انتشار دو مجموعه از مقالات خانم دكتر بدرالزمان قريب

1386/8/12 ۰۳:۳۰

انتشار دو مجموعه از مقالات خانم دكتر بدرالزمان قريب

خانم دكتر قريب از معدود پژوهشگران ايراني است كه به صورت تخصّصي در زمينة زبان سغدي به مطالعه مي‌پردازد و كتاب بسيار با ارزش او به نام فرهنگ سغدي نمونه‌اي از يك تحقيق برجسته است كه در سال 1375 خورشيدي بعنوان كتاب سال ايران انتخاب شد.



پژوهش‌هاي ايراني باستان و ميانه (مجموعه مقالات خانم دكتر بدالزّمان قريب) ، به كوشش محمّد شكري فومشي ، تهران ، انتشارات طهوري ، 1386.
- مطالعات سغدي ، (مجموعه مقالات خانم دكتر بدالزّمان قريب) ، به كوشش محمّد شكري فومشي ، تهران ، انتشارات طهوري ، 1386.
بررسي ميراث مكتوب فارسي در ايرانِ پس از اسلام بدون آشنايي با آثار مكتوب پيش از اسلام با كاستي‌هايي مواجه خواهد شد. اين كاستي‌ها بخصوص از نظر كاربردهاي زباني و بخصوص ريشه‌شناسي تاريخي واژگان فارسي ، خود را بيشتر نمايان مي‌سازد ؛ به همين دليل لازم است كه به اين شاخه از پژوهش‌هاي زبان فارسي نيز به اندازة كافي بها داده شود.
مجموعه‌اي كه اخيراً با پشتيباني انتشارات طهوري و به كوشش محمّد شكري فومشي منتشر شده است ، به انتشار مقالات خانم دكتر بدرالزّمان قريب در زمينة زبان‌هاي كهن ايراني اختصاص يافته است. اين مجموعه ، شامل مقالاتي است كه در طول چند دهه در نشريات مختلف به صورت پراكنده منتشر شده و اكنون ، با بازبيني خود مؤلّف به صورت تازه‌اي به خوانندگان ارائه شده است.
مجموعة اوّل ، به مقالات ايشان در زمينة « زبان‌هاي فارسي باستان و ميانه» ، «دستور تاريخي و گويش» و « مانويّت» اختصاص يافته و مجموعة دوم به پژوهش‌هاي سغدي ايشان اختصاص يافته است.
گفتني است كه خانم دكتر قريب از معدود پژوهشگران ايراني است كه به صورت تخصّصي در زمينة زبان سغدي به مطالعه مي‌پردازد و كتاب بسيار با ارزش او به نام فرهنگ سغدي نمونه‌اي از يك تحقيق برجسته است كه در سال 1375 خورشيدي بعنوان كتاب سال ايران انتخاب شد.


منبع:میراث فرهنگی
نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: