رساله‌های فیلسوف سیاسی

1395/9/24 ۰۸:۰۴

رساله‌های فیلسوف سیاسی

جشن‌نامه و مجموعه‌مقالات جواد طباطبایی همزمان با سالروز تولدش وارد بازار نشر کشور شد


جشن‌نامه و مجموعه‌مقالات جواد طباطبایی همزمان با سالروز تولدش وارد بازار نشر کشور شد

 

امروز جواد طباطبایی، پژوهشگر مشهور دانش سیاسی وارد هفتاد و دومین سال زندگی خود می‌شود. همزمان با این هفتادو‌یکمین سالروز طباطبایی، یک مجلد دودفتری با عناوین «فیلسوف سیاسی» و «فلسفه و سیاست» از سوی نشر فلات روانه بازار نشر کشور شد. دفتر نخست با عنوان «فیلسوف سیاست» که جشن‌نامه‌ هفتاد و یک سالگی سیدجواد طباطبایی است، حاوی مقالاتی به قلم استادان، شاگردان و شارحان اندیشه‌های این فیلسوف سیاسی است. دفتر حاضر با پیشگفتار حامد زارع به‌عنوان سرویراستار آغاز می‌شود و با مقالاتی از «رضا داوری‌اردکانی» رئیس فرهنگستان علوم، «نصرالله پورجوادی» استاد دانشگاه تهران، «سیدیحیی یثربی» استاد دانشگاه علامه‌طباطبایی، «موسی غنی‌نژاد» استاد دانشگاه صنعت نفت، «احمد نقیب‌زاده» استاد دانشگاه تهران، «انشاءالله رحمتی» دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی و «شهین اعوانی» دانشیار موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران ادامه می‌یابد.
از دیگر نویسندگان مقالات این جشن‌نامه می‌توان به «داود فیرحی»، «جهانگیر معینی‌علمداری» و «مهدی فدایی‌مهربانی» اعضای هیات‌علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران اشاره کرد که به مطالب متنوعی درباره دوره حضور طباطبایی در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران پرداخته‌اند. «احمد بستانی» استادیار دانشگاه خوارزمی، «محمد ایمانی» دانشجوی دکتری علوم سیاسی، «روح‌الله اسلامی» استادیار دانشگاه فردوسی مشهد، «مصطفی نصیری» پژوهشگر علوم سیاسی، «سیروس پرویزی» پژوهشگر علوم سیاسی، «ناصر سلطانی» استادیار دانشگاه تهران (پردیس قم) و «اکبر جمالی» پژوهشگر علوم سیاسی نیز با نگارش مقاله‌هایی به شرح زوایای مختلف نظام فکری سیدجواد طباطبایی پرداخته‌اند. دفتر دوم این مجلد با عنوان «فلسفه و سیاست» شامل مجموعه مقالات و گفت‌وگوهای منتشرشده سیدجواد طباطبایی است که در بازه‌ای بیست‌ساله، از سال ۱۳۶۳ تا ۱۳۸۳ خورشیدی در نشریات ایرانی منتشر شده است. تدوین‌کننده این دفتر در پیشگفتار خود می‌نویسد: «شاید امروز این نکته کمتر محل بحث باشد که جواد طباطبایی متفاوت‌ترین و پربحث‌ترین فیلسوف معاصر ایران است. برای پیگیری محل نزاعی که طباطبایی کوشش می‌کند آن را تنقیح کند، خوانش و پژوهش در کتاب‌های او بهترین راه می‌تواند باشد. اما دقت در مقالات و گفت‌وگوهای مطبوعاتی طباطبایی نیز می‌تواند در این مسیر راهگشا باشد.» با این دیدگاه نوشته‌هایی در سه بخش «اسلام و ایران»، «فلسفه‌ هگل» و «سنت و تجدد» تدوین شده و با عنوان کلی «فلسفه و سیاست» عرضه شده است.
مقالات مهمی نظیر «هانری کربن؛ فیلسوف سیاسی؟»، «سه روایت فلسفه سیاسی هگل»، «بحثی درباره روح در فلسفه هگل»، «غزالی حقوقدان و نظریه او در باب استصلاح»، «نکاتی درباره المشاعر»، «قرائت‌های مقدمه ابن‌خلدون» و «ادیان ایرانی از نظر فخر رازی» که تاکنون در مجموعه آثار طباطبایی مجال نشر نیافته بود، در این دفتر منتشر شده است. انتشار این دو دفتر می‌تواند چراغ روشن‌تری فراراه شناسایی راه اندیشمندی باشد که نظریات اخیر او درباره ایران، اندیشه ایرانی و ملی‌گرایی بیش از هر زمان دیگری در محافل فکری مورد بحث قرار گرفته است.


منبع: فرهیختگان

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: