کریم مجتهدی در روز جهانی فلسفه: «فلسفه‌ورزی» با تفکر مستمر ممکن می‌شود

1395/9/6 ۰۸:۴۰

کریم مجتهدی در روز جهانی فلسفه: «فلسفه‌ورزی» با تفکر مستمر ممکن می‌شود

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی معتقد است که نمی‌توانیم با یک جلسه در طول سال به اسم «روز جهانی فلسفه» مسأله فلسفه را فیصله دهیم. این یک سهل‌انگاری بیش نیست. فلسفه را نمی‌توان یک روزه گفت و کنار گذاشت، تفکر باید مستمر و مداوم باشد تا مدعی شویم فلسفه‌ورزی کرده‌ایم.


 

 

امیرعلی بیگوند : عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی معتقد است که نمی‌توانیم با یک جلسه در طول سال به اسم «روز جهانی فلسفه» مسأله فلسفه را فیصله دهیم. این یک سهل‌انگاری بیش نیست. فلسفه را نمی‌توان یک روزه گفت و کنار گذاشت، تفکر باید مستمر و مداوم باشد تا مدعی شویم فلسفه‌ورزی کرده‌ایم.

 دکتر کریم مجتهدی، چهره ماندگار فلسفه و استاد بازنشسته دانشگاه تهران در همایش روز جهانی فلسفه که به همت انجمن علمی فلسفه دانشگاه شهید مطهری برگزار شد، سخنرانی خود را به بحث «فلسفه، درمان، رنج یا راهی برای رسیدن به حقیقت» اختصاص داد.
مجتهدی معتقد است که فلسفه یک رشته کاملاً تخصصی است و آن را در وهله اول باید آموخت؛ چراکه در مکتب فلسفه نمی‌توان مستمع آزاد بود.
او با این مقدمه، بر روز جهانی فلسفه متمرکز شد و گفت: «اینکه فکر کنیم می‌توانیم با یک جلسه در طول سال به اسم روز فلسفه مسأله را فیصله بدهیم سهل‌انگاری بیش نیست. فلسفه را نمی‌شود یک روزه گفت و کنار گذاشت، تفکر باید مستمر و مداوم باشد تا فلسفه‌ورزی شکل گیرد.»
به زعم او، وجه ممیزه یک فیلسوف، تواضع آن است؛ فیلسوف واقعی یعنی دانشجو. وی در این راستا، دانشجوی واقعی را سقراط دانست و گفت: «بزرگترین شعار سقراط نمی‌دانم است. سخن سقراط اعتراف به نادانی او بود؛ اینکه چون نمی‌دانم باید دانا شوم. آن کسی که نمی‌داند و متوجه است که نمی‌داند عنوان «دانشجو» را برای خود انتخاب می‌کند.»
مجتهدی معتقد است که سقراط با طرح «نمی‌دانم» به دانستن دعوت می‌کند و ابهت و ارزش این فیلسوف را در اقرار به نمی‌دانم، عنوان می‌کند: «چنین فیلسوفی طبقه خود را تشخیص می‌دهد؛ یعنی، مسئولیت موقعیت خاص خود را می‌پذیرد؛ از این لحاظ اگر دانشجو است یک دانشجوی امیدوار است. فیلسوف واقعی در بدترین شرایط نباید امیدش را از دست بدهد.»
به زعم او، لازمه «دعوت به دانستن» خواندن دقیق تاریخ است هر چند که تاریخ ایران را در مدرسه و دانشگاه دقیق به ما تدریس نمی‌کنند اما تاریخ را باید به دقت خواند. چراکه در ساخت آینده به آن نیاز داریم.
 

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: