمدبن السهروردی / محمدحسن سمسار

1395/9/30 ۰۹:۲۵

هنر خوشنویسی و احمدبن السهروردی / محمدحسن سمسار

شمس الدین احمد بن یحیی بن محمدبن عمربن محمد سهروردی، خوشنویس، شاعرو موسیقی دان نامور ایرانی است. هنرمندان ایرانی به قول حافظ، همیشه به چندین هنر آراسته بودند. سهروردی هم به دو هنر خوشنویسی که بیشترین آن کتابت قران کریم بوده و موسیقی که شاید در ذهن بعضی ها تعجب برانگیز است که چه طور شیخ احمد سهروردی که واقعا «شیخ» بوده؛ یعنی، لقب شیخی، لقب متداول، معمول، شناخته شده و مورد قبول زمان را در پیش نام داشته و موسیقی دان هم بوده است.

شمس الدین احمد بن یحیی بن محمدبن عمربن محمد سهروردی، خوشنویس، شاعرو موسیقی دان نامور ایرانی است. هنرمندان ایرانی به قول حافظ، همیشه به چندین هنر آراسته بودند. سهروردی هم به دو هنر خوشنویسی که بیشترین آن کتابت قران کریم بوده و موسیقی که شاید در ذهن بعضی ها تعجب برانگیز است که چه طور شیخ احمد سهروردی که واقعا «شیخ» بوده؛ یعنی، لقب شیخی، لقب متداول، معمول، شناخته شده و مورد قبول زمان را در پیش نام داشته و موسیقی دان هم بوده است. از یاد نبریم که موسیقی به روزگار او و حتی امروز به روزگار ما بخشی از ریاضیات است و نباید موسیقی علمی را با موسیقی غنایی درآمیخت و بخشی از دانش علمای ما موسیقی بود. کما اینکه می بینید ابن سینا یک کتاب درباره موسیقی می نویسد که مبنای موسیقی علمی ایران قرار می گیرد.

پر بیراه نگفتم، اگر به قول حافظگفتمکه شیخ احمد هم مثل خود حافظ به چندین هنر آراسته بود. معاصر نامدار و آگاه او ابن فضل الله که کتاب بسیار مستندی دارد، می نویسد که او در ادب عرب، لغت، فقه شافعی و علوم عقلی استاد بود. حافظ قرآن بود و حافظ کتاب مقامات حریری که جزو منابع معتبر روزگار خودش و حتی روزگار بعد بود.

کتاب ماه هنر 1383 شماره 71و72

دریافت مقاله

 

منبع: پرتال جامع علوم انسانی

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: