ناصرخسرو و تاریخنگری / صادق سجادی

1395/9/15 ۱۰:۳۵

ناصرخسرو و تاریخنگری / صادق سجادی

درباره ناصر خسرو، به عنوان نویسنده ای فیلسوف، ادیب و شاعری توانا، متفکری اسماعیلی مذهب و جهانگردی پر آوازه و عقلگرا، سخن ها رانده اند و اندیشه هایش را سفته و سنجیده اند؛ با این همه به نظر می رسد که هنوز جنبه هایی دیگر از پهنه حیات فکری و معنوی او می تواند محل بررسی و دقت قرار گیرد. از ان میان باید به نوع و شیوه نگاه ناصر خسرو به حوادث ایام و تلقی اش از تاریخ بشر یعنی تاریخنگاری او اشاره کرد.

درباره ناصر خسرو، به عنوان نویسنده ای فیلسوف، ادیب و شاعری توانا، متفکری اسماعیلی مذهب و جهانگردی پر آوازه و عقلگرا، سخن ها رانده اند و اندیشه هایش را سفته و سنجیده اند؛ با این همه به نظر می رسد که هنوز جنبه هایی دیگر از پهنه حیات فکری و معنوی او می تواند محل بررسی و دقت قرار گیرد. از ان میان باید به نوع و شیوه نگاه ناصر خسرو به حوادث ایام و تلقی اش از تاریخ بشر یعنی تاریخنگاری او اشاره کرد. آنچه پس از این خواهد آمد تنها طرحی کلی از اندیشه ای است گه باید با تحقیقات گسترده تر، سامان یابد و عرضه گردد.

راستی آن که ناصر خسرو در آثار مکتوب خود، تا آنجا که فعلا بررسی شده، به صراحت در این ابواب سخن نگفته است؛ اما تو غل در برخی آرا و سخنان او نشان می دهد که وی به عنوان مردی اهل اندیشه و نظر، در این زمینه ها نیز صاحب دیدگاه هایی گرچه مخالف عقاید رایج، بوده است.

نامه پارسی تابستان 1382 شماره 29

دریافت مقاله

 

منبع: پرتال جامع علوم انسانی

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: