آرای مولانا و اکهارت در الهیات تنزیهی بسیار به هم نزدیکند

1386/8/7 ۰۳:۳۰

آرای مولانا و اکهارت در الهیات تنزیهی بسیار به هم نزدیکند

استاد فلسفه دانشگاه شیراز گفت: مولانا و اکهارت خدا را حذف مطلق می‌دانند و تشابهات بسیار شگفت‌انگیزی در آرای این دو اندیشمند در ابعاد عرفانی، فلسفی، کلام سنتی و کلام جدید دیده می‌شوند.

قاسم کاکائی:


استاد فلسفه دانشگاه شیراز گفت: مولانا و اکهارت خدا را حذف مطلق می‌دانند و تشابهات بسیار شگفت‌انگیزی در آرای این دو اندیشمند در ابعاد عرفانی، فلسفی، کلام سنتی و کلام جدید دیده می‌شوند.
به گزارش خبرنگار مهر، دکتر قاسم کاکائی استاد فلسفه دانشگاه شیراز عصر امروز در بخش اول از نشست تفاهم بین مذهبی و فرهنگی در اندیشه مولوی که در حاشیه کنگره بین المللی مولانا برگزار شد به مقایسه اندیشه های مولانا و مایستر اکهارت در باب نیستی پرداخت و گفت: مولانا و اکهارت خدا را حذف مطلق می‌دانند و در عین حال از نیستی در دو مرتبه ذات خداوند و ذات نفس و از وحدت این دو سخن می‌گویند.
دکتر کاکائی با اشاره به تحقیق در اندیشه‌های مولانا و اکهارت گفت: نیستی و بی‌رنگی در آثار این دو اندیشمند بسیار پررنگ است. به نحوی که می‌توان گفت شناخت نیستی جهان‌بینی این دو اندیشمند را تشکیل می‌دهد.
وی در ادامه به بررسی و تحلیل معنا و پیامدهای این دیدگاه در این دو اندیشمند اشاره کرد و گفت: در این باب رویکردهای مختلفی وجود دارند. نخست آنکه برخی بحث از نیستی را بازی با کلمات و لفاظی محض می‌نامند. عده‌ای نیز نیستی را در فلسفه از پارمنیدس تا فلسفه معاصر پی گرفته اند و در مکاتبی چون نیهیلیسم و اگزیستانسیالیسم و در آثار متفکرانی چون نیچه، هایدگر و سارتر آن بررسی کرده و با دیدگاههای اکهارت و مولانا مقایسه نموده اند که این مقایسه‌ها بیشتر بی‌روح و ناشی از عدم شناخت دقایق عرفانی است.
استاد دانشگاه شیراز در ادامه اظهار داشت: در عرفان نیز بحث از نیروانا در تعالیم بودا و نجات در آئین تصوف از جایگاه مهمی برخوردار است و ربطی وثیق با بحث نیستی پیدا می‌کند و از اینجا می توان تشابهات دیدگاههای عرفانی مولانا و اکهارت را با اندیشه های یاد شده بررسی کرد.
دکتر کاکائی سپس به مباحث مهم نیستی در کلام سنتی و تجربه دینی در کلام جدید اشاره کرد و گفت: قطعا مولانا و اکهارت به عنوان دو اندیشمند متدین و متکلم اشارات فراوانی به مسائل داشته اند. از سویی مولانا و اکهارت خدا را حذف می دانند و در این حال از نیستی در دو مرتبه ذات خداوند و ذات نفس و وحدت این دو سخن می گویند. این نیستی در هسته اساس همه پارادوکسهایی را تشکیل می دهد که در تعالیم این دو عارف خودنمایی می‌کنند.


منبع: مهر
نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: