بررسی حكمت و فلسفه مولوی در نخستين روز از كنگره بين‌المللی مولانا

1386/8/7 ۰۳:۳۰

بررسی حكمت و فلسفه مولوی در نخستين روز از كنگره بين‌المللی مولانا

مجموعه نشست‌های «حكمت و فلسفه» كنگره بين‌المللی مولانا، عصر روز يكشنبه، 6 آبان‌ماه در سالن 4 اجلاس سران كشورهای اسلامی از ساعت 14:30 تا 19 برگزار شد.



مجموعه نشست‌های «حكمت و فلسفه» كنگره بين‌المللی مولانا، عصر روز يكشنبه، 6 آبان‌ماه در سالن 4 اجلاس سران كشورهای اسلامی از ساعت 14:30 تا 19 برگزار شد.
ميزگرد «حكمت و فلسفه» از كنگره بين‌المللی مولانا، عصر روز گذشته 6 آبان‌ سال جاری در دو بخش؛ از ساعت 30: 14 تا 30 :16 و 17 تا 19 به رياست غلامرضا اعوانی (در بخش اول) و قاسم كاكايی (در بخش دوم) در سالن شماره 4 برگزار شد.
«نصيب گوشيف» استاد دانشگاه باكو، نخستين سخنران از اولين بخش اين نشست بود كه درباره ابعاد انديشه و نظام فكری مولانا به ارائه سخن ‌پرداخت.
وی تأكيد كرد كه ريشه‌های هستی‌شناسانه وحدت وجود را اگرچه می‌توان در انديشه‌های حكمای قديم يونان هم يافت؛ اما اين تفكر در انديشه‌های مولانا به صورت قرآنی مطرح می‌شود.
سپس دكتر «نصرالله پورجوادی» از مولانا و فلسفه سخن گفت. مهم‌ترين تأكيد وی بر اين بود كه تأويل معجزات و مسلمات قرآنی از عوامل مخالفت مولانا با فلاسفه بود.
«آليس هانس‌برگر» از اساتيد دانشگاه‌ آمريكا، ديگر سخنران اين نشست بود كه به مقايسه معنای نفس در مولانا و ناصر خسرو پرداخت.
وی از موارد اعجاب خود تفاوت معنای نفس در دو سيستم فلسفی و عرفانی «ناصرخسر» و «مولانا» دانست.
«ابراهيم رضايی»، ديگر سخنران بود كه از تعارضات عقل نزد مولوی و كانت سخن گفت و موارد تعارضات عقل در باب شناخت جهان، نفس، خدا، حدود و قدم، جبر و اختيار و .... را از نقاط مشترك اعتقادات «ايمانوئل كانت»، فيلسوف مشهور آلمانی و «مولوی»، البته با احتساب تفاوت معنای عقل نزد اين دو دانست.
در ادامه دكتر «سعيد بنيای‌مطلق» به معرفت‌شناسی در مثنوی مولوی پرداخت و دو نوع معرفت؛ يعنی معرفت يقينی و معرفت گمانی را از مبانی معرفت‌شناسی در مثنوی مولوی قلمداد كرد.
«آكيرا ماتسوموتو» از شاگردان مرحوم «ايزوتسو» اسلام‌شنای ژاپنی، نخستين سخنران از دومين بخش اين نشست بود كه با تأكيد بر اين نكته كه انسان‌ها نمی‌توانند خالق سخن خود باشند. منشأ سخن را در خدا دانست كه اين سخن در واقع سايه حقيقت است.
سخنران بعدی «سعيد رحيميان» بود كه به بررسی تفكر، شيوه و اقسام آن در سلوك مولانا ‌پرداخت.
وی مواردی چون عرض دانستن كليت عالم توسط مولانا در ديدگاهی وجود شناختی را از تأثيرات «ابن عربی» بر مولانا دانست.
در ادامه اين نشست دكتر «حسن تاج‌بخش» از چهره‌های ماندگار علوم پزشكی مولانا را طبيبی دانست كه طب را در دايره حكمت در مدارس و مكاتب علمی «قونيه» و »دمشق» آموخته است.
آخرين سخنران اين نشست دكتر «علی‌اصغر مصلح» با عنوان سخنرانی «حيات مجدد مولانا در عالم معاصر و پايان تاريخ هگلی» بود كه تصريح كرد با آن‌كه مولوی مانند «هگل»، فيلسوف مشهور آلمانی، انسان را بالاترين مظهر می‌داند؛ اما در عين حال آن را عدمی می‌پندارد كه با اين اوصاف علی‌رغم ديدگاه هگلی، پايان تاريخ از نگاه مولانا كاملاً بی‌معنا است.
كنگره بين‌المللی مولانا 6 تا 11 آبان‌ماه جاری با حضور مولوی‌پژوهانی از 29 كشور جهان در تهران، تبريز و خوی برگزار می‌شود.


منبع: خبرگزاری قرآنی ايران
نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: